Οι προτάσεις του Δήμου

Σε διαβούλευση τέθηκε το Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) Καρπενησίου τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2022 μέσω της πλατφόρμας Microsoft Teams, ώστε οι πολίτες να μπορέσουν να εκφράσουν τις δικές τους παρατηρήσεις για το εν λόγω σχέδιο.

Ως Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) ορίζεται το στρατηγικό σχέδιο των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας που εκπονείται από τους Δήμους για την περιοχή εντός των διοικητικών τους ορίων. Πρόκειται δηλαδή για ένα σχέδιο το οποίο στοχεύει στη βελτίωση της προσβασιμότητας οδικών τμημάτων του Δήμου έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσβαση όλων των χρηστών. Κύριος στόχος του Σ.Α.Π είναι να προσδιορίσει τα σημεία των απαιτούμενων διαμορφώσεων, επεμβάσεων και κατασκευών και τις προσβάσιμες γραμμικές διαδρομές μεταξύ αυτών ώστε να δημιουργείται σε επίπεδο δήμου ένα δίκτυο προσβάσιμων μετακινήσεων στην αρχή της «προσβάσιμης αλυσίδας» προς βασικές κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις.

Τα Σχέδια Αστικής Προσβασιμότητας χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο και η χρονική υλοποίησή τους είναι (2) δύο έτη. Στο πλαίσιο εκπόνησης της υπηρεσίας «ΣΧΕΔΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ (Σ.Α.Π.) ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ» πραγματοποιήθηκε ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης, η οποία εστιάζει στην ποιότητα των υποδομών προσβασιμότητας σε δημόσια κτίρια (υπηρεσίες, κτίρια εκπαίδευσης και περίθαλψης), κοινόχρηστους χώρους και χώρους αθλητισμού, στάσεις δημόσιας συγκοινωνίας και χώρους στάθμευσης. Ταυτόχρονα, καταγράφεται η ποιότητα των πεζοδρομίων με βάση τα εξής κριτήρια: · Πλάτος πεζοδρομίων (ελάχιστο πλάτος ελεύθερης όδευσης 1,5 μ. και 2,10 μ. με αστικό εξοπλισμό) · Ύπαρξη ή μη κακοτεχνιών/σπασμένων – φθαρμένων πλακών/ ανασηκωμένες πλάκες · Ύπαρξη ή μη εμποδίων · Ύπαρξη ή μη όδευσης τυφλών και συνεχειών αυτής · Ύπαρξη ή μη ραμπών ΑμεΑ.

Οι προτάσεις

Λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση των διαδρομών συνήθους μετακίνησης πεζών στον Δήμο, προτάθηκαν τόσο σημειακές όσο και γραμμικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο εξασφάλισης της προσβασιμότητας σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα στους ευάλωτους χρήστες. Οι παρεμβάσεις, οι οποίες αναλύονται στη συνέχεια, περιλαμβάνουν:

1. Προτείνεται η κατασκευή νέων πεζοδρομίων με ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών ελάχιστου πλάτος 1,5μ. και επιθυμητού πλάτους >2,05μ. Επισημαίνεται στους χάρτες η κατασκευή πεζοδρομίων ΚΑΤ’ ΕΛΑΧΙΣΤΟΝ στη μία πλευρά της οδού.

2. Κατά μήκος των διαδρομών συνήθους μετακίνησης υπάρχουν πεζοδρόμια τα οποία ωστόσο δεν πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές είτε λόγω πλάτους μικρότερου του 1,5 μ. είτε λόγω εμποδίων στην όδευση κίνησης πεζών. Για το λόγο αυτό, προτείνεται η ανακατασκευή τους σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Η ανακατασκευή μπορεί να περιλαμβάνει κατά περίπτωση επέκταση/ διαπλάτυνση πεζοδρομίων, προσθήκη οδηγού όδευσης τυφλών, μετακίνηση εμποδίων, βελτίωση βατότητας υφιστάμενων επιφανειών κ.α.

3. Οι υψομετρικές διαφορές καλύπτονται με κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) κίνησης πεζών, τα οποία είναι συνεχή, χωρίς αναβαθμό στην απόληξη, με κλίση μέχρι 5% και πλάτους τουλάχιστον 1,50μ. Στις περιπτώσεις πεζοδρομίων μικρού πλάτους προτείνονται κεκλιμένα επίπεδα παράλληλα προς τον άξονα της κίνησης, που θα καταλαμβάνουν όλο το πλάτος των πεζοδρομίων και θα καταλήγουν σε υποβιβασμό της γωνίας στη διασταύρωση των δύο οδών. Αναλυτικά, προτείνονται: 47 νέες ράμπες στο Καρπενήσι και 2 νέες ράμπες στον Προυσό. Συνολικά, προτείνονται 49 σημεία προς κατασκευή ραμπών κίνησης πεζών.

4. Για την ασφαλή μετακίνηση των πεζών προτείνεται η δημιουργία διαβάσεων στους οικισμούς προς μελέτη. Συγκεκριμένα προτείνονται δώδεκα (12) διαβάσεις στο Καρπενήσι.

