• Η χαμένη ευκαιρία του 2012
  • Στον Ευρυτανικό Παλμό ο πρ. Βουλευτής Ευρυτανίας Ηλίας Καρανίκας

Με υπογραφή του Υπουργού Υποδομών Κωνσταντίνου Καραμανλή, το Υπουργείο με απόφασή που εξέδωσε στις 20 Απριλίου 2022, ακυρώνει το διαγωνισμό ανάθεσης μελέτης για το έργο του δρόμου Λαμία -Καρπενησι, από το Νεοχωράκι έως την Σήραγγα Τυμφρηστού, λόγω των πολλών προσφυγών κι ενστάσεων μεταξύ των αναδόχων μελετητών.

Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις φέρνοντας πάλι στο προσκήνιο το χρόνιο ερώτημα: «θα προχωρήσει τελικά ο δρόμος Λαμία – Καρπενήσι ή η συγκεκριμένη ακύρωση σηματοδοτεί και το τέλος του, πριν ακόμη ξεκινήσει;». Φαίνεται ότι παρά τις πολλές υποσχέσεις και τις διαβεβαιώσεις, προς το παρόν το έργο μένει μόνο στις εθιμοτυπικές φωτογραφίες για τα social media και συνήθως ανακύπτει λίγο πριν τις προεκλογικές περιόδους. Πόσο ‘πατάει στη γη’ σήμερα ο σχεδιασμός για την υλοποίησή του; Πως θα μπορούσε να ξεκινήσει ο δρόμος το 2012 και σήμερα να ήταν πραγματικότητα. Τι δηλώνει ο πρ. Βουλευτής Ευρυτανίας, ιατρός Ηλίας Καρανίκας για το ιστορικό του έργου την εποχή εκείνη;

Η απόφαση του Υπουργείου και τι σημαίνει

Με απόφασή του ……..ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ….. το ΥΥ αποφάσισε την ………..

Στην απόφαση το Υπουργείο αναφέρει:

«ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Την ανάκληση της προκήρυξης του διαγωνισμού ανάθεσης της μελέτης με τίτλο: «ΜΕΛΕΤΗ ΟΔΙΚΟΎ ΆΞΟΝΑ ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΉΣΙ (ΣΤΑΎΡΟΣ ΑΝ. ΣΤΌΜΙΟ ΣΉΡΑΓΓΑΣ ΤΥΜΦΡΗΣΤΟΎ ΚΑΤΆ ΤΜΉΜΑΤΑ, ΤΜΉΜΑ ΝΕΟΧΩΡΆΚΙ ΑΝ. ΣΤΌΜΙΟ ΣΉΡΑΓΓΑΣ ΤΥΜΦΡΗΣΤΟΎ) σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ 12 του ν. 3316/2005, λόγω παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος από τη δημοπράτηση της μελέτης εξαιτίας υποβολής πολλαπλών προσφυγών και αιτημάτων αναστολής».

Ουσιαστικά η εξέλιξη αυτή είχε προαναγγελθεί από τις αρχές του έτους, με το Υπουργείο να δεσμεύεται πως, εντός του 2022, θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου και ό,τι άλλο απαιτείται, ώστε να είναι δυνατή η δημοπράτηση του, με το σύστημα ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, στις αρχές του 2023. Με το σύστημα Μελέτη- Κατασκευή θα προκύψει ένας ανάδοχος που θα αναλάβει και τη μελέτη και την τελική κατασκευή του έργου, ενώ θα χρησιμοποιήσει τμήματα από τις προμελέτες που έχουν ήδη γίνει.

Το κατά πόσο, κάτι τέτοιο είναι εφικτό θα φανεί το αμέσως επόμενο διάστημα, αλλά σύμφωνα με την περιφερειακή αρχή, που επιμένει στην αρχική της πρόθεση, αναμένονται ευχάριστες εξελίξεις για την οριστική λύση του θέματος.

Η δημοσίευση της απόφασης του υπουργείου προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο πολλές αντιδράσεις που αμφισβητούν τη δυνατότητα άμεσης και εντός του 2023, υλοποίησης ξανά διαγωνισμού και μελέτης – κατασκευής και μιλούν για τουλάχιστον πέντε ακόμη χρόνια καθυστέρησης.

