Ο Ευρυτάνας της εβδομάδας

325
eyrytan

Όνομα: Ρούλα Μακρή

Επάγγελμα: Εκπαιδευτικός, Ιδρύτρια και Διευθύντρια Εκπαιδευτικού Οργανισμού

Τόπος διαμονής: Αθήνα

Τόπος καταγωγής: Χρύσω Ευρυτανίας

Η στήλη του Ευρυτάνα αυτής της εβδομάδας φιλοξενεί μια εκπαιδευτικό, με καταγωγή την Χρύσω Ευρυτανία που διαπρέπει στο χώρο της φροντιστηριακής εκπαίδευσης. Πρόκειται για την κυρία Μάκρη Σταυρούλα (Ρούλα), ιδρύτρια και διευθύντρια του Φροντιστηριακού Ομίλου ‘Ρούλα Μακρή’, με τέσσερα φροντιστήρια στην Αθήνα, που κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία βραβεύεται από τα Education Leaders Awards.

ΕΠ: Κα. Μακρή πείτε μας λίγα λόγια για τις σπουδές στην εκπαίδευση

ΡΜ. Είμαι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ έχω κάνει τις εξής μεταπτυχιακές σπουδές στην εκπαίδευση με έμφαση στην Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και στην Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στο Οικονομικο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επίσης έχω ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στο Management από το UNIC και είμαι πιστοποιημένη ως NLP Master Practitioner της Καλιφορνιας μέσω του Οργανισμού Life Spheres.

ΕΠ. Ο Φροντιστηριακός Όμιλος ‘Ρούλα Μακρή’ αριθμεί 4 παραρτήματα σε Βύρωνα, Καρέα και Παγκράτι. Ποια ήταν το αρχικό σας όραμα για την δημιουργία αυτού του οργανισμού και πως εξελίχθηκε με τα χρόνια;

ΡΜ. Από το 1997 είμαι ιδρύτρια και διευθύντρια του προτύπου εκπαιδευτικού οργανισμού ‘Ρούλα Μακρή’, με έδρα το Παγκράτι. Ο οργανισμός περιλαμβάνει φροντιστήριο Μέσης εκπαίδευσης, κέντρο ξενόγλωσσων και μελετητήριο για τους μαθητές του Δημοτικού.

Άρχισα να διδάσκω αρχαία ελληνικά και κυρίως αδίδακτο κείμενο, καθώς και Νεοελληνική Γλώσσα, η οποία με κέρδισε και με αυτή ασχολούμαι πρωτίστως την τελευταία εικοσαετία. Παράλληλα, με το διδακτικό μου έργο έχω συγγράψει εκπαιδευτικά βιβλία για τα Αρχαία Ελληνικά και τη Νεοελληνική Λογοτεχνία, ενώ έχω ιδρύσει παράλληλα κι έναν εκδοτικό οίκο που ονομάζεται ‘Ρούλα Μάκρη’.

Το αρχικό μου όραμα για τη δημιουργία του πρότυπου εκπαιδευτικού οργανισμού ήταν τολμηρό και βαθιά ανθρωποκεντρικό. Ήθελα να προσφέρω μία εκπαίδευση που δεν περιορίζεται στην στείρα μετάδοση γνώσεων αλλά διαμορφώνει προσωπικότητες. Ο οργανισμός εξελίχθηκε με τα χρόνια. Από ένα μικρό φροντιστήριο έγινε ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό κέντρο. Το όραμα εξελίχθηκε αλλά δεν αλλοιώθηκε, παραμένοντας πάντα πιστό στον πυρήνα του: Να υπηρετεί τον μαθητή με ήθος, επιστημοσύνη, σεβασμό και συνέπεια. Να τον ενθαρρύνει να φτάσει πιο μακριά απ’ όσο ονειρεύτηκε. Και να μετατρέπει την γνώση σε εφόδιο ζωής.

ΕΠ. Ως εκπαιδευτικός, ποια είναι η δική σας φιλοσοφία για την διδασκαλία; Πώς βιώνετε την επαφή με τους εφήβους εντός τάξης;

ΡΜ. Η φιλοσοφία μου ως εκπαιδευτικού είναι βαθιά εμποτισμένη με σεβασμό προς τον έφηβο, αφοσίωση στο λειτούργημα και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες κάθε μαθητή.Διαθέτω αυτή τη στιγμή 35 χρόνια εμπειρίας, έχοντας διδάξει χιλιάδες εφήβους μαθητές, που βρίσκονται σε φάση μετάβασης, αγωνίας και προετοιμασίας για το μέλλον τους.Βιώνω την διδασκαλία ως αποστολή, με την έννοια ότι οι μαθητές μου είναι νέοι που παλεύουν με διάφορα ερωτήματα καθημερινά. Πιστεύω πως γνωρίζω πως να εμπνέω και όχι μόνο να διδάσκω. Γι’ αυτό ακριβώς και οι μαθητές μου με σέβονται, γιατί βλέπουν σε μένα αυθεντικότητα και συνέπεια. Δίνω χώρο στην φωνή των παιδιών. Έφηβοι που δίσταζαν να μιλήσουν βρήκαν χώρο έκφρασης στην τάξη μου.

