Η παρουσίαση της ΠΕ Ευρυτανίας και οι αντιδράσεις

Εκδήλωση ενημέρωσης για το ‘χιλιοειπωμένο’ τελεφερίκ που επιθυμούν οι τοπικές αρχές να φτιάξουν στο Καρπενήσι, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 23 Μαΐου 2022 στο Συνεδριακό Κέντρο Καρπενησίου παρουσία του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ευρυτανίας Αριστείδη Τασιού.

Οι πολίτες και οι τοπικοί φορείς που συμμετείχαν στην εκδήλωση δια ζώσης ή μέσω zoom έλαβαν μια πρώτη ενημέρωση για την πρώτη φάση της μελέτης κατασκευής του έργου «Σύνδεση της πόλης του Καρπενησίου με το Χιονοδρομικό Κέντρο Καρπενησίου με Τελεφερίκ». Η μελέτη αυτή, που σχετίζεται με την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στο Χιονοδρομικό Κέντρο με σύγχρονο τρόπο, όπως ισχυρίζεται η περιφερειακή αρχή, πρόκειται να δώσει νέα πνοή στον τόπο και να προσελκύσει το ενδιαφέρον ακόμη περισσότερων επισκεπτών.

Ο οικοδεσπότης της εκδήλωσης, ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας, Αριστείδης Τασιός, δήλωσε στον Ευρυτανικό Παλμό:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συμμετέχοντες για την ευρεία συμμετοχή τους και τις τοποθετήσεις τους  στην χθεσινή ανοιχτή συζήτηση για την πρώτη φάση της μελέτης του τελεφερίκ. Στο επόμενο χρονικό διάστημα, και αφού λάβουμε υπόψη μας τις προτάσεις που κατατέθηκαν, οριστικοποιούμε την χάραξη και προχωράμε στο επόμενο στάδιο ωρίμανσης του σημαντικού αυτού έργου για την περιοχή μας».  

Από τη μεριά του ο Δήμος Καρπενησίου ανέφερε για το θέμα: «Xαιρετίζουμε το άνοιγμα της κουβέντας για τη σύνδεση της πόλης με το Χιονοδρομικό Κέντρο Βελουχίου με τελεφερίκ. Από μόνο του δε λύνει όλα τα προβλήματα είναι όμως ένα σημαντικό έργο στη θετική κατεύθυνση. Το στηρίζουμε και είμαστε δίπλα στην Περιφέρεια και τη μελετητική ομάδα.»

Βέβαια, τόσο κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης όσο και την επόμενη ημέρα, ο διάλογος ήταν διευρυμένος με τα καλά σχόλια να διαδέχονται οι αντιδράσεις που υπήρξαν έντονες από πολίτες που θεωρούν ανεδαφικά τα όσα ακούστηκαν και εντελώς ασύμφορα εάν τελικά πραγματοποιηθούν, μάλιστα σε μια τόσο δύσκολη εποχή όπως αυτή που ζούμε. Αρκετά ήταν και τα σχόλια για προεκλογική κίνηση από την πλευρά των τοπικών αρχόντων κι ότι δεν πρόκειται να γίνει ένα τόσο δύσκολο και ακριβό έργο.

Όσα ειπώθηκαν στην παρουσίαση

Στην εκδήλωση έγινε παρουσίαση των λόγων που η δημιουργία του τελεφερίκ αποτελεί ένα πολύ ενδιαφέρον τρόπο σύνδεση της πόλης του Καρπενησίου με το Χιονοδρομικό, ενώ παρουσιάστηκαν και τα υπέρ και κατά των διαφόρων σημείων που προτάθηκαν για την εγκατάστασή του και τα σημεία αφετηρίας.

Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση, είναι γνωστό η πόλη του Καρπενησίου συνδέεται σήμερα με ασφαλτοστρωμένο δρόμο με το Χ.Κ. Βελουχίου, ενώ η κίνηση των οχημάτων εντός της περιοχής NATURA έχει γενικά αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον (έκλυση καυσαερίων – ηχορύπανση). Με την κίνηση των επισκεπτών με το Τελεφερίκ, αναμένεται να μειωθούν σημαντικά αυτές οι επιπτώσεις. Επιπλέον η ύπαρξη του τελεφερίκ θα αποτελέσει «πόλο έλξης» για την πόλη του Καρπενησίου.

Η λειτουργία του τελεφερίκ βασίζεται σε πολύ απλές αρχές. Όλο το σύστημα έχει ένα σταθμό εκκίνησης και έναν προορισμού. Επειδή η λειτουργία του είναι κυκλική, σταθμός εκκίνησης ορίζεται ο σταθμός που βρίσκεται χαμηλότερα, και σταθμός προορισμού αυτός που βρίσκεται στην κορυφή της διαδρομής. Ενδιάμεσα είναι τοποθετημένοι πυλώνες, ανάλογα με την απόσταση και το υψόμετρο που πρέπει να καλύψει το τελεφερίκ. Στον ένα σταθμό υπάρχει κινητήρας ο οποίος προωθεί το συρματόσκοινο κίνησης, ενώ ανάμεσα στους σταθμούς και επάνω στους πυλώνες υπάρχουν τα ράουλα – οδηγοί οι οποίοι φροντίζουν για τη σταθερότητα του καλωδίου κίνησης και στηρίζουν τα καλώδια τροχιάς.

Ποια είναι τα σημεία που προτείνονται

Σε επίπεδο αναγνωριστικής μελέτης, μελετήθηκαν πέντε (5)εναλλακτικές λύσεις για τη χάραξη του έργου. Από αυτές, τεχνικά εφαρμόσιμες κρίθηκαν οι τρείς, οι οποίες εξετάσθηκαν στη συνέχεια με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, για να καταλήξουν τελικά στην πιο συμφέρουσα από τεχνικής και οικονομικής άποψης λύση. Δεδομένου ότι ο σταθμός άφιξης είναι εξ’ ορισμού το πίσω μέρος του Πάρκινγκ του «Σαλέ», όλες οι λύσεις διαφοροποιούνται βάσει του σταθμού αφετηρίας.

Ως σταθμοί αφετηρίας προτάθηκαν οι θέσεις:

Μύλοι, Γήπεδο, Κακόρεμα, Οικοπεδική έκταση άνωθεν του νέου ΚΤΕΛ και η έκταση άνωθεν του παλιού ΚΤΕΛ. Τα περισσότερα πλεονεκτήματα συγκέντρωσε ύστερα από μελέτη η θέση έκτασης άνωθεν του παλιού ΚΤΕΛ, διότι υπάρχουν μεγάλες κοινόχρηστες και δημοτικές εκτάσεις, όπως ανέφερε ο Αντιπεριφερειάρχης, υπάρχει πολύ καλή μηκοτομική ανάπτυξη χωρίς προβλήματα για την εγκατάσταση πυλώνων, δεν επηρεάζονται άμεσα οι ιδιοκτησίες και η μελλοντική δόμηση, ενώ η όχληση σε κατοικίες θα είναι πολύ περιορισμένη. Παράλληλα στο σημείο υπάρχουν συμβατές χρήσεις γης και αναβαθμισμένο δομημένο περιβάλλον, συμβατότητα με το ανεμολογικό μοντέλο, χρήση των υπαρχουσών θέσεων στάθμευσης, μικρές ανάγκες για απαλλοτρίωση, καθώς και εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού πυλώνων στη ζώνη του έργου από το υπάρχον οδικό δίκτυο, χωρίς την εκτεταμένη ανάγκη δημιουργίας νέου οδικού δικτύου εντός της περιοχής «NATURA 2000». Πλέον αναμένεται το επόμενο στάδιο της μελέτης, καθώς και ο χρονικός προσδιορισμός για την έναρξη των εργασιών.

