• Ενέκρινε το αίτημα του Μητροπολίτη Καρπενησίου η Ιερά Σύνοδος
  • Αναγνωρίζεται το σπουδαίο έργο του μαθητή του Ευγένιου Αιτωλού
  • Στις 7 Ιουνίου θα τιμάται η μνήμη του

Μια σπουδαία εξέλιξη στη θρησκευτική ιστορία της Ευρυτανίας υπάρχει την τελευταία εβδομάδα. Εγκρίθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας η αναγνώριση του Διδασκάλου του Γένους, ιερομόναχου Αναστάσιου Γόρδιου από τα Βραγγιανά, ως Αγίου.

Συγκεκριμένα, η πρωτοβουλία ανήκει στο Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Καρπενησίου κ. Γεώργιο, ο οποίος στις 17 Μαρτίου 2021, υπέβαλε αίτημα προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο για την Αναγραφή στα Αγιολογικά Δελτία του Αναστασίου Γόρδιου, μαθητή του Οσίου Ευγενίου του Αιτωλού, ο οποίος έζησε και έδρασε στα Βραγγιανά Αγράφων. Η ΔΙΣ συνεδρίασε στις 13 Ιουλίου 2021 και αφού η Συνοδική Επιτροπή Νομοκανονικών και Δογματικών Ζητημάτων, εξέτασε τα στοιχεία της αίτησης και την εισήγηση του Μητροπολίτη Καρπενησίου, αποφάσισε την αγιοκατάταξη του Αναστασίου Γόρδιου, του σπουδαίου Διδασκάλου του Γένους που έδρασε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας και στη συνείδηση των Αγραφιωτών τιμάται ήδη ως Άγιος.

Βέβαια, αναμένεται η τυπική και τελική αναγνώριση του νέου Αγίου και από το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη, όπως ορίζουν οι κανόνες της Ορθόδοξης Εκκλησίας, με Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη καταχώρησης στα Αγιολογικά Δελτία και να καθορισθεί ως ημερομηνία μνήμης του Αγίου, η 7η Ιουνίου κάθε έτους, ημέρα κατά την οποία εκοιμήθη ο ιερομόναχος.

Τι δηλώνει ο Μητροπολίτης Καρπενησίου

Ο Ευρυτανικός Παλμός μίλησε για τη σπουδαία αυτή εξέλιξη με τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Καρπενησίου κ. Γεώργιο, ο οποίος μας δήλωσε:

«Με χαρά την εβδομάδα που πέρασε λάβαμε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος απάντηση στο από 17 Μαρτίου 2021 αίτημα μας σχετικά με την αγιοκατάταξη του Αναστασίου του Γορδίου! Η απάντηση ήταν θετική και η Ιερά Σύνοδος απέστειλε το σχετικό φάκελο προς τη Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο ζητώντας την απαιτούμενη έγκριση!

Η χαρά μας είναι μεγάλη καθώς μια άλλη σπουδαία και φωτισμένη προσωπικότητα της Ευρυτανικής γης αναγνωρίζεται και ελπίζουμε σύντομα να συγκαταλεχτεί μεταξύ των υπολοίπων Ευρυτάνων Αγίων!» 

Στα Αγιολογικά Δελτία και δεκάδες νέοι Αγιομάρτυρες

Τιμούνται αρχιερείς που απαγχονίστηκαν μαζί με τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε’ το 1821

Παράλληλα με την αγιοκατάταξη του φωτισμένου διδασκάλου Αναστασίου Γορδίου (1654 -7 Ιουνίου 1729) από τα Βραγγιανά, ο οποίος διακρίθηκε για την οσιακή βιοτή του, αλλά και την πολύτιμη προσφορά του στην Εκκλησία, στο Γένος και στην Παιδεία, μαθητής και συνεχιστής του έργου του Ευγένιου Αιτωλού, άγιοι ανακηρύχτηκαν και δεκάδες άλλοι νεομάρτυρες της Εκκλησίας.

Συγκεκριμένα, με αφορμή τα διακόσια χρόνια από τον μαρτυρικό απαγχονισμό του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ -τη 10η Απριλίου 1821-, με εισήγηση της Συνοδικής Επιτροπής Νομοκανονικών και Δογματικών Ζητημάτων και κατόπιν προτάσεων των μητροπολιτών Πατρών Χρυσοστόμου, Λευκάδος Θεοφίλου και Χίου Μάρκου, η ΔΙΣ αποφάσισε την αναγραφή στα Αγιολογικά Δελτία της Εκκλησίας και των επτά λοιπών αρχιερέων, Αγχιάλου Eυγενίου, Θεσσαλονίκης Ιωσήφ, Δέρκων Γρηγορίου, Εφέσου Διονυσίου, Αδριανουπόλεως Δωροθέου, Νικομηδείας Αθανασίου και Τυρνάβου Ιωαννικίου, οι οποίοι φυλακίστηκαν μαζί με τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε’ την ίδια ημέρα και στη συνέχεια απαγχονίστηκαν δίνοντας με αυτόν τον τρόπο τη μαρτυρία και την ομολογία της πίστεως.

