Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγράφων που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Μαρτίου τέθηκε προς έγκριση η στρατηγική και το σχέδιο δράσης του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος με την πρόβλεψη για σχετική τεχνική βοήθεια από τεχνικούς συμβούλους ως εξωτερικοί εμπειρογνώμονες για την ορθή ολοκλήρωση του Προγράμματος Αγράφων και η ωρίμανση των δράσεων που αφορούν το Δήμο Αγράφων. Αναλυτικότερα για την ορθή υλοποίηση του προγράμματος απαιτείται ο συντονισμός του, καθώς πρόκειται για ένα διαπεριφερειακό πρόγραμμα και απαιτούνται δύο επίπεδα σχεδιασμού – διακυβέρνησης, όπως προβλέπεται στο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Αγράφων:1.Κεντρικό – Επιτελικό Επίπεδο Διακυβέρνησης ΕΑΠ Αγράφων: Το κεντρικό – επιτελικό επίπεδο διακυβέρνησης προτείνεται να αποτελείται από μια επιτροπή η οποία θα περιλαμβάνει τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, τους τρεις Δημάρχους της περιοχής παρέμβασης (Λίμνης Πλαστήρα, Αργιθέας και Αγράφων) και τους δύο Περιφερειάρχες (Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας). 2.Τοπικό Επίπεδο Διακυβέρνησης ΕΑΠ Αγράφων: Σε δεύτερο επίπεδο, θα γίνεται ουσιαστικά η παρακολούθηση της στρατηγικής και θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των τοπικών αρχών, δηλαδή τα αρμόδια τμήματα των Δήμων για την ωρίμανση και υλοποίηση των έργων, εκπρόσωποι λοιπών τοπικών φορέων, όπως Επιμελητήρια κ.λπ. και Ειδικοί Εμπειρογνώμονες – Τεχνικοί Σύμβουλοι. Στο Δ.Σ. προτάθηκε η υπογραφή του Συμφώνου Συνεργασίας για την εφαρμογή των παρεμβάσεων Α’ προτεραιότητας του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Αγράφων, η συμμετοχή του Δήμου Αγράφων στο Κεντρικό – Επιτελικό Επίπεδο Διακυβέρνησης ΕΑΠ Αγράφων, καθώς και η εξουσιοδότηση του Δημάρχου Αγράφων κ. Αλέξανδρου Καρδαμπίκη, όπως προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος και λειτουργίας της Επιτροπής Διακυβέρνησης ΕΑΠ Αγράφων.

Οι λόγοι υλοποίησης του Αναπτυξιακού Προγράμματος

Η υλοποίηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος αποφασίστηκε λαμβάνοντας υπόψη οι αρμόδιοι εκπρόσωποι του Δήμου:

1)Τα προβλήματα των ορεινών όγκων είναι πολλά και ποικίλα και εδράζονται στις τοπικές ιδιομορφίες. Μια ορεινή περιοχή δεν είναι ίδια με μια άλλη, παρουσιάζοντας διαφορετική γεωγραφία τόσο σε ότι αφορά στην γεωμορφολογία, αλλά και στην θέση, στην οικονομία και στην κοινωνία.

2)Οι ορεινές περιοχές, ως περιοχές με ιδιαίτερα χωρικά χαρακτηριστικά, βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για την αναπτυξιακή τους προοπτική, καθώς είναι αντιμέτωπες με σημαντικές και επείγουσες προκλήσεις, όπως η δημογραφική γήρανση και η μείωση του πληθυσμού, η υποβάθμιση των οικοσυστημάτων, η γεωγραφική απομόνωση, οι ελλιπείς/περιορισμένες δυνατότητες προσβασιμότητας, η κλιματική αλλαγή, οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες, η τεχνολογική υστέρηση, κ.λπ., προκλήσεις οι οποίες θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στοχευμένα και ολοκληρωμένα.

