Μέσα στον βρωμερό πάταγο που κάνουν οι καθημερινές πια αποκαλύψεις για σεξουαλικές και κάθε άλλου είδους κακοποιήσεις, που ξεκίνησαν από τον αθλητισμό, επεκτάθηκαν στο Θέατρο κοκ, παρακολούθησα πριν από λίγες μέρες μια εξαιρετική τοποθέτηση από έναν σκηνοθέτη της νέας γενιάς.

Ο Σωτήρης Τσαφούλιας, ο δημιουργός της σειράς “Έτερος εγώ” που έχει κατακτήσει χιλιάδες θεατές, μίλησε στον Γιώργο Λιάγκα και τη Φαίη Σκορδά για τον σάλο που έχει προκληθεί στον χώρο του θεάματος με τις συνεχείς καταγγελίες για βίαιη ή σεξουαλικώς παρενοχλητική συμπεριφορά. Ο γνωστός σκηνοθέτης είπε:

“Είμαι της λογικής ότι αλλάζει η κοινωνία και πρέπει να είμαστε όλοι μαζί…’ “Δεν ανήκω στην πολύ νέα γενιά. Γι’ αυτήν πιστεύω πως πολεμάμε τώρα, ανήκω στη δεκαετία του ’70, ανήκω στη γενιά των χωρισμένων γονιών, πράγμα που εγώ όταν πήγαινα σχολείο δεν το έβρισκες. Και ανήκω στη γενιά των χωρισμένων γονιών, όχι επειδή ξεχαρβαλώσαμε την κοινωνία που βρήκαμε αλλά γιατί αντιληφθήκαμε γρήγορα ότι η κοινωνία αυτή έχει τρομερές παθογένειες’’.

“Εγώ δεν έχω ακούσει κάποιο από τα θύματα να βγαίνει εκτός ορίων – ούτε τους ανθρώπους που μιλούν για αυτά… Βλέπω μια απίστευτη ηρεμία και αγάπη. Και με αγάπη θα σταθούμε απέναντι και στους θύτες γιατί και εκείνοι έχουν παράπλευρες απώλειες. Μην ξεχνάμε πως στα θύματα θα πρέπει να υπολογίζουμε τα παιδιά και τις γυναίκες των ανθρώπων που έκαναν αυτές τις αποτρόπαιες πράξεις” τόνισε ο Σωτήρης Τσαφούλιας, προσθέτοντας: “Δεν είναι ώρα να ασχοληθούμε με αυτούς, είναι ώρα να ασχοληθούμε με τους πληγωμένους.

‘’Είμαι ευτυχής που αυτό ξεκινά από τον χώρο του θεάτρου, σε αυτή τη χώρα. Γιατί δεν βλέπουμε τίποτα άλλο αυτή τη στιγμή από την Αντιγόνη του Σοφοκλή, την πάλη αξίας και αρχής. Αυτή τη στιγμή επειδή άκουσα και τον όρο ‘ανθρωποφαγία’ το τελευταίο διάστημα, το οποίο δεν το άκουσα στην περίπτωση του Ζακ Κωστόπουλου, δεν το άκουσα για τις καταγγελίες την εποχή που η κοινωνία δεν ήταν έτοιμη να ακούσει. Το ακούω τώρα. Αν λοιπόν ανθρωποφαγία και τηλεδίκη λέγεται αυτό που κάνετε εσείς τώρα, το να αυτοϊκανοποιείσαι μπροστά σε μία έντρομη γυναίκα που με κλάματα στα μάτια προσπαθεί να βγει από πόρτες που έχεις κλειδώσει, και εσύ σε αυτό το θέαμα όχι μόνο να διατηρείς τη στύση σου αλλά να φτάνεις και σε κορύφωση, πώς ονομάζεται; Όταν βλέπεις ένα παιδί 6 ετών και λες ‘παραγράφηκε το αδίκημα’ αλλά όχι το δικαίωμα του δράστη να μηνύσει για συκοφαντική δυσφήμιση, το τραύμα στη ψυχή του Μοθωναίου στα πόσα χρόνια παραγράφεται; Ακούω να μιλάμε για ανθρώπους που φέρονται να έχουν κάνει τις πράξεις αυτές και αποκαλούνται ‘μεγάλοι καλλιτέχνες’ – ποιος είναι μεγάλος καλλιτέχνης; Δεν υπάρχει μεγάλος καλλιτέχνης, αν δεν έχεις γίνει σπουδαίος άνθρωπος. Η ανθρωπιά και η εξέλιξη συμπαρασύρει και το επάγγελμα. Είσαι σπουδαίος επαγγελματίας”.

“Παίρνω μια φράση από την Αντιγόνη. Τα έργα πρέπει να μετράς και όχι τα χρόνια. Ποιο θέατρο κινδυνεύει; Ξεκίνησε το 750 π.Χ., μετράει 3000 χρόνια. Ο Λιάγκας και ο Τσαφούλιας που δεν είναι καλά σαν άνθρωποι, επειδή το πάτησαν για 4 δεκαετίες, θα το κάνουν να κινδυνεύσει;” τόνισε στη συνέχεια, επισημαίνοντας: “Το ‘κάτσε φρόνιμα’ πρέπει να πάει σε όσους που δεν μπορούν να διαχωρίσουν το φλερτ από την παρενόχληση. Το ‘κάτσε φρόνιμα’ πρέπει να πάει σε αυτούς που απέναντι σε βιασμένες ψυχές και κορμιά αναζητούν ευκαιρίες να ξεθάψουν την καριέρα τους και να συνεργαστούν με ανθρώπους που δεν συνεργάστηκαν. Το ‘κάτσε φρόνιμα’ πάει σε αυτόν που δεν μπορεί να παραδεχθεί το λάθος του ζητώντας μια συγγνώμη”.

“Γιατί τώρα; Άκουσα από ένα ρεπορτάζ δικό σας τις προάλλες πως ένας άνθρωπος που φέρεται να έχει καταγγελθεί θα πάει σε μία κλινική απεξάρτησης από το σεξ. Εδώ κολλάει το γιατί τώρα. Γιατί δεν αποτάθηκε στην κλινική όταν ένιωσε την πρώτη ορμή; Μετά τον πρώτο βιασμό, τον δεύτερο, τον τρίτο; Εδώ κολλάει το γιατί τώρα” ανέφερε πριν κλείσει η συνέντευξή του.

Η συγκεκριμένη τοποθέτηση καλύπτει ένα μεγάλο μέρος από όλα όσα θα θέλαμε να πούμε οι περισσότεροι για το θέμα. Με τους υπόλοιπους χώρους όμως τι γίνεται; Πότε θα καθαρίσει γενικά το απόστημα; Πώς και δεν ακούστηκε καμία καταγγελία για το χώρο της πολιτικής ας πούμε, της δημοσιογραφίας, της τηλεόρασης κλπ, πώς και έφυγαν τόσο γρήγορα από τη δημοσιότητα οι καταγγελίες για τα Πανεπιστήμια; Για να σκεφτούμε λίγο…

Ελένη Ευαγγελία Αρωνιάδα

Εκδότρια