Σαν συνέχεια του προηγούμενου άρθρου για τη σπουδαιότητα της μουσικής στη ζωή μας και των παιδιών, έρχεται το σημερινό για την αδιαπραγμάτευτη υπεροχή του διαβάσματος βιβλίων για ψυχαγωγία και εκπαίδευση, αλλά κυρίως για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας.

Αφορμή για το σημερινό στάθηκε η εξαιρετική πρωτοβουλία φίλης εκπαιδευτικού που ζει και εργάζεται στο Ραπτόπουλο, η οποία διοργάνωσε για αύριο Πέμπτη 12/12, ανάγνωση παραμυθιού στο απομακρυσμένο χωριό της Δυτικής Ευρυτανίας και καλεί όλα τα παιδιά της περιοχής αλλά και τους γονείς τους να ταξιδέψουν στον κόσμο του παραμυθιού, με σύνθημα τη φράση του Albert Einstein “Αν θέλετε το παιδί σας να γίνει έξυπνο, διαβάστε του παραμύθια…Αν θέλετε να γίνει πιο έξυπνο, διαβάστε του περισσότερα παραμύθια”!

Και έτσι κάπως θυμήθηκα μια συνέντευξη του μεγάλου Έλληνα παραμυθά, Ευγένιου Τριβιζά, ο οποίος πριν από χρόνια είχε μιλήσει για το πώς το σχολείο μπορεί να καταστρέψει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών.

«Πρέπει να φανταζόμαστε όλο και περισσότερα! Στόχος της εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι τόσο η μετάδοση γνώσεων όσο η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και φαντασίας του παιδιού!», ανέφερε ο Ευγένιος Τριβιζάς και συνέχισε, «Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και η καλλιέργεια της φαντασίας, είναι από τις πιο παραμελημένες πλευρές των συγχρόνων εκπαιδευτικών συστημάτων. Παραγεμίζουμε τα παιδιά σαν γαλοπούλες με γνώσεις, πληροφορίες, γεγονότα και αφήνουμε τη φαντασία τους να λιμοκτονεί. Τα παιδιά εισέρχονται στο σχολείο προικισμένα με πλούσια φαντασία και αποφοιτούν με φαντασίες ατροφικές ή στραγγαλισμένες. Το βλέπω και στα σχολεία που επισκέπτομαι. Τα μικρά παιδιά τα βλέπεις γεμάτα φαντασία μετά από λίγο τα βλέπεις κινούνται σαν πιόνια, σαν ρομπότ!».

Θέλοντας να δώσει, όμως,  ένα παράδειγμα για το πώς η ενηλικίωση καταστρέφει την φαντασία, έδειξε μια φωτογραφία από έναν συνδετήρα ύψους 7 μέτρων, στο Όσλο της Νορβηγίας και ανέφερε: «Η φαντασία είναι η πρώτη που χαρτογραφεί, τα αχαρτογράφητα νερά. Στη φαντασία μας συντελούνται αρχικά τα πιο τολμηρά ταξίδια! Σε μία μελέτη με το όνομα «Break Point and Beyond», οι ερευνητές παρουσίασαν τα αποτελέσματα μιας έρευνας σχετικά με τη δημιουργική σκέψη και για τη μέτρησή της χρησιμοποιώντας τους συνδετήρες. Το ερώτημα για τους συνδετήρες ήταν πολύ απλό: “Σε τι μπορεί να μας φανεί χρήσιμος ένας συνδετήρας”. Οι περισσότεροι ενήλικες καταφέρνουν να σκεφτούν το πολύ 10-15 χρήσεις. Αν κάποιος απαριθμήσει πάνω από 145-200 χρήσεις του συνδετήρα θεωρείται ιδιοφυΐα. Η έρευνα ήταν διαχρονική. Αξιολογούσαν τα ίδια άτομα σε διάφορα στάδια της ζωής τους. Σε ηλικία πέντε ετών το ποσοστό των παιδιών που σκόραρε στο υψηλότερο επίπεδο για πάνω από 145 χρήσεις του συνδετήρα ήταν 98%. Σε ηλικία 8-10 ετών το ποσοστό μειώθηκε στο 50% και ούτω καθεξής, έως ότου ενηλικιωνόμαστε όπου η μόνη χρήση που μπορεί να σκεφτεί κάποιος για έναν συνδετήρα είναι να συνδέουμε χαρτιά μεταξύ τους»(με πληροφορίες από το mothersblog.gr).

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η κοινωνία μας πάσχει από έλλειψη δημιουργικότητας και φαντασίας σε τεράστια κλίμακα, γεγονός που φαίνεται καθημερινά στις δουλειές που επιλέγουμε, στον τρόπο που αφήνουμε ανεκμετάλλευτα τα δώρα που μας χαρίζει η φύση, στον τρόπο που πιέζουμε τα παιδιά μας να κάνουν όλο και περισσότερες δραστηριότητες, όχι γιατί τα ευχαριστούν αλλά γιατί πρέπει, χάνοντας κάθε νόημα της παιδείας, αλλά και στη λυπηρή εικόνα παιδιών καθηλωμένων μπροστά σε ένα κινητό ή τάμπλετ…

Αυτά τα Χριστούγεννα είναι μια καλή ευκαιρία να κάνουμε δώρο ένα βιβλίο, όχι μόνο στα παιδιά μας αλλά και σε εμάς τους ίδιους.

Ελένη Ευαγγελία Αρωνιάδα Εκδότρια