Δρόμος Αγρίνιο – Καρπενήσι: Νέα χάραξη με χαμηλότερο κόστος

435
438098884 10228289360713032 959576903504382367 n

Ένα σημαντικό εφόδιο προσφέρεται στον αγώνα των Αιτωλοακαρνάνων και των Ευρυτάνων, ένα αναπτυξιακό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί με τις τοπικές κοινωνίες να το διεκδικούν, αλλά σε κυβερνητικό επίπεδο να μην καταγράφεται ιδιαίτερη ζέση, είναι η πρόταση για νέα χάραξη στο οδικό δίκτυο Αγρινίου – Καρπενησίου, μέρος του ευρύτερου διευρωπαϊκού οδικού άξονα από το Πλατυγιάλι ως τη Λαμία, που παρουσίασε το ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας την Τετάρτη 17 Απριλίου στην αίθουσα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Αιτωλοακαρνανίας, παρουσία του προέδρου ΤΕΕ Ελλάδας, Γιώργου Στασινού.

Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε και η βουλευτής Ευρυτανίας, κ. Τζίνα Οικονόμου (ΝΔ), ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, κ. Νεκτάριος Φαρμάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Ευρυτανίας, κ. Αριστείδης Τασιός, οι Δήμαρχοι Καρπενησίου, Αγρινίου και Αγράφων, κ. Χρήστος Κακαβάς, κ.Γιώργος Παπαναστασίουκαι κ. Αλέξης Καρδαμπίκης, καθώς και άλλοι εκπρόσωποι πολιτικών φορέων και συλλόγων, αλλά και μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής.

Οικονομικά και Τεχνικά Στοιχεία του έργου

Ο πολιτικός μηχανικός Φώτης Δημητρίου, αρχικά ανέλυσε τα χαρακτηριστικά της υπάρχουσας μελέτης και κατόπιν παρέθεσε τα στοιχεία της πρότασης για τη νέα χάραξη.

Σύμφωνα με τα όσα προτείνει η ομάδα εργασίας, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ελαττώνεται από τα 709.637.880 εκ. ευρώ στα 459.490.520 εκ. ευρώ. Η ομάδα εισηγείται τη συνέχιση των εργασιών μέχρι την θέση «Σταυρός» με βάση την υφιστάμενη μελέτη, καθώς και την ολοκλήρωση της μελέτης και έναρξη των έργων του 1ου τμήματος της Νέας Ε.Ο.

Με βάση τα στοιχεία που διαθέτει, το σύνολο του δρόμου θα διαθέτει διατομή τύπου Β2Σ ενώ θα απαιτηθεί σύγχρονη γέφυρα στον Μέγδοβα ποταμό. Στη συνέχεια, θα καταστεί αναγκαία η κατασκευή σήραγγας με έξοδο μετά τον οικισμό Nόστιμο. Τέλος, θα αξιοποιηθούν και τα τμήματα του δρόμου Καρπενήσι – Προυσός που βρίσκονται σε καλή κατάσταση.

image 18

Λόγοι που υπαγορεύουν τη νέα χάραξη:

  • Η γεωλογική αστάθεια του εδάφους, στην περιοχή από Αϊ Γιάννης – Λάπατο – Άνω Άγιος Βλάσης – Καραμανέικα, όπου σημειώνονται κατολισθήσεις, με αποτέλεσμα η κατασκευή νέου δρόμου με παρόμοια χάραξη, να οδηγήσει σε υψηλού κόστους έργα στράγγισης και αντιστήριξης προς αποφυγή κατολισθήσεων.
  • Με τη νέα προτεινόμενη χάραξη αποφεύγεται πλήθος ιδιοκτησιών, που θα οδηγούσαν σε υπέρογκου κόστους απαλλοτριώσεις.
  • Δεν απαιτείται διέλευση μέσα από οικισμούς, με δυσκολίες διαπλάτυνσης της υπάρχουσας διατομής και την κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών.
  • Δεν απαιτούνται μεγάλα χωματουργικά, λόγω ομαλότερης υψομετρικής διαμόρφωσης.
  • Δίνεται η δυνατότητα, με μικρές βελτιώσεις του παλιού δρόμου, να εξυπηρετούνται οι οικισμοί που παρακάμπτονται.
  • Θα αποφευχθούν ανακάμπτοντες ελιγμοί στην οριζοντιογραφία.
  • Θα κατασκευαστεί νέα προεντεταμένη γέφυρα μήκους 220 μέτρων, εκτιμώμενου κόστους 10.915.000 €, διατομής οδοστρώματος β2σ, σε κάθε περίπτωση επιλογής χάραξης, ανατολικώς της θέσης «Μπαλασταίικα», κατάντη της σημερινής bailey στον Μέγδοβα, η οποία ανεξαρτήτως της επιλογής χάραξης, δεν μπορεί να υποστηρίξει τις ανάγκες του έργου.
  • Θα χρησιμοποιηθεί καλής κατάστασης τμήμα του δρόμου Καρπενήσι – Προυσός.
  • Θα κατασκευαστεί διπλή σήραγγα, μήκους 4.29 χλμ. με κατηγορία διατομής οδοστρώματος Β2Σ, με τουλάχιστον δύο σήραγγες διαφυγής στις Χ.Θ. 1+000.00 και Χ.Θ. 3+000.00 (σήραγγας) και παρκίδες μήκους τουλάχιστον 25 μέτρων και πλάτους τουλάχιστον μία λωρίδας κυκλοφορίας (3.75 μ.), ανά 500 μέτρα.
tee agrinio karpenisi 16