Στα μειονεκτήματα των άλλων θέσεων κοινά είναι η ασυμβατότητα με ανεμολογικό μοντέλο, δηλαδή η χάραξη διέρχεται από περιοχές με εκτιμώμενη απαγορευτική ανεμοφόρτιση βάσει του διαθέσιμου μοντέλου, καθώς επίσης το μεγάλο κόστος για απαλοτριώσεις, αλλά και τα κατολισθήσιμα σημεία.

Εντύπωση προκαλεί ότι στην προμελέτη δεν συμπεριελήφθη σημείο που ξεκινά από το δρόμο στα δεξιά του κόμβου, όπου αρχίζει ο άλλος δρόμος προς Χιονοδρομικό Κέντρο Καρπενησίου, που είναι εντός της πόλης, δεν περιλαμβάνει κατοικημένες περιοχές και είναι ίσως η πιο παλιά πρόταση για σημείο δημιουργίας τελεφερίκ στο Καρπενήσι.

Οι αντιδράσεις

Παρόλη τη σύμπνοια που δείχνουν Δήμος και Περιφέρεια για την προμελέτη του έργου, αρκετές ήταν οι αντιδράσεις και κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης αλλά και την επόμενη ημέρα ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου έχει στηθεί μεγάλος διάλογος για το θέμα. Δεν λείπουν τα καυστικά σχόλια για την αναγκαιότητα ενός τόσο ακριβού έργου, για τις θέσεις που προτάθηκαν και είναι μέσα στην πόλη και πάνω από κατοικίες, για το ποιος θα κάνει μια τέτοια επένδυση στο Καρπενήσι και πώς θα κάνει απόσβεση, και φυσικά το πιο συχνό σχόλιο από όλα είναι ότι το τελεφερίκ το ακούν οι Καρπενησιώτες εδώ και πολλά χρόνια χωρίς να έχει γίνει ποτέ καμία ουσιαστική κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση.

Μια από τις πιο εμπεριστατωμένες αντιδράσεις τόσο κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης όσο και σε σχόλιο σε ανάρτηση του Δήμου Καρπενησίου για το θέμα, ήταν αυτή του Δημοσιογράφου – Συγγραφέα και Αντιπροέδρου του Συλλόγου Καρπενησιωτών κ. Δημήτρη Ευαγγελοδήμου, ο οποίος αναφέρει επί λέξει:

«Καθρεφτάκια για ιθαγενείς ή κουβέντα να γίνεται!

Παρακολούθησα κι εγώ τη χθεσινοβραδινή παρουσίαση μιας μελέτης για το προτεινόμενο τελεφερίκ Καρπενήσι-Χιονοδρομικό και είχα μια ανταλλαγή απόψεων με τον αντιπεριφερειάρχη, σε έντονους τόνους δυστυχώς.

Η γενική εικόνα; Καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς ενόψει αυτοδιοικητικών εκλογών!

Εξηγούμαι::

1. Μας παρουσιάστηκε μια αναγνωριστική μελέτη (καλοδουλεμένη, για να είμαι ειλικρινής, από Βαγγέλη Χαλκιά και Πέτρο Κούτσικο), η οποία πρότεινε πέντε τόπους για την εκκίνηση του τελεφερίκ, τον εξής ένα: Μέσα στο Παπά Ρέμα(!) πάνω από τη σατέϊκη σκάλα. Ο Περιφερειάρχης μάλιστα είπε ότι εκεί υπάρχει το περιθώριο να γίνουν πάρκινγκ στα πρανή(!) του ρέματος και στην παιδική χαρά(!) στο Γύφτου τη Βρύση. Σημειώνω μόνο ότι πρόκειται από τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους μέσα στην πόλη, που είναι μοναδικοί βιότοποι με πλούσια πανίδα. Από τον Μάιο καθένας μπορεί να παρακολουθήσει κάθε που σουρουπώνει και έως την αυγή τη «συναυλία» των αηδονιών!

