Το μυαλό του κάθε ανθρώπου από την μαύρη  πρωτομηνιά του φετινού  Μάρτη αδυνατεί ν’ ασχοληθεί με οποιοδήποτε άλλο θέμα εκτός από την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών.

Μαύρες μνήμες ξύπνησε η εθνική τραγωδία με τους δεκάδες νεκρούς και πολυτραυματίες, φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο τα δυο παλιότερα τρομακτικά δυστυχήματα (1999 και 2003) στην …στοιχειωμένη κοιλάδα των Τεμπών. Είναι το φοβερότερο και το πιο πολύνεκρο δυστύχημα των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Είναι οι μέρες και οι ώρες του μεγάλου πένθους. Μετά το πένθος πρέπει να έρθει η απόδοση ευθυνών. Σίγουρα ο σταθμάρχης της Λάρισας φέρει μεγάλη ευθύνη, που με την εγκληματική αμέλειά του οδήγησε τα δυο τρένα σε πορεία σύγκρουσης. Αυτός ο άνθρωπος, που δεν είχε καμία εμπειρία σαν σταθμάρχης, από κάποιον τοποθετήθηκε εκεί, που κι αυτός φέρει ευθύνη και πρέπει να αποκαλυφθεί.

Οι ευθύνες όμως είναι μεγαλύτερες και για πολλούς διαχρονικά που ξεκινά από την παθογένεια του ελληνικού κράτους και των ιθυνόντων στο σύνολό τους. Η παραίτηση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, δεν μπορεί να εξαλείψει τις ευθύνες όλων των υπολοίπων. Από το 2004 τουλάχιστον   είχαν αγοραστεί με πολλά δις ηλεκτρονικά συστήματα για να αντικατασταθούν τα αντίστοιχα προπολεμικά χειροκίνητα  των αμαξοστοιχιών των ελληνικών σιδηροδρόμων. Μέχρι και την 1η Μάρτη 2023 όμως τίποτα δεν έγινε, με τα αγορασθέντα συστήματα να παλιώνουν ξεχασμένα σε αποθήκες.

Κάθε έκπτωση στην ασφάλεια οποιουδήποτε μέσου μαζικής μεταφοράς σημαίνει μαζικό θάνατο των ανύποπτων επιβατών. Τόσοι πρωθυπουργοί με τους αντίστοιχους υπουργούς τους επί των Μεταφορών και Yποδομών τι έκαναν; Απλά ήταν ανίδεοι και άβουλοι! Ο Υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης, κ. Πιερρακάκης μια μέρα πριν την τραγωδία υπερηφανευόταν στα συστημικά κανάλια για το θαύμα το έργου του ψηφιακού μετασχηματισμού της κυβέρνησης των αρίστων. Ναι, ίσως είχε δίκιο, αφού εφάρμοσε αυτόματα ηλεκτρονικά συστήματα για τους πλειστηριασμούς των κατοικιών του απλού κοσμάκη και στο ποιος ανεμβολίαστος δεν πλήρωσε το πρόστιμο. Ίσως δεν ήθελε να ακούσει την πρόσφατη δήλωση του προέδρου Μηχανοδηγών του ΟΣΕ : «…Δεν λειτουργεί τίποτα, ούτε οι ενδείξεις, ούτε φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη, τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση. Η σηματοδότηση έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2004. Μάλλιασε η γλώσσα μας να το λέμε, αλλά κανείς δεν άκουγε…»

Η Κομισιόν πρόσφατα ήταν καταπέλτης : «…Εξωφρενικό, η τηλεματική στην Ελλάδα να είναι ανενεργή…» Και τα πρόστιμα, πρόστιμα!

Δυστυχώς, δεν ήταν δυστύχημα, ήταν έγκλημα προδιαγεγραμμένο. Πολιτικό και σιδηροδρομικό σύστημα αγνόησαν τις προειδοποιήσεις για την επερχόμενη συμφορά στα Τέμπη. Λένε, ότι η Δικαιοσύνη θα βάλει το μαχαίρι μέχρι το κόκκαλο για τους υπαίτιους της τραγωδίας. Να το δούμε, αλλά ο Τερτσέτης, ο Πoλυζωϊδης και ο Σαρτζετάκης δεν ζουν πια!

Το ‘πάμε κι όπου βγει’ του μοιραίου μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, θα ηχεί για πολύ καιρό στα αυτιά μας. Από τύχη ζούμε, όσοι ζούμε, τι να πρωτογράψει κανείς!     

                                          Κώστας Μπουμπουρής

                                    Αστυν. Δ/ντής ε.α-Συγγραφέας

                                          (k.boubouris@yahoo.gr)