Τα πλεονεκτήματα της νέας χάραξης 

Με βάση τα όσα προτείνει η ομάδα εργασίας, ανάμεσα στα πλεονεκτήματα της νέας χάραξης θα είναι η συνολική μείωση του κόστους κατασκευής και συντήρησης του έργου (κατά 35,25%), η μικρότερη απόσταση και χρόνου ταξιδιού, η μείωση κόστους καυσίμου και ρύπων και η αύξηση της οδικής ασφάλειας, συγκριτικά με την προηγούμενη μελέτη. Επιπλέον, η νέα κατασκευή θα έχει μικρότερη απαίτηση σε τεχνικά έργα, μιας και η διέλευση θα γίνεται από ομαλότερο ανάγλυφο. Επιπρόσθετα, λόγω του χαμηλότερου υψομέτρου διέλευσης της προτεινόμενης χάραξης, θ’ αποφευχθούν προβλήματα λόγω χιονοπτώσεων και κατολισθήσεων, επομένως αναμένεται και χαμηλότερο λειτουργικό κόστος λόγω μειωμένων συντηρήσεων. Τέλος, σε όλη τη διαδρομή δεν υπάρχουν ιδιοκτησίες, οπότε δε θα υπάρξει πρόβλημα με απαλλοτριώσεις.

  • Το μήκος του δρόμου μειώνεται στα μισά χιλιόμετρα με ανάλογη μείωση του χρόνου της διαδρομής.
  • Θα κατασκευαστεί νέα προεντεταμένη γέφυρα κατάντη της σημερινής bailey στον Μέγδοβα.
  • Θα χρησιμοποιηθεί καλής κατάστασης τμήμα του δρόμου Καρπενήσι- Προυσός
  • Θα αποφευχθούν ανακάμπτοντες ελιγμοί στην οριζοντιογραφία
  • Δε θα υπάρχουν περιπτώσεις μετατόπισης της χάραξης από τον αυχένα στους πρόποδες και τους χειμάρρους
  • Θα απαιτηθεί η κατασκευή σήραγγας μήκους 700-800μ.
  • Σε όλη τη διαδρομή δεν υπάρχουν ιδιοκτησίες και έτσι δεν είναι αναγκαίες απαλλοτριώσεις
  • Αποφεύγεται η διέλευση μέσα από οικισμούς

Η Ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής

«Τα μέλη του συντονιστικού για τον δρόμο Αγρίνιο – Καρπενήσι χαιρετίζουν την πρόταση του ΤΕΕ (17/4/2024) για μείωση κόστους του έργου και τηςδιαδρομής. Συγχαίρουν τα ΤΕΕ Αιτωλ/νίας και Ανατολικής Στερεάς για τη συνεργασία τους μέχρι σήμερα για το έργο αυτό και, επίσης, την ομάδα εργασίας του ΤΕΕ Αιτωλ/νίας για την αναλυτική παρουσίαση της πρότασής του για τον δρόμο. Επίσης, ευχαριστούν για την παρουσία τους στην εκδήλωση και τη στήριξή του, τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Στασινό. Συμφωνούν ότι πλέον μπορεί το πολιτικό προσωπικό της Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας να επισκεφθεί το Υπουργείο και να διεκδικήσει το έργο με επιστημονικά τεκμηριωμένο φάκελο. Δεν υπάρχει πλέον το άλλοθι ότι το έργο είναι ασύμφορο.

