Διαδικτυακή εκπαίδευση χωρίς…διαδίκτυο!

Στον ‘αέρα’ οι μαθητές της Γ’ Λυκείου

Η επιστολή Καρδαμπίκη προς τον Πρωθυπουργό

Όλο το ρεπορτάζ. Τι λένε καθηγητές, μαθητές – γονείς και η Διευθύντρια Β/θμιας Εκπαίδευσης

Ως επιεικώς απαράδεκτη μπορεί να χαρακτηριστεί η κατάσταση που επικρατεί στα χωριά του Δήμου Αγράφων σχετικά με την μη παροχή σύνδεσης ίντερνετ σε πολλά σημεία του Δήμου, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά εμπόδια στους μαθητές, ιδιαίτερα το διάστημα αυτό που καλούνται να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω διαδικτύου, ύστερα από υποδείξεις του Υπουργείου Παιδείας αλλά και του περιορισμού που τέθηκαν ξανά όλοι οι πολίτες.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπισαν ξανά την προηγούμενη φορά της καθολικής απαγόρευσης, τον περασμένο Απρίλιο οι μαθητές όλων των βαθμίδων του Δήμου Αγράφων και παρά τα παράπονα που εξέφρασαν, η κατάσταση φαίνεται πως δεν άλλαξε ουσιαστικά, με αποτέλεσμα να έρχονται αντιμέτωποι με το ίδιο θέμα. Την κατάσταση στα χέρια του πήρε ο Δήμαρχος Αγράφων κ. Αλέξης Καρδαμπίκης αποστέλλοντας επιστολή προς το γραφείο του Πρωθυπουργού, την Υπουργό Παιδείας, τον Υπουργό Ψηφιακής διακυβέρνησης και προς άλλους θεσμικούς παράγοντες με σκοπό τη λύση του σοβαρού ζητήματος. Επίσης, το θέμα πήρε δημοσιότητα από μεγάλα κανάλια εθνικής εμβέλειας αλλά και τοπικά, όπου ο Δήμαρχος έδωσε συνέντευξη, με κύρια αυτή στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του καναλιού opentv.

Το θέμα πήρε δημοσιότητα από μεγάλα κανάλια εθνικής εμβέλειας αλλά και τοπικά

Η επιστολή Καρδαμπίκη

Στην επιστολή του, ο Δήμαρχος Αγράφων αναφέρει:

«Λόγω των αυξημένων κρουσμάτων και της πίεσης στο Σύστημα Υγείας, η επιβολή lockdown στη χώρα μας είναι επιβεβλημένη. Έτσι, εκτός των άλλων μέτρων ήρθε και τo κλείσιμο των Γυμνασίων και Λυκείων και η εκπαιδευτική διαδικασία θα γίνεται πλέον με τήλε- εκπαίδευση η οποία θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα και οι απουσίες των μαθητών, από κάθε διδακτική ώρα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, θα καταγράφονται από τον εκπαιδευτικό σε Ηλεκτρονικό Ημερήσιο Δελτίο Φοίτησης και θα προσμετρούνε στο γενικό σύνολο των απουσιών κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους.

Όλα καλά και σωστά ως εδώ!

Έχουμε όμως μια απορία όλοι εμείς οι κάτοικοι των απομακρυσμένων περιοχών.

Αυτή η λύση που υιοθετήθηκε από τα σχολεία της χώρας μας και έδειξε πως εκπαιδευτικοίκαι μαθητές διαθέτουν μηχανισμούς ανταπόκρισης,θα μπορέσει να υιοθετηθεί και σταδικά μας σχολεία, τα σχολεία των Αγράφων, όπου η τεράστια ανισότητα που δημιουργείστους μαθητές μας η μη πρόσβαση στο διαδίκτυο τους καθιστά ανήμπορους να διαθέσουντρόπους εκπαιδευτικής αλληλεπίδρασης;

Η πολιτεία αδυνατεί ή δεν θέλει….αναρωτιέμαι….να προσφέρει τις ίσες ευκαιρίες και σταδικά μας παιδιά;