Επίσης, με εισήγηση και πάλι της επιτροπής και κατόπιν προτάσεως του μητροπολίτη Χίου αποφασίστηκε η αγιοκατάταξη των εν έτει 1822 μαρτυρησάντων, κατά τη σφαγή της Χίου, μητροπολίτη Χίου Πλάτωνος και των συν αυτώ αναιρεθέντων κληρικών, μοναχών και λαϊκών, ενώ οι άγιοι θα τιμώνται κάθε χρόνο στις 10 Απριλίου.Στις πηγές αναφέρονται επώνυμα 73 αρχιερείς που έλαβαν ενεργό μέρος στον Εθνικό Αγώνα. Σαράντα δύο αρχιερείς υπέστησαν ταπεινώσεις, εξευτελισμούς, φυλακίσεις, διώξεις κάθε είδους, βασανιστήρια, εξορίες κ.λπ. Δύο Οικουμενικοί Πατριάρχες (ο Γρηγόριος Ε’ και ο Κύριλλος ΣΤ’) και 45 αρχιερείς (μητροπολίτες) εκτελέστηκαν ή έπεσαν σε μάχες. Κατά τον Γάλλο πρόξενο Πουκεβίλ, οι κληρικοί που σκοτώθηκαν στον Αγώνα ανέρχονται συνολικά σε 6.000.

Βιογραφία

Το 1654 μ.Χ. στο χωριό Βραγγιανά, γεννήθηκε ένας από τους σημαντικότερους λόγιους ιερομονάχους στην εποχή της Τουρκοκρατίας, ο σοφός Αναστάσιος ο Γόρδιος. Στα δύσκολα χρόνια της σκλαβιάς ο Αναστάσιος αποτέλεσε βασικό στήριγμα των Ελλήνων και του σκλαβωμένου γένους, ενώ υπήρξε αναμφισβήτητα ο επιφανέστερος μαθητής του Αγίου Ευγένιου του Αιτωλού. Ήταν ένας φυσικός συνεχιστής του ορθόδοξου εκπαιδευτικού πνεύματος και μία φυσιογνωμία θαυμαστή απ’ όλους, ενώ διακρινόταν για την ασκητική του μορφή και το μεστό του λόγο. Ο Αναστάσιος Γόρδιος σπούδασε στην Ιταλία γιατρός και εκεί διδάχθηκε τη λατινική αλλά και την αρχαία ελληνική γραμματεία από μεγάλους Έλληνες και ξένους δασκάλους που δραστηριοποιούνταν στο χώρο της Ιταλίας. Εκτός της ελληνικής γλώσσας μιλούσε απταίστως την γαλλική και ιταλική. Η όλη του ενασχόληση με τα γράμματα τον κατέστησαν περιζήτητο από μεγάλα πανεπιστημιακά κέντρα της αλλοδαπής. Οι προτάσεις αξιοποίησής του ήταν πάμπολλες, όμως εκείνος επιθυμούσε να γυρίσει στην Ελλάδα καθώς κύρια έγνοια του ήταν το σκλαβωμένο γένος μας. Κοιμήθηκε την 7η Ιουνίου του 1729 μ.Χ. και θάφτηκε εκεί στον τόπο που υπηρέτησε και αγάπησε από μικρό παιδί, στα Βραγγιανά, δίπλα στον τάφο του διδασκάλου του Αγίου Ευγένιου του Αιτωλού.