Τα τμήματα του δρόμου

Για την υλοποίηση του δρόμου Λαμία – Καρπενήσι υπάρχουν δύο τμήματα που ‘περιμένουν’ τις μελέτες τους για να προχωρήσει το έργο, το οδικό τμήμα ‘Σταυρός – Καστρί’ και το τμήμα ‘Νεοχωράκι – Ανατολικό Στόμιο Σήραγγας Τυμφρηστού’.

Το τμήμα  ‘Νεοχωράκι – Ανατολικό Στόμιο Σήραγγας Τυμφρηστού’ μήκους περίπου 20 χιλιόμετρα, εγκρίθηκε δέσμευση ποσού 6.000.000 € από το ΠΔΕ προκειμένου να εκπονηθεί η μελέτη, με την αρ. οικ/3406/14-06-2016 Υπουργική Απόφαση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) και αμέσως μετά, με την οικ/4498/02-08-2016 Υπουργική Απόφαση, εγκρίθηκαν οι διαδικασίες ανάθεσης της μελέτης. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού εγκρίθηκε με την αρ. 288/2018 Πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την ανάθεση εκπόνησης των προκαταρκτικών μελετών, ενώ τον Σεπτέμβριο 2018 υπογράφηκαν οι συμβάσεις με τους τρεις αναδόχους. Στις 16-11-2018 υποβλήθηκαν οι προκαταρκτικές μελέτες και η Επιτροπή Διαγωνισμού ξεκίνησε την αξιολόγηση. Το αμέσως επόμενο διάστημα και οι τρεις μελετητικές εταιρείες, αξιοποιώντας το νόμο Σπίρτζη που δίνει το δικαίωμα των ενστάσεων, προχώρησαν σε προσφυγές κατά των αποφάσεων της επιτροπής με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της διαδικασίας μέχρι και τη μέρα που ο Υπουργός ακύρωσε τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Να σημειωθεί ότι και οι δυο αυτές Μελέτες έχουν Προϊσταμένη Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Διευθύνουσα Υπηρεσία την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Τι δηλώνει ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας

Ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας Αριστείδης Τασιός σε ερώτηση για το μέλλον του έργου, δήλωσε στον Ευρυτανικό Παλμό: «Για την ενημέρωση των συμπολιτών μας για το μείζον θέμα του δρόμου Λαμία – Καρπενήσι: Πρώτον η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών οδηγεί την υπόθεση στην τελική λύση, αρά όχι μόνο δεν μπλοκάρει αλλά αντίθετα ξεμπλοκάρει το θέμα. Δεύτερον με την απόφαση αυτή η όλη διαδικασία επισπεύδεται, αφού θα χρησιμοποιηθούν οι παραδοτέες προκαταρτικές μελέτες και το έργο θα προκηρυχθεί με την διαδικασία μελέτης – κατασκευής. Τέλος η διαδικασία που μέχρι στιγμής ακολουθήθηκε εισέφερε τα μέγιστα την τελική λύση αφού τα παραδοτέα της χρησιμοποιούνται για την  επόμενη φάση.   

Η Περιφερειακή Αρχή, ως επισπεύδουσα για το νούμερο ένα έργο για την Ευρυτανία, τόσο με τον προηγούμενο Περιφερειάρχη, τον Κώστα Μπακογιάννη, όσο και με τον νυν Περιφερειάρχη, τον Φάνη Σπανό, βρίσκεται σε καθημερινή επαφή με το Υπουργείο Υποδομών και συνδράμει στην δρομολόγηση της  οριστικής λύσης. Περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν από το Υπουργείο Υποδομών».

Μωυσής Μπερμπερής: ‘‘Ένα έργο δεν ξεμπλοκάρει όταν το καταργούμε’’

Για το θέμα μίλησε στον Ευρυτανικό Παλμό και ο Περιφερειακός Σύμβουλος Στερεάς Ελλάδας για την Ευρυτανία, Μωυσής Μπερμπερής, ο οποίος δήλωσε:

«Επανήλθε στην δημόσια συζήτηση ο δρόμος Λαμία-Καρπενήσι και μέσα από μια αρνητική κατά την άποψη μου εξέλιξη, ήτοι την ακυρωτική απόφαση για την εν εξελίξει μελέτη του τμήματος Νεοχωράκι- Σήραγγα Τυμφρηστού.  Ένα έργο δεν ξεμπλοκάρει όταν το καταργούμε.