3)Είναι μονόδρομος η ανάληψη στοχευμένων δράσεων βελτίωσης των συνθηκών ζωής του τωρινού πληθυσμού, η προστασία του κατά των καθημερινών κινδύνων και των φυσικών καταστροφών και ταυτόχρονα ο επαναπατρισμός μεταναστών για μόνιμη εγκατάσταση στον τόπο τους. Η επιστροφή μόνιμου πληθυσμού στους ορεινούς οικισμούς και κυρίως νέων ανθρώπων, ικανών να εξασφαλίσουν ένα ζωντανό μέλλον, είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στην προσπάθεια αναζωογόνησης των Αγράφων. Το προφίλ των ανθρώπων αυτών, είναι κάτι που πρέπει να σκιαγραφηθεί. Μπορεί να είναι άνθρωποι που δε βρίσκουν βιώσιμα πλέον τα αστικά κέντρα και θέλουν να αλλάξουν ρυθμούς στη ζωή τους ή ψάχνουν καθαρότερο περιβάλλον και καλύτερη ποιότητα ζωής μακριά από το άγχος ή χρειάζονται να είναι περισσότερο αυτόνομοι/ αυτάρκεις παράγοντας την ενέργεια και την διατροφή που καταναλώνουν και γενικότερα προσπαθούν να ξεφύγουν από τις πόλεις.

4)Το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα (ΕΑΠ) Αγράφων συνιστά για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη και σημαντική πρωτοβουλία για τον ορεινό χώρο, δεδομένου ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν υπάρχει έως σήμερα ξεκάθαρη πολιτική για τις ορεινές περιοχές.

5)Μέσω του ΕΑΠ αντιμετωπίζονται στοχευμένα θέματα που ανακόπτουν την αναπτυξιακή δυναμική της περιοχής των Αγράφων και πιο ειδικά: αντιμετωπίζεται η απειλή της ερήμωσης περίπου του 50 – 60% του εθνικού χώρου, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για νέες θέσεις εργασίας στα Άγραφα, ευνοείται ολόκληρη η ευρύτερη περιοχή από τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος, ανατρέπεται η υστέρηση στην απασχόληση μέσα από την εξωστρέφεια των πόρων της περιοχής, προωθείται η προστασία του περιβάλλοντος και η υπεύθυνη διαχείριση των πόρων του, προωθείται η σύνδεση των δομών γνώσης με την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον των Αγράφων, δημιουργούνται προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της έρευνας στην περιοχή σε θεματικές όπως η γεωλογία, η βιοποικιλότητα, η δασοπονία, η μελισσοκομία, η κτηνοτροφία, η ανθοκομία, κ.λπ., προωθείται η δικτύωση με τα ερευνητικά ινστιτούτα και την πανεπιστημιακή κοινότητα καθιστώντας την περιοχή πόλο έλξης ενδιαφέροντος για τους ερευνητές, δημιουργώντας μια νέα οικονομία στα Άγραφα, παρεμβάσεις οι οποίες θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα της περιοχής.

6)Το Σχέδιο Δράσης του ΕΑΠ Αγράφων περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο παρεμβάσεων σε τρεις (3) βασικούς άξονες: α) Άξονας 1: Αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών, β) Άξονας 2: Ανάπτυξη παραγωγικού ιστού και ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και γ) Άξονας 3: Δημόσια προστασία και δικτύωση κοινωνικών δομών και μεμονωμένων πολιτών.

7)Το ΕΑΠ Αγράφων συνιστά ουσιαστικά το μέσο για την κινητοποίηση και το μετασχηματισμό της οικονομίας της περιοχής των Αγράφων για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της οικονομικής και κοινωνικής υστέρησης την οποία αντιμετωπίζει η εν λόγω περιοχή. Για την αναστροφή της συγκεκριμένης τάσης απαιτούνται στοχευμένες ενέργειες σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, συνιστώντας ουσιαστικά ένα ρεαλιστικό και εφικτό χρονοδιάγραμμα ωρίμανσης και υλοποίησης δράσεων.

8)Άμεσης προτεραιότητας για την εφαρμογή του ΕΑΠ Αγράφων αξιολογούνται οι παρεμβάσεις Α΄ προτεραιότητας, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται σε 90 εκ. €.