50.000 ευρώ για την προβολή του Δήμου Καρπενησίου… χωρίς τουρίστες…

0
2541

Χωρίς σχεδιασμό, με σπατάλη χρήματος και με αμφίβολα αποτελέσματα το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του Δήμου Καρπενησίου…

Αρνητικά αποτελέσματα και πτώση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια…

Μη ενθαρρυντικά μηνύματα για την κατάσταση του τουρισμού στο Καρπενήσι, δίνουν οι αριθμοί του πρώτου εξαμήνου του 2019. Διανύοντας μια από τις τρεις τουριστικές περιόδους του έτους για την Ευρυτανία και καταγράφοντας την πτωτική επισκεψιμότητα τουριστών στο Καρπενήσι και τις γύρω περιοχές, ο Ευρυτανικός Παλμός με ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, παρουσιάζει όλα τα στοιχεία για τον τουρισμό στην περιοχή τα τελευταία χρόνια, μέσα από τα επίσημα στοιχεία, αλλά και τις δαπάνες τουριστικής προβολής του Δήμου Καρπενησίου, που θεωρείται έτσι κι αλλιώς το πλέον τουριστικό θέρετρο της Ευρυτανίας.

Η απόγνωση των επαγγελματιών του τουρισμού αλλά και γενικότερα των επιχειρηματιών της πόλης και των γύρω τουριστικών χωριών, αποτυπώνεται στους αριθμούς επισκεπτών, τόσο της τελευταίας τριετίας, όσο και σε σύγκριση με τις υπόλοιπες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, που διεκδικούν κομμάτι της πίτας, αλλά και στο σύνολο της Στερεάς. 

Τα συμπεράσματα από την αντιπαραβολή των ποσοστών πληρότητας και επισκεψιμότητας στην περιοχή κάθε χρόνο σε σύγκριση με τα κονδύλια και τους τρόπους που χρησιμοποιούνται για τουριστική προβολή από το Δήμο, προκαλούν προβληματισμό. Παντελής έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού και δημιουργίας ενός ολοκληρωμένου τουριστικού προϊόντος, εκτέλεση ενός επαναλαμβανόμενου προγράμματος χωρίς νέες προτάσεις, σπατάλη χρήματος σε δευτερεύουσες χρήσεις, όπως φυλλάδια, μπαλόνια, μπλουζάκια, χωρίς συγκεκριμένη στόχευση.

50.000 ευρώ για Τουριστική προβολή – Οι αντιδράσεις

Ο προϋπολογισμός του Δήμου Καρπενησίου για τουριστική προβολή του τόπου το 2019 ανέρχεται στο ποσό των 50.000 ευρώ, ποσό που μπορεί άνετα να θεωρηθεί υπέρογκο για ένα Δήμο που έχει περιορισμένο πρόγραμμα εξωστρέφειας και η προβολή του περιορίζεται σε πολύ συγκεκριμένες και επαναλαμβανόμενες δράσεις, οι περισσότερες από τις οποίες καθιερώθηκαν επί δημαρχίας Κώστα Μπακογιάννη. Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει και τις αντιδράσεις της τότε αντιπολίτευσης του Δήμου Καρπενησίου, όταν και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το Νοέμβριο του 2018. Συγκεκριμένα, στα πρακτικά της συνεδρίασης αναφέρεται η αντίδραση του τότε δημοτικού συμβούλου κ.Σταμάτη Ιωάννη, ο οποίοςδήλωσε ότι δεν ψηφίζουν το πρόγραμμα γιατί το θεώρησαν αντιγραφή από προηγούμενες χρονιές. Με την άποψη αυτή συντάχθηκαν και οι δημοτικοί σύμβουλοι κ.Ίβρος Ιωάννης, Κοντογεώργος Ηλίας και Παπαδογούλας Παναγιώτης. Ο δημοτικός σύμβουλος κ.Παπαροϊδάμης Βασίλειος μεταξύ άλλων είπε ότι δεν έγινε απολογισμός, εκτίμηση, τι ακριβώς θα απέφεραν τα ποσά που διαθέτει ο δήμος κάθε χρόνο για το συγκεκριμένο σκοπό, ενώ ψήφισε «Λευκό».

Παρά τις αντιδράσεις, το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε κατά πλειοψηφία το σχέδιο τουριστικής προβολής για το έτος 2019 το οποίο έχει ως εξής:

Η Ευρυτανία έχει τα χαμηλότερα ποσοστά επισκεπτών σε όλη τη Στερεά Ελλάδα

                                                                                                                                       2016                                                                                 2017

                                                                                                            ΕΛΛΗΝΕΣ|ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ| ΣΥΝΟΛΟ|ΚΛΙΝΕΣ| ΕΛΛΗΝΕΣ|ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ| ΣΥΝΟΛΟ|ΚΛΙΝΕΣ|




Η όμορη Καρδίτσα είχε για τις χρονιές 2016 και 2017 διπλάσιους αριθμούς επισκεψιμότητας από την Ευρυτανία και σε Έλληνες επισκέπτες και σε επισκέπτες από το εξωτερικό. Η Αρκαδία επίσης με ένα αντίστοιχο τουριστικό προϊόν με αυτό της Ευρυτανίας σημείωσε πολύ καλά ποσοστά τουρισμού για το 2016 και 2017 και επίσης διπλάσιους αριθμούς επισκεπτών από το εξωτερικό.