5. Επιπρόσθετα, προτείνεται η τροποποίηση υφιστάμενων οδικών αξόνων κυκλοφορίας σε οδούς ήπιας μετακίνησης. Σε αυτές θα υφίσταται συνύπαρξη μηχανοκίνητης κυκλοφορίας με πεζούς και οι παρεμβάσεις μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνουν μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας κυκλοφορίας σε 20 km/h μέσω οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης. Η κίνηση τόσο των πεζών όσο και της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας πραγματοποιείται στο επίπεδο του οδοστρώματος το οποίο θα πρέπει να είναι κατάλληλα διαμορφωμένο για όλες τις ευάλωτες ομάδες (πχ. λεία επιφάνεια).

6. Επιπλέον, προτείνονται παρεμβάσεις με σκοπό τη βελτίωση βατότητας από ευάλωτους χρήστες της οδού με έμφαση στα άτομα περιορισμένης κινητικότητας στα παρακάτω οδικά τμήματα του πίνακα. Η βελτίωση βατότητας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη βελτίωση των υλικών επίστρωσης και τη δημιουργία όδευσης τυφλών.

7. Ως χώροι καταφυγής σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ορίστηκαν οι παρακάτω χώροι. Στον οικισμό του Καρπενησίου προτάθηκαν τέσσερεις (4) χώροι, στο Μεγάλο Χωριό ένας (1) και στον Προυσό ένας (1). Συνολικά οι προτεινόμενοι χώροι καταφυγής προς ανάπλαση είναι έξι (6).

8. Οι υπαίθριοι κοινόχρηστοι χώροι που προτάθηκαν να λειτουργούν ως σημεία περίθαλψης. Συνολικά προτάθηκαν 5 χώροι περίθαλψης, εκ των οποίων και τα πέντε (5) βρίσκονται στον οικισμό του Καρπενησίου.

9. Τέλος προτείνονται παρεμβάσεις στις εισόδους/εξόδους δημόσιων κτιρίων με στόχο την πρόσβαση σε όλους τους χρήστες. Συνολικά, έχουν προβλεφθεί είκοσι εφτά (27) είσοδοι/έξοδοι για παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών σε 6 εισόδους/εξόδους προτείνεται η διόρθωση των υφιστάμενων υποδομών πρόσβασης.

10. Σταθμοί Συγκοινωνίας και ΤΑΧΙ Σύμφωνα με την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης, οι υποδομές των στάσεων της δημόσιας συγκοινωνίας είναι μη προσβάσιμες για ΑμεΑ. Για τον λόγο αυτό προτείνονται παρεμβάσεις οι οποίες στοχεύουν στην εξυπηρέτηση όλων των χρηστών. Στο Δήμο Καρπενησίου οι στάσεις των λεωφορείων ΚΤΕΛ είναι μη προσβάσιμες για ΑμεΑ. Στο πλαίσιο του Σ.Α.Π. προτείνεται η αναβάθμιση των στάσεων του ΚΤΕΛ με την τοποθέτηση ειδικών προεξοχών για την ευκολότερη πρόσβαση των επιβατών μειωμένης κινητικότητας ΑμεΑ και τοποθέτηση ηχητικής αναγγελίας. Επίσης, απαιτείται η τοποθέτηση ράμπας ΑμεΑ και οδηγού τυφλών στην είσοδο του κεντρικού σταθμού του ΚΤΕΛ Καρπενησίου.

11. Για τις υφιστάμενες πιάτσες ΤΑΧΙ που λειτουργούν στο Δήμο Καρπενησίου προτείνεται η αναδιαμόρφωσή τους με την κατασκευή πλατφόρμας εξυπηρέτησης η οποία περιλαμβάνει ειδικές προεξοχές ή κοινόχρηστους εξοπλισμούς για την ευκολότερη πρόσβαση των επιβατών ΑμεΑ στα οχήματα ΤΑΧΙ. Επίσης προτείνεται η εγκατάσταση πινακίδας με σύστημα Braille η οποία θα ενημερώνει τα ΑμεΑ για την ύπαρξη πιάτσας ΤΑΧΙ.

Σε κάθε οικισμό για τον οποίο έχουν προβλεφθεί παρεμβάσεις, προτείνονται τρία (3) διακριτά έργα τα οποία περιλαμβάνουν τα εξής: α) το έργο «Ολοκληρωμένη παρέμβαση αστικής ανάπλασης για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στο οδικό δίκτυο» περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις σε πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, οδούς, διαβάσεις, νησίδες, στάσεις ΜΜΜ β) το έργο «Ανάπλαση Κοινόχρηστων Χώρων για τη βελτίωση της προσβασιμότητας» περιλαμβάνει τις παρεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους, όπως χώρους πρασίνου, άλση, χώρους στάθμευσης κ.λπ. γ) το έργο «Ανακατασκευή εισόδων Δημόσιων Κτιρίων για τη βελτίωση της προσβασιμότητας» περιλαμβάνει τις εργασίες στα σημεία εισόδων των δημοσίων κτιρίων ή των κτιρίων που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες και άλλες χρήσεις οι οποίες απαιτείται να γίνουν προσβάσιμες.