Εντάσσεται δε αυτό και σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του βουλευτού Ευρυτανίας, σε μια απόφαση του Υπουργείου Υποδομών να σταματήσει την μελέτη και το 2023 να επαναδημοπρατήσει το έργο με το σύστημα μελέτη κατασκευή.  Όλα αυτά λέει ο Βουλευτή μας, γιατί με τον νόμο του Σύριζα του 2016 είχαμε εμπλοκή του έργου λόγω των πολλών προσφυγών (sic).

Τώρα με τον νόμο της ΝΔ όμως τα πράγματα θα πάνε ρολόι. Ξεχνάνε μάλλον και μάλιστα πολύ συχνά, ότι εδώ και κοντά 3 χρόνια κυβέρνηση δεν είναι ο ΣΥΡΙΖΑ.

Το δε σημαντικότερο όλων είναι, ότι δεν ξέρω ποιος νόμος είναι αυτός που μπορεί να καταργήσει την δυνατότητα προσφυγής κάθε πολίτη στα αρμόδια διοικητικά όργανα ή και τα δικαστήρια. Ποιος ξέρει, στον κόσμο της αριστείας άλλωστε όλα είναι πιθανά. Η εν λόγω διαδικασία είχε όντως κατά το παρελθόν δικαστικές εμπλοκές στην συνέχεια όμως προχώρησε κανονικά και στο στάδιο της προκαταρκτικής μελέτης, μελέτη άλλωστε που πάνω της θα πατήσει η τυχούσα μελλοντική μελετοκατασκευή. Θα πανηγύριζα μαζί τους αν με την υπουργική απόφαση διακοπής της σύμβασης ταυτόχρονα υπογραφόταν και μια άλλη απόφαση ένταξης του εν λόγω έργου σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Περί αυτού βέβαια κουβέντα.

Από ποιους πόρους άραγε θα προχωρήσει η μελετοκατασκευή;

Το νέο ΕΣΠΑ δεν το έχει εντάξει στις δράσεις του. Το ταμείο ανάκαμψης δεν αναφέρεται παρά ελάχιστα σε έργα υποδομών, περιέχει κυρίως έργα πράσινης μετάβασης και ψηφιακής αναβάθμισης. Μοναδική ίσως πηγή χρηματοδότησης μπορεί να είναι το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών, σε μια εποχή με στενά δημοσιονομικά και πολλές παρελθούσες εκκρεμότητες. Εκτός αν μας αγαπάνε τόσο πολύ και ως ο περιούσιος νομός. Επίσης για τα άλλα δύο εναπομείναντα τμήματα του Λαμία-Καρπενήσι, ήτοι Σταυρός- Καστρί και Μακρακώμη-Νεοχωράκι, επικρατεί μια περίεργη σιγή ιχθύος. Τα μεγάλα έργα δεν είναι καρπός κοινωνικών σχέσεων και επικοινωνίας, πόσο μάλλον ανέξοδης προεκλογικής ρητορείας. Είναι μια αργόσυρτη διαδικασία ωρίμανσης μέσα από συστηματική δουλειά, βασανιστική αξιολόγηση, ρεαλισμό και ορθολογικές προτεραιότητες. Εν τη παλάμη λοιπόν και ούτω βοήσωμεν…»

Το ιστορικό της υλοποίησης του έργου

Ο Ηλίας Καρανίκας μιλά στον Ευρυτανικό Παλμό

Ο πρώην Βουλευτής Ευρυτανίας, ιατρός Ηλίας Καρανίκας μιλά αποκλειστικά στον Ευρυτανικό Παλμό και τοποθετείται για το θέμα του δρόμου Λαμία – Καρπενήσι, ένα έργο που ξεκίνησε επί της δικής του θητείας στη Βουλή των Ελλήνων, όπως μας είπε.