Εδώ λοιπόν το αυτονόητο θεμελιώδες δικαίωμα στην παιδεία καταστρατηγείται, τα παιδιά μας απαξιώνονται και οι νέες τεχνολογίες σκοντάφτουν ….στα βουνά μας, όπως φαίνεται.Κι έτσι, ενώ οι μαθητές μας επιδεικνύουν την αυτοπειθαρχία για να ολοκληρώσουν έναπρόγραμμα που στερείται την δια ζώσης διδασκαλία, έρχονται αντιμέτωποι με τηναδιαφορία του κράτους.

Επανειλημμένα με επιστολές, προσωπικές επισκέψεις και επαφές με αρμόδιους, έχω

ενημερώσει για αυτό το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η μαθητική μας κοινότητα καιενώ παίρνω υποσχέσεις για τη διευθέτησή του, η λύση δεν δίνεται.

Ζητάμε τα αυτονόητα, να έχουν τα παιδιά μας και ειδικά οι τελειόφοιτοι, ίσους όρους μετους συμμαθητές τους από την υπόλοιπη Ελλάδα στο αγαθό της Μόρφωσης, της Παιδείαςκαι όχι να αντιμετωπίζονται σαν παιδιά ενός κατώτερου Θεού επειδή ζουν σεαπομακρυσμένες από το κέντρο περιοχές.Δικαιούνται ισότιμη αντιμετώπιση και πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.Έχουμε μια γεωγραφία που είναι μέρος και της πολιτιστικής μας ταυτότητας και οφείλουνόλοι να την σεβαστούν και να δώσουν στα παιδιά μας αυτό που τους αξίζει.

Καλούμαστε για άλλη μια φορά να παλέψουμε και να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα. Οι νέες τεχνολογίες πρέπει να συναντήσουν την παραδοσιακή εκπαίδευση, να καταργήσουν τους γεωγραφικούς περιορισμούς και να δώσουν τη δυνατότητα στους μαθητές μας που ζουν σε αυτές τις απομακρυσμένες περιοχές να λάβουν την ίδια ποιότηταγνώσης με τους υπόλοιπους μαθητές.

Τα όνειρα των παιδιών δεν γνωρίζουν χιλιομετρικές αποστάσεις………ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ……»

Οι καθηγητές στο ‘μάτι του κυκλώνα’

Ύστερα από επικοινωνία μας με διευθυντές στα σχολεία των Αγράφων μας έγιναν γνωστά τα παράπονα σε σχέση με τη σύνδεση στο διαδίκτυο και τα σημαντικά προβλήματα που προκαλεί σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η διευθύντρια του Γυμνασίου Κερασοχωρίου κ. Σιούτα Βασιλική, μας ανέφερε ότι «Στο σχολείο μας δεν υπάρχει πρόβλημα σύνδεσης, αλλά στα παιδιά που ζουν στις γύρω περιοχές όπως στη Δάφνη, την Παλαιοκατούνα, το Λογγίτσι και την Άνω Τσούκα. Τα παιδιά δεν κατάφεραν όλα να συνδεθούν τη Δευτέρα με την έναρξη της τηλεκπαίδευσης, καθώς δε διαθέτουν σταθερό ίντερνετ. Ακόμα και τα λίγα δεδομένα που διαθέτουν λόγω του ανύπαρκτου σήματος δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για να συνδεθούν στις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης. Συσκευές δε λείπουν από τα σχολεία μας για να χορηγηθούν στα παιδιά. Το πρόβλημα είναι το σήμα».

Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα παιδιά στα υπόλοιπα χωριά της δυτικής Ευρυτανίας σύμφωνα με την Διευθύντρια του Γυμνασίου Λυκείου Γρανίτσας, κ. Σβερώνη Ευαγγελία, η οποία δήλωσε τα εξής: «Σε συνάντησή μου με το Δήμαρχο Αγράφων μου δήλωσε ότι θα επιληφθεί του θέματος για προβλήματα που υπάρχουν και στα Τοπόλιανα αλλά και στο Λημέρι, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά να συνδεθούν με το διαδίκτυο. Έχουμε δύο παιδιά Γ’ Λυκείου που αν δεν έχουν σύνδεση δεν μπορούν να βοηθηθούν με κάποιον άλλο τρόπο. Το Υπουργείο κάνει σοβαρές προσπάθειες, κυρίως η κα. Ζαχαράκη που κατάγεται από τα μέρη μας για να καλύψει ένα μέρος των αναγκών μας σε υλικό, όπως τάμπλετ και υπολογιστές και λάπτοπ. Και ο Δήμος από τη μεριά του μας είχε χορηγήσει τάμπλετ για μερικά παιδιά. Το καίριο ζήτημα όμως είναι δεν είναι το υλικό, αλλά η σύνδεση με το διαδίκτυο. Αν υπήρχε σήμα δεν θα υπήρχε πρόβλημα, καθώς η πλατφόρμα webex είναι δωρεάν. Πρέπει να λυθεί άμεσα το ζήτημα, αν συνεχίσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όσοι είναι υπεύθυνοι για το πρόβλημα πρέπει να επιληφθούν για να λυθεί, διότι τα παιδιά έχουν μείνει αβοήθητα. Είναι παιδιά που έχουν δυνατότητες αλλά και όρεξη».

Ο Διευθυντής του Γυμνασίου-Λυκείου Ραπτοπούλου κ. Κώστας Πασσιάς δήλωσε στον Ευρυτανικό Παλμό: «Θα ήθελα να επισημάνω για το θέμα της τηλεκπαίδευσης των μαθητών, ότι το ΥΠΑΙΘ θα πρέπει να λάβει υπ΄όψη του τις αντικειμενικές δυσκολίες που προκύπτουν όχι μόνο στο δικό μας σχολείο αλλά και γενικότερα σε όλα τα σχολεία της επικράτειας. Για παράδειγμα ότι υπάρχουν παιδιά και οικογένειες οι οποίες στερούνται σύνδεσης στο ίντερνετ ακόμα και μέσω δεδομένων, υπάρχουν οικογένειες που χρειάζονται πολλές συσκευές (λαπτοπ, κινητά, ταμπλετ) λόγω ότι υπάρχουν πολλά μέλη που θα πρέπει να τις χρησιμοποιήσουν ταυτόχρονα. Νομίζω ότι αυτά είναι γνωστά και δε χρειάζεται συνεχώς να τα επαναλαμβάνουμε. Στα πλαίσια όμως της ισότιμης μεταχείρισης, όπως γίνεται κατανοητό, θα πρέπει όλοι να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες. Αυτό όμως δεν έχει εξασφαλιστεί από την πολιτεία. Στο δικό μας σχολείο υπάρχουν μαθητές οι οποίοι κατοικούν σε περιοχές που δεν υπάρχει σύνδεση, γίνονται συχνές διακοπές ρεύματος, η σύνδεση γίνεται με χρέωση δική τους μέσω δεδομένων κι αλλά πολλά που δυσχεραίνουν και καθιστούν Γολγοθά την όλη διαδικασία. Έτσι δε μπορούμε να μιλάμε αλλά και να εξασφαλίσουμε ίσες ευκαιρίες στη μάθηση. Επίσης υπάρχουν πολύτεκνες οικογένειες οι οποίες, όπως προανέφερα χρειάζονται μέχρι και 4 συσκευές. Το σχολείο μας προσπάθησε να εξυπηρετήσει τους μαθητές που είχαν το μεγαλύτερο πρόβλημα, με τη διανομή ταμπλετ και λαπτοπ τα οποία μας δόθηκαν από το ΥΠΑΙΘ, αλλά και πάλι πρακτικά και αντικειμενικά προβλήματα υπάρχουν τα οποία καθιστούν την τηλεκπαίδευση πολύ δύσκολη και στο τέλος πιστεύω αναποτελεσματική. Πέρα από τα παραπάνω είδαμε και στην πράξη την πρώτη ημέρα τηλεμαθημάτων ότι το σύστημα κατέρρευσε και φάνηκε ότι το όλο εγχείρημα απαιτεί μία σοβαρή υποδομή και μία πολύ καλύτερη οργάνωση. Θέλω επίσης να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι υπέρ της τηλεκπαίδευσης και ότι θεωρώ πως μαθητές και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι στα σχολεία με καλύτερες συνθήκες, όπως για παράδειγμα ολιγομελή τμήματα και κατάλληλες υποδομές. Αυτό βέβαια στο σχολείο μας συμβαίνει γιατί ο αριθμός των παιδιών είναι μικρός κι εδώ πιστεύω ότι το ΥΠΑΙΘ θα πρέπει να γίνει πιο ευέλικτο στη νομοθεσία και να δώσει το δικαίωμα στα μικρά σχολεία να λειτουργήσουν κανονικά με δια ζώσης μαθήματα. Για τα μεγάλα σχολεία η καλύτερη λύση για τη διασφάλιση της ποιότητας στην εκπαίδευση θεωρώ ότι είναι η μείωση του αριθμού των μαθητών και η βελτίωση των υποδομών».

