Όνομα: Πανταζής Τσέλιος

Ιδιότητα: Εικαστικός, χαράκτης – ζωγράφος, συνιδρυτής της εικαστικής ομάδας ‘’Δρυοκολάπτης’’

Τόπος διαμονής: Αθήνα

Τόπος καταγωγής: Φουρνά

Εικόνες έμπνευσης της Ευρυτανίας: Το φυσικό περιβάλλον της

Λίγα λεπτά παρατηρώντας τα έργα του εικαστικού, χαράκτη και ζωγράφου Πανταζή Τσέλιου, ήταν αρκετά στο να θέλουμε να τον γνωρίσουμε. Κάθε γραμμή τους είναι σαν να κρύβουν παράλληλα συναίσθημα και επιστημοσύνη, ρομαντισμό και ρεαλισμό. Το βιογραφικό του μαρτυρά ότι πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, που σίγουρα επιφυλάσσει καλλιτεχνική πρόοδο και θα μας απασχολήσει και στο μέλλον. Ο Πανταζής Τσέλιος γεννήθηκε το 1988 και κατάγεται από τη Φουρνά Ευρυτανίας. Σπούδασε χαρακτική –  τέχνη του βιβλίου και ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας ( 2009 – 2015). Επίσης δραστηριοποιείται στην διδασκαλία της τέχνης. Έχει λάβει μέρος σε σεμινάρια και εκπαιδευτικά προγράμματα βιβλιοδεσίας, και χαρακτικής. Έχει λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις και σε μία ατομική. Από το 2017 είναι συνιδρυτής της εικαστικής ομάδας ‘’Δρυοκολάπτης’’ που σαν στόχο έχει την προαγωγή των κλασικών γραφικών τεχνών. Ο θεματικός άξονας της δουλείας του στρέφεται γύρω από έννοιες  και ερωτήματα που σχετίζονται με  ζητήματα όπως ο χρόνος και η ‘’ροή’’ του, ο κύκλος της ζωής και η δημιουργία, η πολιτισμική ιστορία του ανθρώπου καθώς  και το απέραντο πεδίο του φυσικού – φυτικού κόσμου. Όλες αυτές οι έννοιες συντίθενται σε εικόνες με έντονο το χαρακτηριστικό της αφήγησης και της εικονογραφικότητας.

ΕΠ. Πως ξεκίνησε για σένα η ενασχόληση με την τέχνη και ποιοι είναι οι βασικοί σταθμοί της μέχρι σήμερα σταδιοδρομίας σου;

ΠΤ. Ουσιαστικά το ενδιαφέρον για τη ζωγραφική και το σχέδιο είναι κάτι που υπάρχει από πάντα (όσο μπορώ να θυμηθώ). Η πιο οργανωμένη ενασχόληση με τις εικαστικές τέχνες όμως ξεκίνησε ακριβώς μετά τις σπουδές μου στο λύκειο, όταν αποφάσισα να προετοιμαστώ για να δώσω εισαγωγικές  εξετάσεις στη Α.Σ.Κ.Τ. Με την εισαγωγή μου εκεί ξεκινά μια ιδιαίτερα δημιουργική περίοδος σπουδών. Μέσα στα πλαίσια της σχολής σταθμός είναι σίγουρα η φοίτηση μου στο Α΄ εργαστήριο χαρακτικής της σχολής όπου και ήρθα σε επαφή με τον θαυμάσιο κόσμο του βιβλίου, της έντυπης τέχνης και αισθητικής γενικότερα. Στα χρόνια μετά τη σχολή ένα σημαντικό γεγονός είναι η ίδρυση της εικαστικής ομάδας του ΄’Δρυοκολάπτη’’. Τα τελευταία χρόνια η ενασχόληση μου με τη διδασκαλία της τέχνης σε παιδιά  και ενήλικές είναι μια αφορμή για μετάδοση γνώσεων και διάπλασης δεξιοτήτων, διαδικασία που σε ανατροφοδοτεί συνεχώς με πολύ σημαντικά ερεθίσματα και στοιχεία, πάντοτε χρήσιμα στο προσωπικό έργο.

