Το κοινωνικό πείραμα ενός δασκάλου που διδάσκει την ανθρωπιά
Τυχαία πριν από λίγες μέρες, ‘έπεσα πάνω’ σε ένα δημοσίευμα για κάποιο κοινωνικό πείραμα που αποφάσισε να κάνει ένας δάσκαλος του 6ου δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας για να δει πώς θα αντιδράσουν οι μαθητές του.
Ο δάσκαλος μεταμφιέστηκε σε ζητιάνο και κάθισε ακριβώς έξω από το σχολείο, περιμένοντας να δει αν κάποιος θα τον βοηθήσει. Είχε μεταμφιεστεί τόσο καλά, με παλιά ρούχα και κουρέλια, που κανένας δεν τον αναγνώρισε. Καθόταν το πρωί έξω από το σχολείο, κρατώντας μια πινακίδα που έγραφε με αρκετά ορθογραφικά λάθη «Δεν θέλω τη λύπη σας, αλλά ούτε τα λεφτά σας, μόνο την αγάπη σας θέλω, για να γεμίσουμε πολλά σακιά με τρόφιμα για τα παιδιά του κόσμου. Θα είμαι και αύριο εδώ, την ίδια ώρα να σας περιμένω. Καλά Χριστούγεννα σε όλους! Ο Ζητιάνος».
Σκοπός του δασκάλου, που μίλησε στο MessiniaLive, ήταν μέσω της δραματοποίησης να παρακινήσει τα παιδιά, ώστε να δει αν θα τον βοηθούσαν και με ποιον τρόπο. «Ήθελα να προκαλέσω μια κινητοποίηση, ένα ψυχολογικό σοκ, ώστε να παρακινήσω τα παιδιά και να δω τις αντιδράσεις τους, όταν αυτά έρχονται αντιμέτωπα με κοινωνικά προβλήματα που έρχονται στην πόρτα τους. Ο στόχος ήταν να μάθουμε να προσφέρουμε σε αυτόν που βρίσκεται σε δύσκολη θέση, στον ανήμπορο, σε αυτόν που έχει ανάγκη μια χείρα βοηθείας για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της ζωής. Σκοπός ήταν να μένουμε στο πνεύμα των Χριστουγέννων και της προσφοράς προς τον συνάνθρωπό μας που έχει ανάγκη, και όχι να μένουμε μόνο στη λάμψη των Χριστουγέννων. Υπάρχει κόσμος δίπλα μας που έχει ανάγκη, και όχι μόνο τα Χριστούγεννα», ανέφερε ο δάσκαλος. «Τα παιδιά μετά την αρχική έκπληξη και τα συναισθήματα που το καθένα δοκίμασε… με το μήνυμα που μετέφεραν στους γονείς τους… ανταποκρίθηκαν και αγκάλιασαν με τις προσφορές αγάπης τους την πρωτοβουλία. Η ανταπόκριση ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς η κοινωνική μας παρέμβαση αγκαλιάστηκε από φίλους, παλιούς μαθητές και πολίτες», κατέληξε ο ίδιος ο οποίος πρόσθεσε πως στο σχολείο εκτός από το «Σκέφτομαι και γράφω», χρειαζόμαστε και το «νιώθω και κάνω». (Πηγή: iefimerida.gr, MessiniaLive.gr)
Μια πολύ έξυπνη αλλά και εύστοχη κίνηση ενός εκπαιδευτικού που φαίνεται να μην επαναπαύεται. Τέτοιες κινήσεις δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμη εκπαιδευτικοί που τολμούν να τσαλακώσουν την εικόνα του σοβαρού και θεσμικού δασκάλου, προκειμένου να δώσουν στα παιδιά μαθήματα και πέρα από την προκαθορισμένη ύλη του Υπουργείου, μαθήματα που θα τα κάνουν στη ζωή τους να σκέφτονται, να νιώθουν μια κατάσταση και να συμπονούν τους συνανθρώπους τους, αλλά και να προχωρούν ένα βήμα παραπέρα και να πράττουν. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που προσπαθούν και έξω από τα καλούπια ενός στείρου εκπαιδευτικού συστήματος να διαπλάσουν προσωπικότητες με ορθή κρίση, ενσυναίσθηση και ανθρωπιά, που θα ξεφεύγουν από το υπερπροστατευτικό περιβάλλον της οικογένειας, του σχολείου και της μικροκοινωνίας που μεγαλώνουν.
Με αφορμή αυτή την είδηση, αξίζει να αναρωτηθούμε αν γινόταν ένα παρόμοιο πείραμα στα σχολεία της Ευρυτανίας, ποια θα ήταν η αντίδραση των μαθητών, των υπόλοιπων εκπαιδευτικών και κυρίως των γονιών. Ας το κάνουμε εικόνα, με ειλικρίνεια μέσα μας και θα πάρουμε τις απαντήσεις μας… που μπορεί να μη μας αρέσουν.
Ελένη-Ευαγγελία Αρωνιάδα
Εκδότρια