Γι’ αυτό, καλούν τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη, να πάρει την πρωτοβουλία και να καλέσει το πολιτικό και αυτοδιοικητικό προσωπικό της Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας, με θέμα τη σύσταση επιτροπής διεκδίκησης του έργου, με χρονοδιάγραμμα και διακριτές φάσεις.

Είναι η απόρροια της συγκέντρωσης της 31ης Μαρτίου, όπου η πρόταση του συντονιστικού για σύσταση επιτροπής έγινε άμεσα αποδεκτή από όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους που παρευρίσκονταν εκεί στέλνοντας το μήνυμα: «ΕΝΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ». Είναι κάτι που περιμένει ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας εδώ και δύο χρόνια τώρα, όταν το θέμα αυτό τέθηκε στη σύσκεψη του Μαρτίου του 2022 . Ήρθε η ώρα το πολιτικό προσωπικό να διεκδικήσει και δε χωρά καμία άλλη αναβολή και δικαιολογία».

Σε θετικό κλίμα η πρώτη τηλεδιάσκεψη του αναβαθμισμένου Συντονιστικού με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη

Σε θετικό κλίμα πραγματοποιήθηκε η πρώτη τηλεδιάσκεψη του αναβαθμισμένου συντονιστικού για το δρόμο Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη.

Συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός, ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος και Πρόεδρος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Λίνος Μπλέτσας, ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας Θανάσης Μαυρομμάτης, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ευρυτανίας Τασιός Αριστείδης, ο Δήμαρχος Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου, ο Δήμαρχος Καρπενησίου Χρήστος Κακαβάς, ο Δήμαρχος Αγράφων Αλέξης Καρδαμπίκης, ο Δήμαρχος Ξηρομέρου Γιάννης Τριανταφυλλάκης, ο Δήμαρχος Ακτίου-Βόνιτσας Θανάσης Κασόλας, o Γραμματέας του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Κωνσταντίνος Παπαθανασίου. Το συντονιστικό πολιτών για το δρόμο Αγρίνιο-Καρπενήσι εκπροσώπησε ο Ηλίας Λίνος Υφαντής.

Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης έβαλε δύο άξονες α) Την πλατφόρμα λειτουργίας – σύνθεσης της επιτροπής β) Μακροπρόθεσμους-βραχυχρόνιους στόχους. Όλοι συμφωνήσαν να γίνει συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών με τη πρόταση του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας στο τραπέζι. Επίσης τέθηκε προς ενημέρωση η χθεσινή απάντηση του Υπουργείου προς τον Πρόεδρο της Ελληνικής Λύσης Κυριάκο Βελόπουλο στην οποία δεσμεύεται ότι εντός του 2024 θα ολοκληρωθεί η μελέτη για τα πρώτα 28χμ έως τη διασταύρωση των Αμπελίων. Όλοι συμφώνησαν επίσης να ζητηθεί το έργο να προχωράει με τη μέθοδο “μελέτη-κατασκευή”. Προς αυτή τη κατεύθυνση ο εκπρόσωπος του συντονιστικού πολιτών, Γρηγόρης Φέρρας, παρέθεσε παλαιότερες απαντήσεις του Υπουργείου για τα πρώτα 28χμ όπου μιλούσαν για σχεδόν ολοκληρωμένη μελέτη. Επίσης παρέθεσε και την απόφαση της 13-01-2023 του Υπουργείου Υποδομών για την οποία προκρίνονται 80.000.000 ευρώ για μελέτες για το Πλατυγιάλι Αγρίνιο Καρπένησι Λαμία για την οποία υπήρχε μια ασάφεια σχετικά με το Καρπενήσι-Άγιος Βλάσης (χρηματοδότηση μελετών που εκπονήθηκαν, οι οποίες όμως δεν υπάρχουν καθόλου έως τώρα). «Αναμένουμε τη συνάντηση του νέου συντονιστικού. Οι πολίτες της Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας δεν πανηγυρίζουν αλλά επαγρυπνούν. Η σημερινή πρωτοβουλία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Περιμένουμε το έργο αυτό να δρομολογηθεί. Ζητάμε τα πρώτα 28χμ για το Αγρίνιο-Καρπενήσι ΑΜΕΣΑ ΝΑ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΘΟΥΝ» αναφέρει ο κ. Φέρρας.

image 19