ΕΠ. Είσαι ένας νέος άνθρωπος που πολλά όμως από τα έργα σου έχουν αναφορές στο παρελθόν, την θρησκευτική παράδοση, την λαογραφία. Τι σε εμπνέει σε αυτά;

ΠΤ. Το δεδομένο της ιστορικότητας και της παράδοσης συνολικά του ανθρώπινου πολιτισμού ήταν πάντα κάτι που με γοήτευε. Η θρησκευτική παράδοση, η λαογραφία ή η λαϊκή τέχνη σε όλες της μορφές, από την αρχιτεκτονική μέχρι το τραγούδι και τη μουσική ως τα ξυλόγλυπτα, τα έπιπλα, τη ζωγραφική μέχρι και τα ίδια τα ρούχα και τα υφαντά του κάθε τόπου και πολιτισμού αποτελούν είναι μια τεράστια δεξαμενή στοιχείων από την οποία μπορεί κανείς να αντλήσει και να δουλέψει πάνω σε αυτά με σχολιαστικό ή και όχι τρόπο.

ΕΠ. Αν θα μπορούσες να ξεχωρίσεις ένα στοιχείο ή ένα σημείο της Ευρυτανίας, ως πηγή δημιουργίας, ποιο θα ήταν αυτό;

ΠΤ. Κατ΄ εμένα αυτό είναι το φοβερό φυσικό περιβάλλον τόσο από πλευράς εικόνων όσο και από επιστημονικής πλευράς ως προς τη χλωρίδα και πανίδα που υπάρχει σε όλη την Ευρυτανία. Είναι ένα στοιχείο που πολλές φορές έχει λάβει κύριο ρόλο στην προσωπική μου εικαστική δουλειά. Ένα κομμάτι του μέχρι τώρα έργου μου έχει σαφέστατες τέτοιες αναφορές οι οποίες μεταξύ άλλων έχουν σαν στόχο την υπενθύμισή της χαμένη μας θέσης και σχέσης μέσα στον  φυσικό κόσμο.

ΕΠ. Τι ρόλο παίζει η διάσταση του χρόνου στα έργα σου;

ΠΤ. Η έννοια του χρόνου είναι κάτι που με έχει απασχολήσει κατά καιρούς στη δουλειά μου κυρίως σαν μια αλληγορική μεταγραφή της ζωής και τη γέννησης, αλλά και της αέναης λειτουργίας της. Άλλες φορές ο χρόνος παρομοιάζετε και εικονογραφείτε μέσα από τις εποχές του έτους σε άλλη περίπτωση μέσα από φυτά που ανθίζουν σε συγκεκριμένες εποχές κάθε χρόνο ή σε σχέση με του αστερισμούς και την ‘’σταθερότητα’’ τους στον νυχτερινό ουρανό κλπ.

ΕΠ. Πες μας δυο λόγια για την ομάδα ‘Δρυοκολάπτης’.

ΠΤ. Ο Δρυοκολάπτης είναι μια εικαστική ομάδα που έχουμε ιδρύσει το 2017 από κοινού με τον συνεργάτη μου Ευριπίδη Παπαδοπετράκη. Επί της ουσίας ασχολείται με την παραγωγή και σχεδίαση διαφόρων αντικειμένων σχετικών με το έντυπο και τις παραδοσιακές γραφικές τέχνες. Την βιβλιοδεσία, την τυπογραφία, τη χαρακτική και την επιμέλεια εντύπων γενικότερα. Συνήθως όλα μέσα από μια χειροποίητη σκοπιά. Ένας λόγος που μας κινητοποίησε στην δημιουργία της ομάδας μας είναι η προσπάθεια να προάγουμε όσο μπορούμε την αυθεντική διάσταση του εντύπου ως εικαστικό αντικείμενο.

ΕΠ. Ποια είναι η ποιο δυνατή καταγραφή που έχεις από τον τόπο καταγωγής σου;

ΠΤ. Πέρα από το φυσικό περιβάλλον που είπαμε και πριν, είναι οι πλούσιες παραδόσεις, εικόνες, αναμνήσεις και ιστορίες. Παραστάσεις του χωριού.

ΕΠ. Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

ΠΤ.  Στα πιο άμεσα είναι η ολοκλήρωση σε βιβλίο μιας σειράς σχεδίων που ξεκίνησα τον προηγούμενο χρόνο και σχετίζεται με όψεις του αστικού, ιδιωτικού και δημόσιου βίου. Στα πιο μελλοντικά θα ήθελα να ασχοληθώ με την παράδοση της περιοχής μας σε σχέση με τα λαϊκά παραμύθια και ιστορίες που υπάρχουν μέσα από την οπτική της εικονογράφησης.