Γράφει ο: Νίκος Κοντοπάνος

Οι οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών έχουν επιφέρει ριζικές αλλοιώσεις στο πλαίσιο λειτουργίας της δημόσιας γραφειοκρατίας και έχουν θέσει στο επίκεντρο της συζήτησης την αποτελεσματικότητα λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως οι αυξημένες αξιώσεις των πολιτών, η πληροφοριακή έκρηξη και οι δυνατότητες της τεχνολογίας, οι σύγχρονες αντιλήψεις για τη διοίκηση και το μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον.

Εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού, τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης και αποφυγής των κοινωνικών επαφών είναι αναπόφευκτα και αναγκαία, καθώς μπορούν να σώσουν πολλές ζωές. Συνεπώς αποτελεί ατομική ευθύνη του καθενός να τα τηρήσει και να αναστείλει προσωρινά τις κοινωνικές τάσεις του για παρέες και διασκέδαση. Ευτυχώς στην εποχή του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ ευκολότερο από ότι στο παρελθόν να μένει κανείς σπίτι, χωρίς να νιώθει μόνος και αποκομμένος από τους συγγενείς, τους φίλους του και την κοινωνία γενικότερα.

Τι γίνεται όμως με τις υποχρεώσεις των πολιτών και την ανάγκη διεκπεραίωσης υποθέσεων με το Δημόσιο; Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναγκάστηκε να επισπεύσει κάθε σχέδιο και δράση Ψηφιοποίησης του Δημοσίου λόγω των έκτακτων συνθηκών. Έτσι μια σειρά από διαδικασίες που έως τώρα απαιτούσαν αυτοπρόσωπη παρουσία μπορούν να διεκπεραιώνονται πιλοτικά από τον προσωπικό μας υπολογιστή ή από το κινητό μας τηλέφωνο χωρίς μετακινήσεις και περιττή γραφειοκρατία. Αυτό θα γίνεται μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης του Δημοσίου (https://www.gov.gr).

Η πύλη διαθέτει 503 πιστοποιημένες υποθέσεις που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο και κάθε υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται στο μέλλον θα ενσωματώνεται στην πλατφόρμα. Επιπλέον, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να συμπληρώνει και να υπογράφει ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα άμεσης ηλεκτρονικής αποστολής εξουσιοδοτήσεων και υπεύθυνων δηλώσεων στην αρχή η οποία ζητά την έκδοσή τους χωρίς ο πολίτης να χρειάζεται να μεταβεί σε αυτήν.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα ιδιαίτερα να σταθώ στην δυνατότητα του πολίτη να συμπληρώνει και να υπογράφει ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις μιας και το 50% των εργασιών που διεκπεραιώνει ένα ΚΕΠ αφορά το γνήσιο της υπογραφής.

Η διαδικασία συμπλήρωσης υπεύθυνης δήλωσης είναι παρεμφερής με αυτήν της εξουσιοδότησης. Ακολουθούν οδηγίες για την συμπλήρωση εξουσιοδότησης όπως παρουσιάζονται στο επίσημο ιστότοπο (https://mindigital.gr) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης:

 1) Στην αρχική σελίδα του gov.gr επιλέγουμε την ενότητα «Πολίτης και καθημερινότητα».

2) Στην καρτέλα της ενότητας επιλέγουμε «Υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση».

3) Ανάλογα με το έγγραφο που επιθυμούμε να εκδοθεί, επιλέγουμε «Έκδοση υπεύθυνης δήλωσης» ή «Έκδοση εξουσιοδότησης».

4) Επιλέγουμε «Είσοδος στην υπηρεσία».

5) Στην καρτέλα «Δηλώσεις» επιλέγουμε «Ξεκινήστε εδώ».

6) Στην καρτέλα «Επιλέξτε ενέργεια» επιλέγουμε «Δημιουργία νέου εγγράφου» και κάνουμε κλικ στο κουμπί «Συνέχεια».

7) Επιλέγουμε ανάμεσα σε προδιατυπωμένες φόρμες εξουσιοδοτήσεων ή υπεύθυνων δηλώσεων και σε ελεύθερο κείμενο και κάνουμε κλικ στο αντίστοιχο κουμπί «Επιλογή» που εμφανίζεται.

8) Επιλέγουμε «Σύνδεση» και μεταφερόμαστε στο παράθυρο αυθεντικοποίησης χρήστη του Taxisnet.

9) Εκεί καταχωρούμε το username και το password, ελέγχουμε ότι είναι ενεργή η επιλογή «Έγκριση» και κάνουμε κλικ στο κουμπί «Αποστολή».

10) Επιστρέφοντας αυτόματα στη σελίδα του gov.gr, θα μας ζητηθεί να επιβεβαιώσουμε αν είναι ορθά καταχωρημένα στο Taxisnet το όνομα, το επώνυμο και ο ΑΦΜ μας και κάνουμε κλικ στο κουμπί «Επιβεβαίωση».

11) Στην επόμενη καρτέλα καταχωρούμε τα στοιχεία που ζητούνται και κάνουμε κλικ στο κουμπί «Συνέχεια».

12) Συμπληρώνουμε το κείμενο της εξουσιοδότησης (εφόσον έχουμε επιλέξει ελεύθερο κείμενο), καθώς και τα στοιχεία του εξουσιοδοτούμενου. Επιλέγουμε «Συνέχεια».

13) Στην «Επισκόπηση εξουσιοδότησης» ελέγχουμε αν τα στοιχεία είναι σωστά και επιλέγουμε «Έκδοση».

14) Σε λίγα δευτερόλεπτα λαμβάνουμε στο κινητό που καταχωρήσαμε στο στάδιο 11 ένα SMS με τον εξαψήφιο κωδικό που πρέπει να εισάγουμε στο πεδίο «Κωδικός» και επιλέγουμε «Συνέχεια».

15) Στην αριστερή στήλη της οθόνης εμφανίζεται ένα πράσινο πλαίσιο το οποίο μας ενημερώνει ότι το έγγραφο εκδόθηκε, καθώς και τα πλήρη στοιχεία του. Στη δεξιά στήλη επιλέγουμε «Αποθήκευση» για να αποθηκεύσουμε το έγγραφο στον υπολογιστή μας, «Αποστολή e-mail» για να στείλουμε το έγγραφο στη δική μας διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή/και «Αποστολή SMS» για να στείλουμε το έγγραφο στον δικό μας αριθμό τηλεφώνου. Αν θέλουμε να ακυρώσουμε το έγγραφο που συντάξαμε, επιλέγουμε «Ανάκληση».

Είναι φανερό ότι με την υιοθέτηση τέτοιων πρακτικών από την πολιτεία αλλά και από τους πολίτες όχι μόνο θα βοηθήσουν στην μείωση διασποράς της πανδημίας αλλά θα συμβάλλουν και στην προσπάθεια που πρέπει να καταβάλλουμε όλοι μας με σκοπό την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας, τη βελτίωση του περιβάλλοντος δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων και τη διευκόλυνση υλοποίησης παραγωγικών επενδύσεων για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.