Χωρίς Αγγλικά, Γυμναστική & Καλλιτεχνικά τα σχολεία των Αγράφων

394
αγιασμος Ραπτοπουλο 2020

Στις επάλξεις βρίσκονται εδώ και χρόνια οι γονείς και μαθητές των σχολείων του Δήμου Αγράφων με συνεχείς διαμαρτυρίες αναφορικά με τα κενά που παρατηρούνται στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Αγράφων.

Πιο συγκεκριμένα, ελλείψεις σημειώνονται στις ειδικότητες των Αγγλικών στα νηπιαγωγεία, τηςΓυμναστικής, της Μουσικής και των Εικαστικών στα Γυμνάσια. Με αποτέλεσμα οι μικροί μαθητές των Νηπιαγωγείων να μην κάνουν Αγγλικά όπως κάνουν τα παιδιά στο Καρπενήσι και σε ολόκληρη την υπόλοιπη χώρα παρόλο που το προβλέπει ο νόμος και παράλληλα να μην γίνονται μαθήματα Γυμναστικής, Μουσικής και Εικαστικών στην πλειονότητα των σχολείων. Τα μαθήματα αυτά μπορεί να μην είναι βασικές ειδικότητες αλλά αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του αναλυτικού προγράμματος των σχολείων της χώρας, με αποτέλεσμα η διαρκής έλλειψη αυτών των ειδικοτήτων να κάνουν τα σχολεία των Αγράφων σχολεία δεύτερης κατηγορίας.

Τι προβλέπει ο νόμος

Σύμφωνα με τις Υπουργικές Αποφάσεις με Αριθμ. 33171/Δ2/2023, ΦΕΚ 1998/Β/27-3-2023, Αριθμ. 4293/Δ2/2023, ΦΕΚ 203/Β/19-1-2023, και Αριθμ. 48624/Δ2/2023, ΦΕΚ 2911/Β/3-5-2023, τα μαθήματα της Μουσικής, της Φυσικής Αγωγής και των Εικαστικών περιλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα του Γυμνασίου. Επιπλέον, με βάση την Υπουργική Απόφαση με Αριθμ. Φ.80378/ΓΔ4/2021 ΦΕΚ 3311/Β/26-7-2021, το μάθημα των Αγγλικών εισάγεται στο Νηπιαγωγείο και καθίσταται υποχρεωτικό.

Τι απαντούν οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Για την κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τοποθετήθηκε ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Σταυρόπουλος Βασίλειος, ο οποίος αναφέρθηκε στο δυσπρόσιτο της περιοχής των Αγράφων, στη δυσκολία εύρεσης εκπαιδευτικών και τις πολλές παραιτήσεις, αλλά και την αγαστή συνεργασία με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για τη διάθεση εκπαιδευτικών κοινής ειδικότητας.

Σταυρόπουλος Βασίλειος: Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Σταυροπουλος

«Εμείς αυτό το πρόβλημα το γνωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό αλλά δεν είναι εύκολο να λυθεί εν μία νυκτί. Ας μιλήσουμε για τους νηπιαγωγούς στον δήμο Αγράφων. Οι νηπιαγωγοί είναι μειωμένου ωραρίου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μετακινούνται σε πολλά σχολεία, τα οποία στα Άγραφα χαρακτηρίζονται από τέτοια απόσταση (1,5 και 2 ώρες) μεταξύ τους, που δεν μπορούν να καλύψουν το ωράριο σε μία μέρα. Το ίδιο ισχύει και με τους καθηγητές αγγλικών. Εμείς, για να πάρουμε έναν τέτοιον καθηγητή, θα πρέπει αυτός ο συνάδελφος να μεταβεί σε όλα τα σχολεία των Αγράφων, για να καλύψει το ωράριο, κάτι που δεν είναι εύκολο. Τα σχολεία είναι μεν πολλά, αλλά είναι διάσπαρτα και σε πολύ μεγάλη απόσταση το ένα από το άλλο. Οπότε, δεν είναι εύκολη η προσβασιμότητα. Θα πρέπει οι καθηγητές να είναι συνεχώς στον δρόμο. Τη μία στιγμή να είναι στη Βαλαώρα, μετά στη Δαφνούλα, μετά στο Ραπτόπουλο, από εκεί στη Γρανίτσα, μετά στην Παλαιοκατούνα και πάει λέγοντας. Μιλάμε για αποστάσεις που δεν είναι τεράστιες, αλλά η διαδρομή είναι δύσκολη, οπότε παίρνει πολύ χρόνο και, φυσικά, ο καθηγητής θα πρέπει να είναι συνεπής στην ώρα του, για να καλυφθεί το προβλεπόμενο ωράριο.

