Όνομα: Μαρία Ρέλλια

Ιδιότητα: Εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας (MEd ΕΑΠ), Διευθύντρια Ραλλείων Πειραματικών Σχολείων Πειραιά, Συγγραφέας

Τόπος καταγωγής: Φουρνά Ευρυτανίας

Τόπος διαμονής: Αθήνα

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με μια ενεργό πολίτη…

ΕΠ. κ. Ρέλλια, κατάγεστε από τη Φουρνά Ευρυτανίας, ωστόσο ζείτε και δραστηριοποιείστε στην Αθήνα. Έχετε διατηρήσει επαφές με τη γενέτειρά σας;

ΜΡ. Η Φουρνά και εν γένει η Ευρυτανία είναι πολύ αγαπημένο μέρος για μένα. Από μικρό παιδί, περνάω εδώ μεγάλο μέρος του χρόνου, διατηρώντας φιλικές σχέσεις με τους περισσότερους κατοίκους. Έχω εργαστεί ως εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας για 11 χρόνια σε δημοτικά σχολεία του Καρπενησίου. Είμαι μέλος του Συλλόγου Φουρνιωτών «Ο Λεπενιώτης» και συμμετέχω όσο πιο ενεργά μπορώ στη ζωή της Φουρνάς. Έχω ερευνήσει την ιστορία της και έχω γράψει σχετικό βιβλίο/οδοιπορικό. Με την επαγγελματική μου ιδιότητα ως Διευθύντρια των Ραλλείων ΠΕΙ.Σ. Πειραιά, έλαβα την πρωτοβουλία αδελφοποίησης του σχολείου μου με το Δημοτικό Σχολείο Φουρνάς, στοχεύοντας στην ανταλλαγή διδακτικών πρακτικών και τη συνεργασία μεταξύ μαθητών από διαφορετικές περιοχές. Εκπονήσαμε προγράμματα μέσω διαδικτύου, σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό κ. Ασπασία Τακοπούλου. Τον περασμένο Ιούνιο επισκεφθήκαμε το Δημοτικό Σχολείο Φουρνάς με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς στο πλαίσιο της εν λόγω συνεργασίας. Εκπονήθηκαν κοινές δράσεις και ανανεώθηκε η συνεργασία μας.

ΕΠ. Πώς βλέπετε και βιώνετε τις αλλαγές στο χωριό σας με δεδομένο τον όλο και αυξανόμενο δημογραφικό μαρασμό που οδηγεί στην ερήμωσή του;

ΜΡ. Το χωριό των γονιών και των παππούδων μας, που άλλοτε έσφυζε από ζωή, πλέον αρχίζει να ερημώνει. Με θλίβει η κατάσταση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια. Το εργοστάσιο ξυλείας που έδινε δουλειά σε πολλές οικογένειες, έχει κλείσει εδώ και πολλά χρόνια. Οι δημόσιες υπηρεσίες κλείνουν, όπως και πολλά καταστήματα. Η συγκοινωνία που συνέδεε τη Φουρνά με τη Λαμία είναι πια ανύπαρκτη. Η παντελής έλλειψη κινήτρων για τους νέους να παραμείνουν στην  πατρογονική τους εστία, μοιραία, τους οδηγεί στην αστικοποίηση και τη φυγή τους προς τις πόλεις για ένα -υποτιθέμενο- καλύτερο μέλλον. Έχοντας εργαστεί ως Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων στην Πρωτοβάθμια Ευρυτανίας, είναι πολύ λυπηρό πως τα σχολεία της Φουρνάς έχουν πια ελάχιστους μαθητές και το μέλλον τους προβλέπεται δυσοίωνο. Απαιτείται μια αλλαγή πορείας εκ μέρους της πολιτείας, για να στηρίξουμε την ελληνική ύπαιθρο – σε αντίθετη περίπτωση, σε λίγα χρόνια από σήμερα, δεν θα υπάρχει ζωή σε αυτή, μονάχα η νοσταλγία και οι αναμνήσεις μιας παιδικής ηλικίας που θα έχουν παρέλθει οριστικά.

ΕΠ. Τι σας οδήγησε στη συγγραφή του βιβλίου “Οδοιπορικό στα Φουρνά Ευρυτανίας”;

ΜΡ. Η αγάπη μου για το χωριό μου! Η Φουρνά έχει να επιδείξει ένδοξη ιστορία και πολιτισμό,  σημαντική λαογραφική παράδοση, ένα υπέροχο φυσικό περιβάλλον και πολλές σπουδαίες προσωπικότητες των γραμμάτων. Ήταν για μένα όνειρο ζωής να αναδείξω αυτόν τον πολιτιστικό πλούτο και να τoν κάνω ευρύτερα γνωστή, αφήνοντας μια παρακαταθήκη για τις μελλοντικές γενιές. Οι κάτοικοι του χωριού, αλλά και πολλοί άνθρωποι εκτός Φουρνάς, όπως και η εφημερίδα σας, αγκάλιασαν το βιβλίο μου και βοήθησαν στην προώθησή του – ευχαριστώ θερμά γι’ αυτό.