Οι αγωνίες μαθητών και γονιών

Από τη μεριά τους οι μαθητές και γονείς δηλώνουν αγανακτισμένοι με την όλη κατάσταση και ανησυχούν για τη λύση της υπόθεσης μιας και κρίνεται ολόκληρη η σχολική τους χρονιά.

Κατερίνα Καραγιάννη – Μαθήτρια Γ’ Λυκείου Γρανίτσας

«Ως μαθήτρια της Γ΄Λυκείου του Γυμνασίου με Λ.Τ. Γρανίτσας Ευρυτανίας, θέλω αφενός να εκφράσω τις προσωπικές μου ανησυχίες αλλά και όλων των συμμαθητών μου αναφορικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα δυσπρόσιτα χωριά του Νομού Ευρυτανίας αφετέρου να αιτηθούμε την άμεση αποκατάσταση της σύνδεσής μας στο διαδίκτυο. Η εκπαίδευση στα χωριά αυτά παρουσιάζει αρκετά και πολυδιάστατα προβλήματα, τα οποία καθημερινά οι εκπαιδευτικοί μας παλεύουν να επιλύσουν και για αυτό τους ευχαριστούμε συνεχώς, καθώς μας παρέχουν επιπλέον ώρες μαθημάτων οικειοθελώς. Ωστόσο, παρά τις ατέρμονες προσπάθειές τους, κάποια προβλήματα παραμένουν ανεπίλυτα. Ειδικότερα και λόγω των παρουσών συνθηκών, θα ήθελα να αναφερθώ στη μεγαλύτερη δυσχέρεια που αντιμετωπίζουμε αναφορικά με τη σύνδεσή μας στο διαδίκτυο. Δεδομένου ότι η φετινή χρονιά είναι κρίσιμης σημασίας για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, η παρακολούθηση των μαθημάτων κρίνεται περισσότερο από επιτακτική. Τα νέα δεδομένα που διαμορφώθηκαν στον χώρο της εκπαίδευσης λόγω της πανδημίας, εννοώντας την τηλεκπαίδευση, καθιστούν αδήριτη ανάγκη την πρόσβασή μας στο διαδίκτυο. Ωστόσο, αυτό καθίσταται ανέφικτο στην περιοχή μας, παρά τις συνεχείς μας εκκλήσεις εδώ και αρκετά χρόνια. Σε αρκετά χωριά (Τοπόλιανα, Λημέρι, Βούλπη κλπ) δεν υπάρχει σύνδεση στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα οι μαθητές είτε να μην είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τα διαδικτυακά μαθήματα είτε να αναγκάζονται να μετακινηθούν μέσα στις δύσκολες αυτές συνθήκες σε συγγενικά πρόσωπα που ζουν σε μεγαλύτερα αστικά κέντρα. Συνεπώς, όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου με Λ.Τ. Γρανίτσας, θα θέλαμε να υποβάλλουμε το αίτημά μας για άμεση επίλυση του παραπάνω προβλήματος, για να μπορέσουμε και εμείς οι απομακρυσμένοι μαθητές να εκπαιδευτούμε με ίσες ευκαιρίες, όπως οι περισσότεροι μαθητές της χώρας μας. Απευθύνουμε, λοιπόν, θερμή παράκληση προς τους αρμοδίους φορείς να επιληφθούν του θέματος, ώστε να δοθεί άμεσα μία λύση στο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουμε καθημερινά.»