Όσα δήλωσε ο κ. Καρανίκας για την αρχή της προσπάθειας υλοποίησης του έργου:

«Το μεγάλο θέμα που απασχολεί δεκαετίες την Ευρυτανία, η ολοκλήρωση του Εθνικού Οδικού Άξονα Λαμία – Καρπενήσι ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως εκπροσώπου της Ευρυτανίας στη Βουλή μέχρι 11 Απριλίου του 2012.

Αρχικά για το έργο Εργασίες βελτίωσης της Εθνικής Οδού Λαμίας – Καρπενησίου στο τμήμα από την έξοδο Καστρίου έως την έξοδο Μακρακώμης, θα σημειώσω μόνο ότι το έργο αυτό εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας (ΕΠΕΠ), δημοπρατήθηκε στις 6-3-2012 με επιλέξιμη δημόσια δαπάνη για τον υπολογισμό της κοινοτικής συνδρομής 27.055.554,67 ευρώ και εκτελείται κανονικά με χρόνο παράδοσης το 2015.

Επίσης για το έργο ένταξη μελετών στο ΕΣΠΑ και προκήρυξή τους για το τμήμα ‘’Σταυρός – Νεοχωράκι’’ με προεκτιμώμενη αμοιβή μελέτης 4.596.079 ευρώ και ‘’Νεοχωράκι – Ανατολικό στόμιο σήραγγας Τυμφρηστού’’ με προεκτιμώμενη αμοιβή 6.146.330,16 ευρώ. Αναλυτικά 1. Το υπ. αριθμ. 4015/25-11-2011 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων προς την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων όπου ρητά αναφέρεται ότι: ‘’Στο πλαίσιο της ωρίμανσης έργων για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο κρίνεται σκόπιμη η εκπόνηση και των υπολοίπων μελετών για τη λειτουργική αναβάθμιση του συνόλου της Εθνικής οδού Λαμίας – Καρπενησίου’’ και σε συνέχεια προφορικών μας συνεννοήσεων παρακαλούμε να μας γνωρίσετε εάν η εκπόνηση αυτών των μελετών θα μπορούσε να συγχρηματοδοτηθεί από πόρους της Τεχνικής Υποστήριξης του ΕΠ.ΕΠ.

Στο αίτημα απαντά θετικά η Ειδική Γραμματεία Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς με το υπ. αριθμ. 451/ΕΥΣ5479/4-1-2012 έγγραφό της ως εξής: ‘’Συμφωνούμε με την προώθηση της τροποποίησης της απόφασης ένταξης του έργου Βελτίωση ΕΟ Λαμίας – Καρπενησίου τμήμα Καστρί – Μακρακώμης με προσθήκη των μελετών του θέματος ως υποέργου με τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου ως προς τις διαδικασίες αξιολόγησης και ένταξης πράξεων σε ΕΠ και ΕΣΠΑ. Στη συνέχεια η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων (Ειδική Υπηρεσία Προσελασιμότητας) στέλνει το υπ. Αριθμ. 56/10-1-12 έγγραφο προς την Διεύθυνση Οδικών Έργων μαζί με τα συνημμένα πιο πάνω έγγραφα, δίνοντας την δυνατότητα ένταξης του έργου ως επιλέξιμο αναφέροντας τα εξής: ‘’Η πρόταση για ένταξη των μελετών επανεξετάστηκε και κατόπιν εγγράφου μας (β σχετικό) προς την ΕΥΣ για την ένταξη και την επιλεξιμότητά του καθώς και της σύμφωνης γνώμης της (γ σχετικό) δίνεται η δυνατότητα ένταξης στη Πράξη υποέργου των μελετών ως επιλέξιμο. Ως εκ τούτου παρακαλούμε να μας υποβάλετε τροποποιημένη πρόταση (ηλεκτρονική υποβολή), η οποία θα περιλαμβάνει το υποέργο των μελετών και θα συνοδεύεται από τεχνική έκθεση που θα τεκμηριώνει την σκοπιμότητα των μελετών για τη λειτουργική αναβάθμιση του οδικού άξονα Ε.Ο. Λαμίας – Καρπενησίου και το χρονοδιάγραμμα εκπόνησής τους εντός της επιλέξιμης προγραμματικής περιόδου. Συμπληρωματικά πρέπει να μας γνωρίσετε ποια θα είναι η αρμόδια Υπηρεσία για το υποέργο της μελέτης.

