Συνάδελφοι και συναδέλφισσες, 

Όπως σε όλες τις δύσκολες και κρίσιμες στιγμές της ιστορίας της πατρίδας μας, έτσι και τώρα οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων στέκονται αλληλέγγυοι με τους υπόλοιπους Έλληνες στην κοινή προσπάθεια για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Covid 19 στην Ελλάδα. 

Από την πρώτη στιγμή που ανεστάλη η λειτουργία των σχολικών μονάδων οι εκπαιδευτικοί άμεσα και με δική τους πρωτοβουλία δημιούργησαν δίκτυα επικοινωνίας με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους, για να τους στηρίξουν ψυχολογικά και να τους υποδείξουν με ποιον τρόπο έπρεπε να αντιμετωπίσουν την καινούρια κατάσταση. Στη συνέχεια και σε χρόνο πριν την ανάληψη πρωτοβουλίας από το Υ.ΠΑΙ.Θ αναπτύχθηκαν οι πρώτες διαδικτυακές κοινότητες μάθησης, με όποιο μέσο κρίθηκε κάθε φορά προσφορότερο, προκειμένου να μην αποκοπούν οι μαθητές μας από τη μαθησιακή διαδικασία. 

Η στάση και η αντίδραση των εκπαιδευτικών προέκυψε όχι μόνο από την επαγγελματική τους ευσυνειδησία, αλλά και από την βαθύτερη ανάγκη τους για επικοινωνία με το σχολείο και την τάξη από την οποία ξαφνικά απομακρύνθηκαν. Δεν κάναμε απλά το καθήκον μας, κάναμε αυτό που εμείς οι ίδιοι χρειαζόμαστε, για να σταθούμε όρθιοι. 

Για αυτό τον λόγο και δεν υπήρξε άρνηση από την μεριά των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όταν αυτή σε δεύτερο χρόνο ανακοινώθηκε από το Υπουργείο και παρά το γεγονός ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε ότι η τηλεκπαίδευση λειτουργεί μόνον επικουρικά στην πραγματική και διά ζώσης διδασκαλία. 

Θεωρούμε όμως υποχρέωσή μας να επισημάνουμε ότι 

  • η πλατφόρμα webex της εταιρείας cisco δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 
  • το εγκαταλελειμμένο από το 2011 ψηφιακό σχολείο και το απαρχαιωμένο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο δεν άντεξαν τις αυξημένες ανάγκες της τρέχουσας συγκυρίας για την εγγραφή σε αυτό των μαθητών. 
  • το εγχείρημα πραγματοποιήθηκε βιαστικά, χωρίς οργάνωση και σοβαρό σχεδιασμό, με το άγχος της επικοινωνιακής διαχείρισης από το Υ.ΠΑΙ.Θ, ενός μεγάλου κοινωνικού θέματος, της εκπαίδευσης των παιδιών μας. 
  • Ένας μεγάλος αριθμός μαθητών και μαθητριών δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, ούτε συσκευές των οποίων η τεχνολογία να επιτρέπει ουσιαστική και αποτελεσματική συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. (Το επιχείρημα του Υ.ΠΑΙ.Θ για συμμετοχή μέσω κλήσης από σταθερό τηλέφωνο, αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία με το μαθητή να παρακολουθεί μάθημα ακούγοντάς το από τη συσκευή του τηλεφώνου).
  • Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει σημαντικός αριθμός συναδέλφων.
  • Υπάρχει ακόμη καθυστέρηση στην απόδοση δικαιωμάτων συμμετοχής στο webex σε πολλούς εκπαιδευτικούς. 
  • Τίθεται σοβαρό ζήτημα με την εκχώρηση προσωπικών δεδομένων στις ιδιωτικές εταιρείες που «δωρίζουν» τα συστήματα τηλεκπαίδευσης. 

Όλα αυτά τα γνωρίζουν καλύτερα από όλους οι μαθητές, οι μαθήτριές μας και οι οικογένειές τους που μαζί μας δίνουν καθημερινό τον αγώνα να παραμείνουν με οποιοδήποτε εφικτό τρόπο κοντά στη γνώση και να μην χάσουν όσα κατέκτησαν με κόπο στην διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Επειδή η φύση του επαγγέλματός μας μάς κάνει αισιόδοξους (ποιος απαισιόδοξος πιστεύει ότι μόνος αυτός μπορεί να αλλάξει το μέλλον, όπως πιστεύει ο δάσκαλος ; ) και επειδή θα υπάρξει η επόμενη μέρα ζητάμε : 

  • Να βρεθεί άμεσα λύση για τα προβλήματα της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και να αποτραπεί η διαμόρφωση μέσα στο Δημόσιο Σχολείο μαθητών δύο ταχυτήτων ως αποτέλεσμα της οικονομικής κατάστασης των οικογένειών τους. Αδικία που με θεσμικό πλέον τρόπο επιβάλλεται από το ΥΠΑΙΘ. Να δοθεί σε όλα τα παιδιά η δυνατότητα συμμετοχής στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (παροχή δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο και συσκευών).
  • Να υπάρξει δέσμευση του Υ.ΠΑΙ.Θ για μακροπρόθεσμο και εθνικά χρηματοδοτούμενο σχεδιασμό για την εκπαίδευση που έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της από τις κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας. 

Ο χειμαζόμενος κλάδος των εκπαιδευτικών έχει αποδείξει με τη στάση του ότι τιμάει το συλλογικό αγαθό της εκπαίδευσης. Καιρός είναι το ίδιο να κάνει και η πολιτική ηγεσία της χώρας. 

Υ.Γ.: Τους «λαγούς» των Μ.Μ.Ε που, επειδή πλέον δεν μπορούν να πλήξουν το Δημόσιο Σύστημα Υγείας που κρατάει Θερμοπύλες, ψάχνουν να βρουν αποδιοπομπαίους τράγους στο πρόσωπο των εκπαιδευτικών τους παραδίδουμε στη χλεύη των μαθητών και των οικογένειών τους. Αυτοί ξέρουν καλύτερα από τον καθένα. 

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Ε.Λ.Μ.Ε
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΡΟΔΟΘΕΑ Ν. ΚΑΡΦΗΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Π. ΤΣΑΚΑΝΙΚΑ