Μέσα στη δίνη της παγκόσμιας εξάπλωσης του ιού COVID-19 τα σχολεία στην Ελλάδα βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας από τις 11 Μαρτίου. Το εκπαιδευτικό σύστημα βρίσκεται αντιμέτωπο με μια πρωτόγνωρη κατάσταση, τόσο για τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους μαθητές και τους γονείς.
Τα σχολεία δεν είναι κλειστά. Τα σχολεία λειτουργούν, όχι όμως στον φυσικό τους χώρο και δυστυχώς όχι με όλους τους μαθητές, καθώς κάποιοι δεν έχουν τη δυνατότητα και τα μέσα. Οι εκπαιδευτικοί εργάζονται νυχθημερόν από τους υπολογιστές και τα τηλέφωνα, τα στελέχη εκπαίδευσης από τα σχολεία τους, γιατί καταλαβαίνουν πως τα παιδιά μας χρειάζονται στήριξη, ενίσχυση, ενθάρρυνση, αισιοδοξία. Κάνουν με αίσθημα βαθύτατης ευθύνης το έργο τους.
Από την πρώτη στιγμή της αναστολής λειτουργίας των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί πράττουν το αυτονόητο και είναι αυτοί που σε άμεση καθημερινή επικοινωνία με μαθητές και γονείς προσπαθούν να βρίσκονται δίπλα τους με κάθε πρόσφορο μέσο και με τη μέθοδο που επιλέγουν ως καταλληλότερη.
Παρέχουν υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό και κατευθύνουν τους μαθητές τους σε μια ανατροφοδοτική κι εποικοδομητική διαδικασία βασιζόμενοι στην άποψη που έχουν διαμορφώσει για τη λειτουργία της τάξης τους από την καθημερινή επαφή τους με τους μαθητές και λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές δυνατότητες που έχουν ή πιθανά δεν έχουν οι μαθητές τους.
Αντιμέτωποι με πληθώρα προβλημάτων και εμποδίων στο έργο τους, συνεχίζουν έχοντας πάντα στο νου τον έναν και μοναδικό τους στόχο, τον μαθητή. Προτεραιότητά τους είναι η στήριξη των μαθητών τους μέσα σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.
Τις τελευταίες ημέρες οι εκπαιδευτικοί όλων των σχολείων της Ευρυτανίας, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας, βομβαρδίζονται από οδηγίες και εντολές και αφιερώνουν απεριόριστο αριθμό ωρών προσωπικής εργασίας, πέραν της υπηρεσιακής τους υποχρέωσης προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα που έχουν μπροστά τους. Βρίσκονται μόνοι τους απέναντι σε αντίξοες συνθήκες και σε αρκετές περιπτώσεις χωρίς εξοπλισμό και χωρίς ουσιαστική σχετική επιμόρφωση. Για πολλά χρόνια οι εκπαιδευτικοί ήταν αστήρικτοι από την πολιτεία και επιμορφώνονταν εκτός του εργασιακού τους ωραρίου με δική τους πρωτοβουλία και έξοδα ή σε κάποια ελάχιστα προγράμματα του Υπουργείου μετά από κλήρωση. Τώρα είναι όλοι υποχρεωμένοι να ξέρουν…
Με όλο το βάρος να έχει πέσει στην κάθε σχολική μονάδα, γίνεται υπεράνθρωπη προσπάθεια να αλληλοϋποστηριχτούν οι εκπαιδευτικοί και να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας, τα οποία στηρίζονται από ένα «αδύναμο» και ιδιαίτερα επιβαρυμένο σχολικό δίκτυο. Ταυτόχρονα θέλουν και προσπαθούν να στηρίζουν και τους
μαθητές τους με όποιον τρόπο μπορεί ο καθένας ή και με πολλούς και διάφορους τρόπους ανάλογα με το τι μπορεί ο κάθε μαθητής ξεχωριστά.
Πέρα από όλες αυτές τις τεχνικές δυσκολίες και τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλεται για να ξεπεραστούν, ακούν καθημερινά και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει ξεκινήσει με επιτυχία. Είναι φανερή η αγωνία του υπουργείου να αποδείξει στην κοινωνία πόσο καλά πηγαίνουν όλα, αλλά η μόνη αλήθεια είναι ότι τίποτα δεν είναι έτοιμο, θέλει χρόνο να στηθεί η εκπαίδευση εξ αποστάσεως και είμαστε στα πρώτα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αυτό είχε και ως αποτέλεσμα να βρουν αφορμή μερικοί άνθρωποι που τους δίνεται ο λόγος στην τηλεόραση ή και άλλα μέσα ενημέρωσης για να αποδώσουν στους εκπαιδευτικούς πολύ άσχημους χαρακτηρισμούς και αντί να καθησυχάζουν τις αγωνίες γονέων και μαθητών, να τις εντείνουν και να βάζουν τροχοπέδη στην προσπάθεια των εκπαιδευτικών, οι οποίοι ξεπερνούν τα όρια των δυνατοτήτων τους και βάζουν σε δεύτερη μοίρα τις δικές τους ανάγκες.
Ακόμα και οι αριθμοί εγγραφών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο που ανακοινώνονται με υπερηφάνεια από το Υπουργείο Παιδείας δεν αντιστοιχούν όλοι σε χρήστες που είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις πλατφόρμες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε λόγω έλλειψης εξοπλισμού ή σύνδεσης σε δίκτυο είτε λόγω έλλειψης γνώσεων χειρισμού.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας, την Περιφερειακή Ενότητα Ευρυτανίας και τους Δήμους Καρπενησίου και Αγράφων να κάνουν ότι είναι δυνατό για την παροχή του απαιτούμενου υλικοτεχνικού εξοπλισμού και δωρεάν σύνδεσης στο διαδίκτυο για όλους τους μαθητές μας που δεν τα διαθέτουν ώστε να συμμετέχουν ισότιμα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Να διευκρινίσουμε ότι από τη δική μας μεριά, οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για μια ακόμη φορά υπερασπιζόμενοι τον παιδαγωγικό μας ρόλο, στεκόμαστε, όπως κάνουμε σε όλη τη διάρκεια της οικονομικής και της προσφυγικής κρίσης, όχι μόνο παιδαγωγοί αλλά και εμψυχωτές όλων των παιδιών, με συναίσθηση της κοινωνικής μας ευθύνης. Είμαστε όλοι εδώ να πράξουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό σύμφωνα με τα μέσα που διαθέτουμε εμείς και οι γονείς των μαθητών μας, ώστε να διασφαλιστεί η ισοτιμία και η συμμετοχή όλων στη διαδικασία και να κρατήσουμε τη σχέση με τους μαθητές μας ζωντανή.
Η αλληλοϋποστήριξη των εκπαιδευτικών και η επαφή με τα παιδιά είναι, παρά την κούραση και τις δυσκολίες, το «κανονικό» της μέρας μας.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να απευθύνουμε αισθήματα ευγνωμοσύνης σε όλους αυτούς που με υψηλό το αίσθημα του καθήκοντος, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, εργάζονται άοκνα για το κοινωνικό σύνολο συμβάλλοντας στην εξασφάλιση πολύτιμων αγαθών όπως είναι η υγεία, η ασφάλεια και η επάρκεια σε βασικά προϊόντα.
Μένουμε σπίτι και συνεχίζουμε να είμαστε σε επαφή και σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τους μαθητές μας.