Ποιοι θα πληρώσουν για τον “θάνατο” του Σαρωνικού ;

5505

 

Άριστα στοχευμένο ήταν το άρθρο, “Η πετρελαιοκηλίδα που μαύρισε την αξιοπιστία…” της εκδότριας του Ε.Π. στο 772 τεύχος την περασμένη Τετάρτη. Για ένα τέτοιο θέμα βέβαια θα χυθεί πολύ μελάνι ακόμα και θα κυριαρχεί στην ειδησεογραφία, άγνωστο πόσο ακόμα. Ένα γεγονός που μόλυνε ανεπανόρθωτα τον Σαρωνικό και άναψε φωτιές στην πολιτική ζωή του τόπου. Δεν θα πρέπει να σταματήσει να αναδεικνύεται το θέμα μέχρι να πληρώσουν οι υπεύθυνοι και να χτυπηθεί το πρόβλημα στη ρίζα του. Εκτός από την διαφθορά στο λαθρεμπόριο καυσίμων  και το άγριο κλέψιμο, οι ίδιοι οι λαθρέμποροι ευθύνονται  και για τη ρύπανση των θαλασσών και των ακτών μας με τα σαπιοκάραβα που χρησιμοποιούν.

Ειδικός εμπειρογνώμονας, που μίλησε ανώνυμα σε ημερήσια εφημερίδα, απέδωσε το ναυάγιο στην προσπάθεια που έγινε να καλυφθούν τα ίχνη από ενδεχόμενο λαθρεμπόριο καυσίμων. Σύμφωνα με την περιγραφή του, όλα δείχνουν ότι -άγνωστο πώς- άνοιξαν οι βάνες εισρόφησης, προκειμένου να μπει νερό και να καλυφθεί με αυτόν τον τρόπο  το κενό που υπήρχε στην ποσότητα του φορτίου, το οποίο κανείς δεν ξέρει που ακριβώς διοχετεύτηκε. Ωστόσο φαίνεται, πως μια από τις βάνες της μιας πλευράς μπλοκάρισε, με αποτέλεσμα το δεξαμενόπολοιο να φορτώσει “μονόμπαντα”, να πάρει κλίση και να βυθιστεί μέσα σε λίγο χρόνο. Τα λιγοστά μέλη του πληρώματος  δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν εγκαίρως το πρόβλημα της βλάβης και κάπως έτσι δεν αποφεύχθηκε το μοιραίο. Έτσι εξηγείται και το γεγονός, πως δεν πρόλαβαν να εκπέμψουν σήμα κινδύνου τα μέλη του πληρώματος. Βάσιμα ερωτηματικά επίσης προκαλεί το γεγονός, ότι την ώρα του ναυαγίου, στο δεξαμενόπλοιο επέβαιναν δυο από τα έντεκα μέλη του πληρώματος. Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού μιλά για κύκλωμα λαθρεμπορίου καυσίμων  και ζητά να μπει χρονοδιάγραμμα απόσυρσης των υπερήλικων δεξαμενόπλοιων (που είναι και η πλειοψηφία) και εφοδιάζουν ή μεταφορτώνουν τα καύσιμα. Έπειτα το πλοίο  “LΑSSEA” ,που κλήθηκε να αντλήσει καύσιμα από το βυθισμένο “Αγία Ζώνη ΙΙ” έφερε στις δεξαμενές του αδήλωτα καύσιμα. Ο πλοίαρχος και ο Α’ μηχανικός κρίθηκαν ένοχοι και συνελήφθησαν.

Σοβαρές καταγγελίες έκανε και το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΜΕΝ, λέγοντας πως το “Αγία Ζώνη ΙΙ” χωρητικότητας 3205 τόνων ήταν πολύ παλιό και έπλεε με μπαλώματα. Στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες..! Ως υπαίτιους για το ναυάγιο έδειξε τους ασύδοτους εφοπλιστές σε συνδυασμό με τους ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους της Πολιτείας. Η ιστορία του ναυαγίου, αποκάλυψε ότι το κύκλωμα λαθρεμπορίας πετρελαίου όχι απλά ζει και βασιλεύει, αλλά κυριολεκτικά οργιάζει  στο λιμάνι του Πειραιά καθώς το πανίσχυρο καρτέλ των λαθρεμπόρων έχει δημιουργήσει σχέσεις διαπλοκής με στελέχη του Υπουργείου ναυτιλίας, πρόβλημα βέβαια διαχρονικό.

Με αφορμή την ύποπτη βύθιση του δεξαμενόπλοιου αλλά και τον εντοπισμό λαθραίων καυσίμων στο πλοίο που διενεργούσε την απάντληση από το ναυάγιο, ο Υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε από τον Άρειο Πάγο, να επανεξετασθούν όλες οι αθωωτικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί τα τελευταία δέκα χρόνια και αφορούν λαθρεμπόριο καυσίμων.

Όλα καλά και άγια κύριε Υπουργέ με το τι θα βγάλει ο Άρειος Πάγος και πότε, τώρα τι γίνεται με τις ευθύνες των υπαιτίων με το κακό που μας βρήκε και τι μέτρα νομοθετικά και πρακτικά θα ληφθούν από ‘δω και μπρός. Οψόμεθα..!

 

                                                                                     Κώστας Μπουμπουρής

                                                                                 Αστυν.Δ/ντής ε.α.-Συγγραφέας

                                                                                       (k.boubouris@yahoo.gr)