Η επιστροφή στην Ελλάδα, η διδασκαλία και η αγιοποίησή του

Ο Γόρδιος πήρε τη μεγάλη απόφαση να επιστρέψει στον τόπο του, τα Βραγγιανά, στον τόπο δηλαδή που ήδη είχαν ανάψει οι πρώτες σπινθήρες του αγώνα για τη λευτεριά. Γιατί από τα Βραγγιανά και τη Σχολή του Γένους που λειτουργούσε άρχισαν να θεμελιώνονται οι αρχές της ελευθερίας. Έχοντας αποκομίσει πολλές γνώσεις ο Αναστάσιος Γόρδιος επιστρέφει για να διδάξει στο Αγιοπνευματικό Πανεπιστήμιο των Μεγάλων Βραγγιανών, ώστε ο σπόρος της Ορθοδοξίας να μην εξαφανιστεί από αυτό τον τόπο. Δίδαξε στο Αιτωλικό, στα Τρίκαλα και στο Καρπενήσι. Μιλούσε για τον Χριστό, την ελληνική ιστορία και καλλιεργούσε, μυστικά την ιδέα του ξεσηκωμού. Επιθυμούσε διακαώς να συνεισφέρει με κάθε τρόπο στην πνευματική αναβάθμιση και κατάρτιση των κατατρεγμένων Ελλήνων. Οι διδαχές του διασώθηκαν σε πάρα πολλά συγγράμματα που έγραψε προσωπικά και τα οποία φυλάσσονται σήμερα σε μοναστήρια της περιοχής. Μετέφρασε σε απλή ελληνική γλώσσα τον γιατρό Ιπποκράτη. Στο πλούσιο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται: “Συντομωτάτη έκθεσις Λογικής”, “Ρητορική Τέχνη”, “Λεξικόν της καθομιλουμένης”, “Εγχειρίδια”, ορθογραφικά και συντακτικά, “Ιατρικές Συνταγές” και 750 περίπου “Επιστολές”, αρκετές των οποίων αναφέρονται σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των σχολείων της εποχής. Συνέταξε στην αρχαία ελληνική και απλή ελληνική γλώσσα βοτανολογικό και ζωολογικό ονοματολόγιο προδρομικό στο είδος του. Επίσης έγραψε τη βιογραφία του αγίου Ευγενίου του Αιτωλού του καλού παιδαγωγού και δασκάλου του και έγραψε διάφορες θεολογικές διατριβές. Μερικά από τα έργα του Αναστάσιου Γόρδιου εκδόθηκαν στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στο Βουκουρέστι, στη Μοσχόπολη, στη Βιέννη, ενώ άλλα έμειναν αντιγραμμένα σε κώδικες μοναστηριών ή βιβλιοθηκών. Το κύρος του ως σοφού και λογίου απλώθηκε σ’ όλη την Οθωμανική επικράτεια. Ορισμένοι μάλιστα τον παρομοίαζαν και τον σύγκριναν ακόμα και με τον Αριστοτέλη. Παράλληλα, παρέμενε πιστός στα νάματα της Ορθοδόξου πίστης και ήλεγχε τους Έλληνες εκείνους που έπεφταν στα δίκτυα του Παπισμού προκειμένου να εξυπηρετήσουν τη ματαιοδοξία τους. Μάλιστα χαρακτηριζόταν λόγω της σθεναρής στάσης του και των ακλόνητων πιστεύω του στην τριαδική αλήθεια πολέμιος του ισχυρού τότε ξεπεσμένου όμως και αδυνάτου στον ουρανό Παπισμού. Ταυτόχρονα με την πολυποίκιλη δραστηριότητά του βοηθούσε πολύτεκνους, στήριζε οικονομικά χήρες μητέρες και αναλάμβανε τη φροντίδα των ορφανών. Ήταν ο ιατρός των Βραγγιανών όχι μόνο των σωμάτων αλλά και των ψυχών. Ο Αναστάσιος Γόρδιος ήταν κατ’ ουσία η ψυχή και ο φύλακας άγγελος των Αγράφων. Εκεί φυλάσσεται σήμερα και η θαυματουργική κατά λαϊκή ετυμηγορία κάρα του. Η άρρητη ευωδιά της κάρας του Αναστασίου Γορδίου σηματοδοτεί τον άνδρα ως ενάρετο και του προσδίδει την στολή του νυμφώνα του Χριστού, τη στολή της αγιότητας. Είναι μάλιστα αμέτρητες οι μαρτυρίες ανθρώπων που έσκυψαν ευλαβικά να ασπασθούν την κάρα του μεγάλου ανδρός και βρήκαν την ίαση που αναζητούσαν. Τα δαιμόνια μάλιστα φρίττουν ενώπιον της θέας των ιερών λειψάνων του μεγάλου αυτού σοφού ανδρός. Υπάρχει μάλιστα μαρτυρία συγχρόνου ανθρώπου που ιάθηκε από σοβαρή ανίατη ασθένεια.

«Και αν είχα και θησαυρόν χρημάτων, ήθελα τον εξοδιάσει εις θησαυρόν βιβλίων». Αναστάσιος Γόρδιος

(πληροφορίες από saint.gr)