Τα υπόλοιπα τέσσερα σημεία που προτάθηκαν, αλλά όπως φαίνεται απορρίπτονται από τον αντιπεριφερειάρχη είναι: Στην περιοχή Μύλοι εκεί όπου βρίσκεται η παιδική χαρά και οι ποτίστρες, πλάι στη βόρεια κερκίδα του γηπέδου, στο Κακόρεμα και πάνω από το ΚΤΕΛ.

Και πάνω στην κουβέντα ο πρόεδρος της Κοινότητας Χρ. Αρμάγος πρότεινε η βάση εκκίνησης να γίνει βορειοανατολικά του Αγίου Ευσταθίου, πάνω από το σπίτι Αγραφιώτη από το παλιό χωράφι του Καροπλεσίτη και πάνω.

Πρόκειται για μια βιομηχανική εγκατάσταση, που περιλαμβάνει κτίριο εκκίνησης 250 τ.μ. συν οι αποβάθρες, 6 τεράστιοι πυλώνες που στηρίζουν ένα συρματόσχοινο από όπου θα πηγαινοέρχονται οι καμπίνες χωρητικότητας 150 ατόμων!

2. Πόσο θα στοιχίσει όλο αυτό και ποιο θα είναι το κόστος συντήρησης και ποιος θα είναι ο χρόνος απόσβεσης; Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο αντιπεριφερειάρχης είπε ότι μετά την κατάρτιση της μελέτης θα ξέρουμε τον προϋπολογισμό του και τις δυνατότητες χρηματοδότησης της κατασκευής του και πώς θα χρηματοδοτείται ετησίως (σ.σ. η πρώτη ομολογία ότι θα είναι ζημιογόνο!) και πώς πιθανότατα θα γίνει με ΣΔΙΤ.

3. Ουδεμία άλλη μελέτη ή τουλάχιστον εκτίμηση παρουσιάστηκε: Ούτε μελέτη σκοπιμότητας, ούτε μελέτη αποδοτικότητας, ούτε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Εξαγγέλλουμε ένα ενεργοβόρο τελεφερίκ για ένα χιονοδρομικό κέντρο (πουθενά αλλού στην Ελλάδα δεν υπάρχει), το μέλλον του οποίου είναι άδηλο λόγω κλιματικής αλλαγής. Εξάλλου, ακόμη και τα χιονοδρομικά κέντρα των Άλπεων έχουν πρόβλημα εξ αυτού του λόγου. Μάλιστα, όπως είπε ο αντιπεριφερειάρχης σκοπεύουν να λειτουργούν το χιονοδρομικό και το καλοκαίρι, γι’ αυτό θα κάνουν και άλλα έργα, όπως εκβραχισμούς των πιστών, ενεργοβόρα τεχνητή χιόνωση κ.λπ.

Στις ενστάσεις που διατυπώθηκαν (και από την πρόεδρο των Ξενοδόχων γιατί οι επισκέπτες να προτιμήσουν το τελεφερίκ που θα τους ανεβάσει σε οκτώ λεπτά και όχι το αυτοκίνητό τους με το οποίο θα πάνε σε 15 λεπτά;) ότι στην αλπική ζώνη ελάχιστες δραστηριότητες μπορούν να γίνουν και ότι το μοναδικό ενδιαφέρον εκεί πάνω είναι τα πρόβατα που βόσκουν, ο αντιπεριφερειάρχης απάντησε ότι «για όσους… τσοπανεύουν πέντε πρόβατα θα βρούμε άλλη λύση»(!!!!!) και πως δεν πρέπει να μιζεριάζουμε(!!!!)

Σταματώ εδώ γιατί δεν θέλω να επεκταθώ στον διάλογο που είχα μαζί του».