Η κατάσταση, βέβαια, δεν είναι ίδια στο Καρπενήσι. Εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα. Ένας εκπαιδευτικός στα Άγραφα με τις ίδιες ώρες κάποιου που βρίσκεται στο Καρπενήσι, θα πρέπει να καλύψει όλα τα σχολεία του Δήμου Αγράφων.

Υπάρχει, βέβαια, η δυνατότητα κάποιος εκπαιδευτικός να δουλεύει σε σχολεία του Καρπενησίου και να μετακινείται σε κάποια σχολεία των Αγράφων αλλά αυτό γίνεται κυρίως στη δευτεροβάθμια, γιατί στην πρωτοβάθμια οι ώρες των ειδικοτήτων δεν είναι τόσες πολλές αφενός. Αφετέρου, αυτό έχει να κάνει με την οργανικότητα των σχολείων. Τα σχολεία των Αγράφων είναι ολιγοθέσια.

Πέραν των προβλημάτων που σας αναφέρω, υπάρχουν πάρα πολλές παραιτήσεις. Έρχονται αναπληρωτές, αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους και φεύγουν. Φέτος, είχαμε ζητήσει 3 αναπληρωτές κατά την περίοδο Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου, και είχαμε 3 αρνήσεις στην ειδικότητα του Ψυχολόγου που θα υποστήριζε τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Και τις 3 φορές που προσελήφθησαν άτομα, παραιτήθηκαν. Οι συγκεκριμένοι δεν ήρθαν καν να δουν την κατάσταση, έκαναν δήλωση μη αποδοχής. Επομένως, δεν είναι μόνο πρόβλημα η απουσία συγκεκριμένων ειδικοτήτων, αλλά και η έλλειψη ψυχοκοινωνικής υποστήριξης.

Βέβαια, πρέπει να επισημάνω πως οι θέσεις που χρειάζονται, για να λειτουργήσουν τα σχολεία είναι καλυμμένες από την πρώτη μέρα. Από άποψη στελέχωσης δηλαδή των σχολείων, δεν υπήρχε κάποια μονάδα που δεν μπόρεσε να λειτουργήσει όλα αυτά τα χρόνια λόγω κάποιας μακροχρόνιας άδειας. Βέβαια, είναι γνωστό πως κενά προκύπτουν ανά πάσα στιγμή και από απρόβλεπτους παράγοντες.Σε σχολεία τα οποία λειτουργούν με 1 και 2 δασκάλους, σε περίπτωση αρρώστιας ενός εκ των 2 ή και των 2, είναι πάρα πολύ δύσκολο να λειτουργήσουν.

Και εδώ θέλω να επιμείνω και να τονιστεί πως οι συνάδελφοί μου στα ολιγοθέσια σχολεία ξεπερνούν τον εαυτό τους, αντιμετωπίζουν δύσκολες συνθήκες και πολλές φορές κατανοούν ότι ακόμη και μία απουσία δυσχεραίνει και επιβαρύνει το δικό τους έργο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφέρω πως όλες οι περιοχές στον Δήμο Αγράφων αντιμετωπίζονται από εμάς με τη δέουσα μέριμνα και ευαισθησία προσπαθώντας να τους δώσουμε μεγαλύτερη ώθηση και κίνητρο.