ΕΠ. Είστε εκπαιδευτικός σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και συγγραφέας εγχειριδίων STEM και εκπαιδευτικής ρομποτικής. Θέλετε να μας πείτε δυο λόγια για τον συγκεκριμένο τομέα εκπαίδευσης;

ΜΡ. Ως εκπαιδευτικός, θεωρώ πολύ σημαντική την καινοτομία και τη διαθεματικότητα στη διδασκαλία. Οι μαθητές του 21ου αιώνα πρέπει να αντιλαμβάνονται τη γνώση σφαιρικά, να αποκτούν σημαντικές δεξιότητες και να εξελίσσονται σε υπεύθυνους πολίτες. Πάντα στη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας εμπλέκω καινοτόμες διδακτικές πρακτικές όπως το CLIL (διδασκαλία ενός σχολικού μαθήματος μέσω μίας ξένης γλώσσας) και, τα τελευταία 4 χρόνια, το STEAM, σε συνδυασμό με ευρωπαϊκές σχολικές συμπράξεις eTwinning. Η εκπαίδευση STEM επικεντρώνεται σε 4 τομείς (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά), εφοδιάζοντας τους μαθητές με δεξιότητες και γνώσεις που απαιτούνται για την επιτυχία σε αυτούς τους τομείς. Η εκπαιδευτική ρομποτική παίζει κεντρικό ρόλο, προσφέροντας έναν βιωματικό και συναρπαστικό τρόπο εφαρμογής των εννοιών STEM. Οι μαθητές μπορούν να σχεδιάζουν, να κατασκευάζουν και να προγραμματίζουν ρομπότ για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων, ενισχύοντας έτσι την κατανόηση επιστημονικών και μαθηματικών αρχών. Μέσω της ομαδικής εργασίας, αναπτύσσονται βασικές δεξιότητες όπως η επικοινωνία, η συνεργασία και η κριτική σκέψη. Από την άλλη πλευρά, η εκπαίδευση STEAM επεκτείνει το STEM, ενσωματώνοντας τις τέχνες. Αναγνωρίζει την αξία της δημιουργικής σκέψης και της καλλιτεχνικής έκφρασης στην καινοτομία και την επίλυση προβλημάτων. Αυτή η διεπιστημονική προσέγγιση διεγείρει τη φαντασία και επιτρέπει στους μαθητές να δουν τις συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών μαθημάτων, με την ξένη γλώσσα να παίζει σημαντικό ρόλο σε διαθεματικά projects STEAM. Αν και οι σπουδές μου έχουν υπόβαθρο θεωρητικό (πτυχιούχος Αγγλικής Φιλολογίας, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στον ίδιο τομέα), το STEAM, μαζί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που διδάσκω στο σχολείο, τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον μου. Εκπονήθηκαν σχετικές σχολικές συμπράξεις που βραβεύθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας για την καινοτομία τους. Αποτέλεσμα τα δύο βιβλία, σε συνεργασία με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών κ. Παρασκευή Φώτη, STREAM και Εκπαιδευτική Ρομποτική και Δημιουργώ και Καινοτομώ Διδακτικά Σενάρια ST(R)E(A)M και Εργαστήρια Δεξιοτήτων (εκδ. Γρηγόρη) για μαθητές Νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Αποτελούν χρήσιμους οδηγούς με προτάσεις και διδακτικά σενάρια, μέσω των οποίων επιχειρείται η διασύνδεση της προσέγγισης STEΑM με τομείς του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών. 

ΕΠ. Περί τίνος πρόκειται η Ευρωπαϊκή Δράση eTwinning, την οποία πρεσβεύετε;

ΜΡ. Υπήρξα Πρέσβειρα της Ευρωπαϊκής Δράσης eTwinning για έξι χρόνια, τα δύο πρώτα στην Ευρυτανία και τη Φθιώτιδα και τα υπόλοιπα τέσσερα στον Πειραιά. To eTwinning είναι μια δράση ευρωπαϊκή: σχολεία από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες συνεργάζονται μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας και εκπονούν σχολικές συμπράξεις, αποκομίζοντας σημαντικά παιδαγωγικά και πολιτισμικά οφέλη. Οι πρεσβευτές της δράσης, μαζί με μέλη της Εθνικής Υπηρεσίας Υποστήριξης, ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τη δράση μέσω ημερίδων, webinars και mini-courses και τους στηρίζουν στην εκπόνηση σχολικών συμπράξεων.

ΕΠ. Αντιλαμβανόμαστε ότι σας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η άτυπη εκπαίδευση, μιας και ταξιδεύετε και ασχολείστε συνεχώς με δραστηριότητες εκτός οργανωμένου εκπαιδευτικού πλαισίου. Ποια είναι τα οφέλη, λοιπόν, αυτής της διαδικασίας, η οποία ξεπερνά τα στενά εκπαιδευτικά όρια;

ΜΡ. Ο πολίτης του 21ου αιώνα πρέπει να είναι πολίτης του κόσμου. «Ένα μονάχα αξίζει: το ταξίδι!» – νομίζω η φράση αυτή του Καζαντζάκη συνοψίζει εύγλωττα τη φιλοσοφία της ζωής μου.