ΕΠ: Συνδυάζετε τη διπλή ιδιότητα του εκπαιδευτικού και της επικεφαλής ενός φροντιστηριακού ομίλου. Τι δυσκολίες συναντάτε, προκειμένου να συνδυάσετε αυτόν τον διπλό ρόλο;

ΡΜ. Ως εκπαιδευτικός στην τάξη και ταυτόχρονα επικεφαλής ενός πολύ απαιτητικού φροντιστηριακού οργανισμού κλήθηκα να ισορροπήσω ανάμεσα σε δύο ρόλους που, αν και αλληλοσυμπληρώνονται απαιτούν ξεχωριστές δεξιότητες, μεγάλες αντοχές και βαθιά αυτογνωσία και ωριμότητα. Αυτός ο διπλός ρόλος είχε διάφορες προκλήσεις. Η καθημερινή εναλλαγή των ρόλων δεν είναι απλή υπόθεση απαιτεί ισορροπία ανάμεσα στην καρδιά και το μυαλό. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί κυρίως με την καρδιά ο ηγέτης – επιχειρηματίας οφείλει να λειτουργεί με τη λογική. Τελικά νομίζω πως κατάφερα να μετουσιώσω τις αντιφάσεις αυτό του διπλού ρόλου σε δύναμη. Έγινα ένα παράδειγμα γυναίκας – ηγέτιδας, χωρίς όμως να έχω πάψει να είμαι δασκάλα όχι μόνο με την επαγγελματική έννοια αλλά κυρίως με την ηθική και παιδαγωγική βαρύτητα αυτής της λέξης.

ΕΠ Διανύουμε την εποχή της Τεχνητή Νοημοσύνης. Πως πιστεύετε πως θα επηρεάσει η εξέλιξη αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία;

ΡΜ. Αντιλαμβάνομαι την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία. Πιστεύω ότι μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, υπό έναν αδιαπραγμάτευτο όρο: Η τεχνολογία να υπηρετεί τον άνθρωπό και όχι να τον αντικαθιστά.

Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να εμπνεύσει, να αγκαλιάσει, να καθοδηγήσει με ενσυναίσθηση. Η διδασκαλία δεν είναι μόνο πληροφορία, είναι σχέση. Δεν αρκεί να ξέρει κανείς πώς να ρώτα ένα σύστημα. Πρέπει να ξέρει και πως να σκέφτεται μόνος του, όταν το σύστημα σωπαίνει ή όταν το σύστημα αυτό τον παραπλανά. Ο δάσκαλος χρειάζεται να παραμένει οδηγός της ψυχής και του νου των παιδιών. Να αξιοποιεί την τεχνολογία χωρίς να χάνει την κριτική του ικανότητα και κυρίως την επαφή με τον εαυτό του και τους μαθητές του.

ΕΠ Η καταγωγή σας από την πλευρά της μητέρας είναι από την Ευρυτανία. Τι σημαίνει για εσάς αυτός ο δεσμός; Ποια είναι η σχέση σας με τον τόπο καταγωγής σας

ΡΜ. Η Ευρυτανία, την αυστηρή της φύση και την εσωτερικότητα των ανθρώπων της, διαμόρφωσε βαθιά κάποια στοιχεία του χαρακτήρα μου: Την ευθύτητα, την σεμνότητα, την αντοχή και την πίστη στην αξία της μόρφωσης ως δρόμου προς την υπέρβαση. Πολύ συχνά αναφέρομαι με συγκίνηση στον τόπο αυτό, όχι τόσο με νοσταλγία αλλά πιο πολύ με Ευγνωμοσύνη γιατί πρωτογνώρισα μέσα από τη μητέρα μου και την οικογένειά τι σημαίνει:

Αξιοπρέπεια σε δύσκολες συνθήκες

Μοχθηρή εργασία χωρίς κραυγαλέες διεκδικήσεις

Βαθιά πίστη στις αξίες του ανθρώπου και της Παιδείας.

Είναι ένα σιωπηλό ηθικό συμβόλαιο η Ευρυτανία για εμένα γι’ αυτό και θέλω να προχωρώ μπροστά κρατώντας μέσα μου το ήθος, την λιτότητα και την καθαρότητα των ανθρώπων του βουνού. Η καταγωγή μου με δίδαξε να μη θορυβώ. Με δίδαξε να πράττω. Να πατάω γερά στη γη, να μην ξεχνώ από πού ξεκίνησα, γιατί εκεί ακριβώς κρύβεται όλη η δύναμη για να φτάσω όπου θέλω και όπου ονειρεύομαι.

1 9
2 10 1
3 11