Ακολουθεί το με αριθμ. Δ1/134/23-1-2012 έγγραφο τη Διεύθυνσης Οδικών Έργων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων προς τη Διεύθυνση Μελετών Έργων Οδοποιίας (ΔΜΕΟ), με το οποίο ζητά την παροχή στοιχείων για τη μελέτη βελτίωσης της ΕΟ Λαμίας – Καρπενησίου. Ειδικότερα, αναφέρομαι: ‘’Σε συνέχεια του σχετικού (56/10-1-12 έγγραφο της ΕΥΔ/ ΕΠ. ΕΠ) φωτοαντίγραφο το οποίο σας διαβιβάζουμε συνημμένα, παρακαλούμε να μας αποστείλετε στοιχεία που αφορούν στο φυσικό αντικείμενο, τον προϋπολογισμό, την ωριμότητα μελετών και ότι άλλο εσείς κρίνετε αναγκαίο, προκειμένου η υπηρεσία μας να καταθέσει πρόταση ένταξης της Μελέτης βελτίωσης της ΕΟ Λαμίας – Καρπενησίου Υποτμήμα Νεοχωράκι – ανατολικό στόμιο σήραγγας Τυμφρηστού, στην πράξη με τίτλο ‘’ Εργασίες βελτίωσης της ΕΟ Λαμίας – Καρπενησίου στο τμήμα έξοδο Καστρίου έως έξοδο Μακρακώμης’’ στο ΕΠ -ΕΠ 2007-2013 (Συμπλήρωση Τεχνικού Δελτίου)’’.

Η συνέχεια αναφέρεται στο από 20-3-2012 έγγραφο (e-mail)της Δ/νσης Μελετών Έργων (ΔΙΑ) και στέλνει σε ψηφιακή μορφή τους φακέλους Έργου για την προκήρυξη των μελετών των τμημάτων του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι: ‘’Τμήμα Ι: Σταυρός – Νεοχωράκι’’, προεκτιμώμενης αμοιβής μελέτης 4.596.079,91 ευρώ (με ΦΠΑ 23%) και Τμήμα ΙΙ: Νεοχωράκι – Ανατολικό στόμιο σήραγγας Τυμφρηστού’’, προεκτιμώμενης αμοιβής μελέτης 6.146.330,16 ευρώ (με ΦΠΑ 23%), προκειμένου τα σχετικά στοιχεία να περιληφθούν στο Τεχνικό Δελτίο της πράξης ‘’Εργασίες βελτίωσης της Ε.Ο. Λαμίας – Καρπενησίου στο τμήμα από έξοδο Καστρίου έως έξοδο Μακρακώμης.

Κατόπιν και μετά τις βουλευτικές εκλογές (Μάιο του 2012), προκειμένου να γίνει η προκήρυξη των δύο πιο πάνω μελετών ζητήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων να σταλούν όλα τα στοιχεία εγγράφως και το σχετικό (CD) με τους φακέλους του έργου. Τα ίδια δεδομένα είχαν σταλεί ηλεκτρονικά στις 20-3-2012. Τα στοιχεία στάλθηκαν όπως ζητήθηκαν, η προκήρυξη έπρεπε να είχε γίνει, τα χρήματα είχαν εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ, αλλά λόγω της εκκωφαντικής σιωπής των εκπροσώπων μας, αυτό δεν έγινε ποτέ παρότι πέρασαν 2,5 χρόνια. Μια τεράστια προσπάθεια για το μεγαλύτερο θέμα που απασχολεί την Ευρυτανία παρέμεινε στα συρτάρια της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.

Παραθέτω τα συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία για ότι έγινε από εμένα μέχρι 11-4-2012 που ήμουν βουλευτής. Δυστυχώς για την Ευρυτανία μετά τις εκλογές του 2012 κανείς δεν ασχολήθηκε σοβαρά με το πολύ σημαντικό αυτό θέμα».