Χρήστος Κολοκοτρώνης – Μαθητής Γ’ Λυκείου Ραπτοπούλου

«Είμαι 17 ετών και θέλω να σπουδάσω στον κλάδο της κτηνιατρικής! κατοικώ σε ένα απομακρυσμένο χωριό του νομού Καρδίτσας και Δήμου Αργιθέας στο Καταφύλλι και καθημερινά πηγαίνω σχολείο στο Ραπτόπουλο. Οι συνθήκες που ζουμε στην σημερινή εποχή είναι πολύ δύσκολες γιατί ο κορωνοϊός έχει αλλάξει πολλά.Τα μαθήματα του σχολείου μας γίνονται με μεγάλη δυσκολία αφού δεν έχουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό(ίντερνετ, λάπτοπ) ώστε να γίνονται με τηλεκπαίδευση. Το κράτος θα πρέπει να παρέχει τα βασικά,ώστε να γίνεται το μάθημα όπως πρέπει και όχι να χρεώνονται τα παιδιά. Ευελπιστώ μετά την δημοσίευση αυτού του άρθρου να εισακουστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ορεινά χωριά μας και να μας βοηθήσουν με κάποιο τρόπο.»

Ματούλα Μάγγα – Μητέρα μαθητή Γ’Λυκείου Γρανίτσας

«Βρισκόμαστε στο αντίκρισμα μιας δεύτερης καραντίνας και είμαστε στη δυσάρεστη θέση να συνειδητοποιούμε την αδιαφορία του κρατικού μηχανισμού και των αρμόδιων θεσμών τόσο για την εξασφάλιση μιας δωρεάν και ποιοτικής εκπαίδευσης για το σύνολο της μαθητικής κοινότητας, όσο και για τις δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας μας, στις οποίες τα παιδιά αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στο να παρακολουθήσουν την τηλεκπαίδευση. Η αδιαφορία των κρατικών θεσμών με απογοητεύει και με βάζει σε σκέψεις, καθώς το ζήτημα του σταθερού ίντερνετ στο χωριό μου, το Λημέρι, βρίσκεται “στον αέρα” εδώ και μήνες και η αδιαφορία των αρμοδίων είναι προφανής, παρόλες τις παρεμβάσεις του Δημάρχου.
Είμαι μητέρα τριών παιδιών ένα εκ των οποίων καλείται να δώσει πανελλήνιες και η κατάσταση με απελπίζει, καθώς αναγκάζομαι να στείλω δυο από τα παιδιά μου σε συγγενείς στην Αθήνα, ώστε να έχουν πρόσβαση σε σταθερό δίκτυο ίντερνετ και να είναι επιμελή στις υποχρεώσεις του “ιντερνετικου σχολείου”.»

Τι δηλώνει η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ευρυτανίας

Η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευρυτανίας κα. Ηλιοπούλου μας ενημέρωσε μετά από σχετική επικοινωνία μαζί της τα εξής: «Έχω πραγματοποιήσει σύσκεψη με τους αρμόδιους φορείς και μας διαβεβαίωσαν ότι τα ζητήματα του εξοπλισμού των μαθητών αλλά και της σύνδεσης με το διαδίκτυο στα χωριά των Αγράφων αλλά και ευρύτερα είναι υπό έλεγχο και θα λυθούν μέσα στην εβδομάδα για τις περισσότερες περιοχές».