Βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Χρονά, Εκδόσεις ‘ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ’

Χειρόγραφα

Γράφει ο Θεοφάνης Λ. Παναγιωτόπουλος

Συγγραφέας, Αρθρογράφος & Ραδιοφωνικός Παραγωγός

theofanhspap@outlook.com                      

    

‘Θεατρικές αναγνώσεις’

Λίγες μέρες μετά κι ακόμη αισθάνομαι την Πανωραία να κυλάει στο αίμα μου, τα λόγια της να αναζωπυρώνουν τις φωτιές μέσα μου και ακόμη έχω την αίσθηση πως σε κάθε μου βήμα θα ακούσω τη φωνή της για να μου διηγηθεί κι άλλα γεγονότα της ζωής της. Κι αυτή δεν είναι άλλη από την Γυναίκα της Πάτρας. Την ωραία Πανωραία. Δέκα χρόνια μετά στο Θέατρο Πόλη – Φωκαίας 4 & Αριστοτέλους 87 στην πλατεία Βικτωρίας-επιστρέφει «Η Γυναίκα της Πάτρας» μονόλογος του εκδότη και ποιητή Γιώργου Χρονά, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές το 2010 και συμμετοχή του Παντελή Καλογεράκη, σε σκηνοθετική επιμέλεια της Λένας Κιτσοπούλου.

Η ηθοποιός Ελένη Κοκκίδου δίνει ρεσιτάλ επιτυχίας και το κοινό δεν σταματά να την αποθεώνει. Το θεατρικό έργο συνεχίζει να ταράζει τα νερά του θεατρικού κόσμου.

Ένας μονόλογος εκρηκτικός. Λόγος λαϊκός, αληθινός, αυθεντικός που μετουσιώνεται σε ποίηση. Η ωραία Πανωραία δεν διστάζει να μιλήσει με κάθε ειλικρίνεια για την ζωή της προσφέροντας δυνατές εσωτερικές δονήσεις στον θεατή. Ξετυλίγει τις μνήμες της και το θεατρικό σανίδι γεμίζει από πόνο, θλίψη, έρωτα, δάκρυα, βία, αγάπη και τραγούδι. Μια γυναίκα πληθωρική.

Η Ελένη Κοκκίδου σαγηνεύει από τα πρώτα λεπτά της εμφάνισης της. Σπιρτόζα, τολμηρή, άνετη και γεμάτη πάθος μας κάνει κοινωνούς στην ζωή της Πανωραίας. Για τον ρόλο αυτό η Ελένη Κοκκίδου τιμήθηκε με το βραβείο ερμηνείας «Κάρολος Κουν» και με το βραβείο κοινού από το περιοδικό «Αθηνόραμα»

Ακροβατώντας πότε στην χαρά και πότε στην θλίψη δεν λησμονεί να καθρεφτίζει την ψυχή της σε κάθε της στιγμή. Μια ψυχή αγνή. Γεμάτη πάθος, πόνο και πληγές. Μαρία η Αιγυπτία της Πάτρας. Μια θεατρική παράσταση σταθμός.

Σημείωμα του Γιώργου Χρονά:

‘Τι έχει αυτή η βιογραφία που περικλείει την Πάτρα, την Αθήνα, την Ελλάδα, του ’50,’60,’70, κι έκανε τον Μάνο Χατζιδάκι να πει, στη Θεσσαλονίκη- πως είναι το καλύτερο βιβλίο που διάβασε στη ζωή του; Ο αναγνώστης θα καταλάβει. Δεν έχει ένα αλλά πολλά παράλληλα θαύματα. Αρετές υψηλού λόγου. Από μια αμόρφωτη γυναίκα. Την Γυναίκα της Πάτρας, που μιλάει χωρίς να ντρέπεται, χωρίς να λυπάται. Ελεύθερος και σπάνιος λόγος.

Δεν είναι οι μανίες της – η νεολαία και ο Θεός. Και για τα δύο λέει πράγματα και τα υπογράφει. […]Η ιστορία της δεν σημαδεύεται μόνο από την φτώχεια ή από την σάρκα και το σκάνδαλο, οι πρόστυχες φράσεις της πέφτουν σαν άσφαιρα πυρά – δεν πρέπει να θίγουν κανένα. Είναι τρόπος εκπνοής, ανθρώπινης λαλιάς.

Ο αναγνώστης καλό είναι να αφήσει στον προθάλαμο της σεβαστής κατοικίας του ό,τι γνώσεις διαθέτει περί έμψυχων και άψυχων. Περί ανθρώπων και ζώων. Περί ζωής και θανάτου. Περί χαράς και λύπης.

Ένα από τα επίθετα που αποδίδονται στην ελληνική Αφροδίτη είναι και το Πανωραία. Αυτό είναι το όνομα της συγγραφέως αυτού του βιβλίου που κυκλοφορεί σε τρίτη έκδοση. Η γυναίκα της Πάτρας, είναι η πιο αληθινή, δηλαδή, γυμνή, ιστορία, που έχετε διαβάσει, στην ελληνική γλώσσα, από την σταύρωση του Χριστού και τα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη’.