Όλα τελικά συμβαίνουν στη χώρα μας. Όσο και να μην θες να ασχοληθείς, δεν γίνεται. Διαβάζω στην «Καθημερινή» και σε ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου, ότι για πολλοστή φορά το Δημόσιο καλείται να αποζημιώσει τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων. Οι επτά παραχωρησιούχοι ζητούν να τους καταβάλει το κράτος συνολικά 83,41 εκατ. ευρώ για τις απώλειες εσόδων που είχαν στα διόδια λόγω κορωνοϊού.

Όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ, το Δημόσιο αναγνωρίζει μέρος της ευθύνης, σημειώνει όμως ότι οι περισσότεροι από τους παραχωρησιούχους δεν αφαίρεσαν από τις διεκδικήσεις τους την εξοικονόμηση που εξασφάλισαν εντασσόμενοι στις «πληττόμενες επιχειρήσεις». Τέλος, απορρίπτει τα αιτήματα της Αττικής Οδού και του Μορέα, υποστηρίζοντας ότι είναι ασφαλισμένοι και για απώλεια εσόδων λόγω πανδημίας.

Η «Κ», αποκαλύπτει πως οι επτά παραχωρησιούχοι (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε., Μορέας και Κεντρική Οδός) κατέθεσαν επισήμως τα αιτήματά τους τον Ιούνιο και τον Ιούλιο συγκεκριμενοποιώντας τις διεκδικήσεις τους. Ενδιαφέρον είναι ότι δεν διεκδικούν όλοι αποζημιώσεις για το ίδιο διάστημα: η Αττική Οδός και ο Μορέας διεκδικούν την απώλεια εσόδων για ένα τρίμηνο (Μάρτιος – Μάιος), η Ολυμπία Οδός για ένα τετράμηνο (Μάρτιος – Ιούνιος), ενώ οι υπόλοιποι για ένα εξάμηνο (Ιανουάριος – Ιούνιος). Αναλυτικά:

– Η Αττική Οδός διεκδικεί 29.249.567 ευρώ. Οπως επισημαίνει, η πρόβλεψη του χρηματοοικονομικού μοντέλου για έσοδα από διόδια (Μάρτιος – Μάιος) ήταν 54,97 εκατ. ευρώ, ενώ τα πραγματικά έσοδα έφτασαν τα 25,72 εκατ. ευρώ. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία το τρίμηνο αυτό ήταν 117.379 διελεύσεις έναντι 234.014 που προέβλεπε το χρηματοοικονομικό μοντέλο.

– Η Ολυμπία Οδός διεκδικεί 17.421.341 ευρώ. Όπως αναφέρει, τα έσοδα (Μάρτιος – Ιούνιος) ήταν 23,09 εκατ. ευρώ έναντι 40,56 εκατ. ευρώ που προβλέπει το μοντέλο. Επισημαίνει ότι αφαίρεσε από τις διεκδικήσεις της τη μείωση εξόδων κατά 400.000 ευρώ κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

– Η Νέα Οδός διεκδικεί 15,4 εκατ. ευρώ. Οπως υποστηρίζει, τα πραγματικά έσοδα από διόδια (Ιανουάριος – Ιούνιος) ήταν 39,91 εκατ. ευρώ έναντι 51,45 εκατ. ευρώ της πρόβλεψης του χρηματοοικονομικού μοντέλου. Τα ποσά αυτά επιμερίζονται σε έσοδα 10,5 εκατ. ευρώ έναντι 14,4 εκατ. ευρώ στην Ιόνια Οδό και 39,9 εκατ. έναντι 51,4 εκατ. ευρώ στην ΠΑΘΕ (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια). Η Νέα Οδός σημειώνει ότι το εν λόγω διάστημα συνέχισε κανονικά τη λειτουργία της με όλο το προσωπικό και τους υπεργολάβους (δηλαδή δεν έκανε χρήση των ευεργετικών διατάξεων περί πληττόμενων επιχειρήσεων).

Από την πλευρά του το Δημόσιο αρχικά υποστήριξε ότι είχε το δικαίωμα (από τη σύμβαση παραχώρησης) να ζητήσει περιορισμούς στις μετακινήσεις για λόγους εθνικού συμφέροντος, αναγνωρίζοντας ότι με την επιλογή αυτή πρέπει να καταβάλει αποζημίωση, όμως:

– Απέρριψε εξαρχής τις διεκδικήσεις της Αττικής Οδού και του Μορέα, σημειώνοντας ότι καλύπτονται από το ασφαλιστικό τους συμβόλαιο για περίπτωση πανδημίας. Οι δύο εταιρείες υποστήριξαν ότι «σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε, μεγάλος αριθμός ασφαλιστών που παρέχουν κάλυψη έναντι διακοπής εργασιών, απορρίπτουν τις απαιτήσεις.

Με το σκεπτικό ότι δεν υπάρχει φυσική ζημία ή ότι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο προορίζεται να παρέχει κάλυψη για την εμφάνιση μιας ασθένειας που υπέστησαν άτομα εντός των εγκαταστάσεων της καλυπτόμενης επιχείρησης και δεν είχε ποτέ σκοπό να ανταποκριθεί σε μια πανδημία, που πλήττει ολόκληρες κοινωνίες και την παγκόσμια οικονομία».

– Δεν επιθυμεί να αναγνωρίσει διεκδικήσεις εκτός του διαστήματος της «βαριάς» καραντίνας (Μάρτιος-Μάιος), καθώς σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπο με συνεχείς νέες διεκδικήσεις. Επίσης θα ζητήσει να συνυπολογιστεί για τη μείωση των αποζημιώσεων η εξοικονόμηση που είχαν οι κοινοπραξίες εντασσόμενες στις διατάξεις περί πληττόμενων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το Δημόσιο θα επιδιώξει γενικώς να υπάρξει συμβιβασμός και να μην οδηγηθούν οι διεκδικήσεις σε νέες διαιτησίες. Απορρίπτει όμως κατηγορηματικά το ενδεχόμενο παράτασης οποιασδήποτε σύμβασης παραχώρησης έναντι της καταβολής των αποζημιώσεων (σύμφωνα με πληροφορίες η Αττική Οδός το έθεσε ανεπίσημα στο «τραπέζι»). (πηγή: kathimerini.gr).

Το ερώτημα όμως που γεννάται, είναι αν η δική μου και όλες οι άλλες επιχειρήσεις της χώρας που δεν είχαν την προβλεπόμενη κίνηση και συχνά είχαν κατακόρυφη πτώση τζίρου, λόγω κορωνοϊού και της απαγόρευσης μετακίνησης, μπορεί να ζητήσει αντίστοιχες αποζημιώσεις. Απλώς ερωτώ…

Ελένη Ευαγγελία Αρωνιάδα

Εκδότρια