Αυτήν την περίοδο έχουμε καταφέρει να έχουμε αγαστή συνεργασία με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και όποτε υπάρχει η δυνατότητα να διατεθεί εκπαιδευτικός κοινής ειδικότητας σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, π.χ. Φυσικής Αγωγής, Ξένης Γλώσσας ή Πληροφορικής, δεν χάνουμε ποτέ την ευκαιρία να δώσουμε αυτές τις ώρες στα ολιγοθέσια σχολεία. Αυτό συμβαίνει αυτήν την περίοδο στο μάθημα της Πληροφορικής σε ορισμένα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία βρίσκονται κοντά σε σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας. Επιπλέον, στο Κερασοχώρι, στην Κρέντη και στη Φραγκίστα υπάρχει η ειδικότητα του εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής. Ό,τι περισσεύει δηλαδή από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προσπαθούμε να το τοποθετούμε στην πρωτοβάθμια.

Φυσικά, πάντα θα υπάρχουν παράπονα και ερωτηματικά, αλλά κι εμείς κάνουμε το καλύτερο δυνατόν.»

Γιάννακας Γεώργιος: Διευθυντής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Γιαννακας

Για το ίδιο πρόβλημα πήρε θέση ο κ. Γιάννακας Γεώργιος, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τονίζοντας την ανάγκη μεγαλύτερης ευελιξίας στις προσλήψεις των φάσεων των αναπληρωτών.

«Τα προβλήματα που αναφέρετε είναι γνωστά κι έχουμε κάνει κι εμείς οι ίδιοι τέτοιου είδους επισημάνσεις και στο Υπουργείο Παιδείας. Ως δευτεροβάθμια φέτος δεν ‘παραλάβαμε’ όλες τις ειδικότητες, μιας και τα μειωμένου ωραρίου συνήθως δε μας τα στέλνουν ποτέ, δηλαδή ειδικότητες όπως Γυμναστική, Καλλιτεχνικά, Γαλλικά. Στα μειωμένου ωραρίου ή δεν αιτείται κανείς ή δεν έρχεται κανείς. Είναι και λίγο περίεργο να έρθει κάποιος για 500 ευρώ.

Τα κενά που υπάρχουν ικανοποιούνται συνήθως κατά 30με 50 %.

Σίγουρα παίζει ρόλο και η δυνατότητα και προθυμία του κάθε εκπαιδευτικού μπροστά σε όλο αυτό το έργο. Έχουμε δηλαδή έναν γυμναστή στη Γρανίτσα, ο οποίος κάνει υπερωρίες σε σχολεία των Αγράφων στη Γ’ Λυκείου. Τώρα ως δευτεροβάθμια, ζητήσαμε 3 αναπληρωτές, 2 φιλολόγους κι έναν μάγειρα. Η μία φιλόλογος ήταν να προσληφθεί στη Γρανίτσα αλλά είναι ήδη σε άδεια λοχείας. Η συγκεκριμένη προτίμησε να είναι στα Άγραφα από κάποια άλλη πόλη, γιατί είναι διπλάσια τα χρήματα, αλλά αμέσως μπήκε σε άδεια. Οπότε, εμείς έπρεπε να περιμένουμε πάλι έναν μήνα, για να βρούμε φιλόλογο στη Γρανίτσα.

Και εδώ πρέπει να επισημάνουμε το εξής.

Υπάρχει τεράστια δυσκολία και μεγάλη γραφειοκρατία στο σύστημα που, όταν επιλέγεται κάποιος για πρόσληψη, που γνωρίζουμεότι είναι σε άδεια, αντί να πάει στον επόμενο, περιμένουμε για νέα πρόσληψη κοντά στον ενάμιση μήνα.

Μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις των φάσεων των αναπληρωτών απαιτείται άμεσα!»