Οι επισκέπτες στην Ευρυτανία σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2015 ήταν 35.021 (1.380 κλίνες) και από αυτούς οι 1.404 ήταν incoming από ξένες χώρες.

Για το 2016 οι επισκέπτες παρουσίασαν αύξηση φτάνοντας τις 37.997, αλλά οι επισκέπτες προερχόμενοι από το εξωτερικό δεν σημείωσαν την ανάλογη αύξηση, αλλά μείωση και έφτασαν τους 1.376.

Το 2017 σημειώνει πτώση επισκεψιμότητας τουριστών με 35.597 (1.444 κλίνες) και τους επισκέπτες από το εξωτερικό να είναι μόνο 1.083.

Τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2018 δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2019 έδειξε πολύ μεγάλη πτώση σε σχέση με το 2018, σύμφωνα με του ιδιοκτήτες ξενοδοχείων.

Παρατηρώντας το γράφημα για την πορεία του τουρισμού στην Ευρυτανία, σε ότι αφορά τους επισκέπτες, από το 2007 και για μια δεκαετία έως το 2017, είναι φανερό ότι η οικονομική κρίση έπληξε τον νομό.

Παρόλα αυτά τα στοιχεία για την αντίστοιχη εισροή τουριστών σε μέρη με αντίστοιχο (ΠΙΝΑΚΑΣ 1) τουριστικό προϊόν με την Ευρυτανία, φανερώνουν, ότι η οικονομική κρίση είναι μια δικαιολογία που δεν εξηγεί την καθοδική πορεία του τουρισμού στην Ευρυτανία και οι αιτίες θα πρέπει να αναζητηθούν στο ίδιο το προϊόν.

Επίσης τα στοιχεία για την καθοδική εισροή των επισκεπτών από το εξωτερικό, φανερώνει ότι η πτώση των επισκεπτών, δεν οφείλεται μόνο στην οικονομική κρίση, αλλά και στην αδυναμία για στοχευμένη προσέλκυση τουριστών από το εξωτερικό. Οι γνωστοί touroperators, οι οποίοι είναι και οι μοναδικοί που μπορούν να εγγυηθούν συνεργασίες με άλλες χώρες και κατ’ επέκταση την εισροή επισκεπτών, έρχονται στην περιοχή, μιλάνε θετικά, αλλά δεν υπάρχει η συνέχεια προκειμένου να κλειστούν τα πρώτα συμβόλαια και πακέτα στην Ευρυτανία. Συνεπώς δεν αρκεί μόνο να προσκαλούνται στην περιοχή, αλλά να υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο δράσης με συγκεκριμένους στόχους και χρονοδιαγράμματα.

Την ίδια εικόνα φανερώνουν και τα ποσοστά σε πληρότητα δωματίων το 2016- 17 του νομού σε σχέση με του ‘ανταγωνιστές’ του, με τις περιοχές δηλαδή που μοιράζονται την ίδια πίτα από τη δυναμική των τουριστών, κυρίως των Ελλήνων. Και εδώ οι αριθμοί δεν είναι ενθαρρυντικοί για την Ευρυτανία, ενώ πτωτικούς δείκτες φαίνεται ότι έχουν και άλλοι κλασικοί προορισμοί που όπως φαίνεται έδεσαν και αυτοί ‘τον γάιδαρό τους’, όπως το Πήλιο και τα Καλάβρυτα. Εντύπωση προκαλούν οι αριθμοί των Ιωαννίνων και φαίνεται ότι δεν είναι τυχαίο ότι ακολουθεί ένα στοχευμένο και μελετημένο τουριστικό σχεδιασμό.

*Στοιχεία σε αντίστοιχα ποσοστά καταγραφής από τα ξενοδοχεία για όλες τις περιοχές.

*Τα στοιχεία συνολικά αφορούν την Ευρυτανία, αλλά ουσιαστικά αντικατοπτρίζουν την εικόνα της τουριστικής κίνησης στον Δήμο Καρπενησίου, μιας και στον Δήμος Αγράφων ανήκει λιγότερο από το 6% των ποσοστών.

*Τα στοιχεία αφορούν επισκέπτες που διαμένουν έστω και ένα βράδυ στο νομό και όχι τους διερχόμενους επισκέπτες.