‘Ω καιροί, ω ήθη!’ Αναφωνούσε ο Κικέρων το 63 π.Χ. αναφερόμενος στην πολιτική ζωή της Ρώμης. Αυτή τη φράση έχουμε ακούσει κατά καιρούς από πολλά χείλη και δικών μας πολιτικών (τοπικά και πανελληνίως), οι οποίοι σοκάρονται από το ήθος των πολιτικών τους αντιπάλων…(ασχολίαστο).

Έχει τόσο ειπωθεί αυτή η φράση που, ενώ χαρακτηρίζει πολύ εύστοχα μια κατάσταση, έχει χάσει την αίγλη της αλλά όχι την ουσία της. Όντως κάθε εποχή διακρίνεται και από μια δική της ηθική και σίγουρα μέσα στα χρόνια υπάρχει και η ‘ουρά’ ηθών που περνούν από γενιά σε γενιά, δίνοντας την ψευδή σιγουριά ότι αφού έτσι γίνονταν πάντα, έτσι πρέπει να συνεχιστεί, ότι έτσι είναι το σωστό ή επειδή έτσι το βρήκαμε έτσι θα συνεχίσουμε.

Σε αυτή την περίοδο λοιπόν, που ζούμε, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια ηθική που φαίνεται να υπάρχει και υποθάλπεται εδώ και πολλές δεκαετίες, εκατονταετίες, χιλιετίες με άλλες μορφές και αιτιάσεις κάθε εποχή. Ο βιασμός, η κακοποίηση κάθε είδους και η εξουσία, σαν να πηγαίνουν χέρι χέρι. Σε κάθε χώρο, όχι μόνο στον καλλιτεχνικό, έχει αναδειχθεί ένας βόρβορος, ο οποίος μυρίζει πολύ άσχημα και όπως και να εξελιχθούν οι τρέχουσες υποθέσεις που έφτασαν επιτέλους στη δικαιοσύνη, η αρχή έγινε. Άρχισε να ανατρέπεται η ‘ομερτά’, η ορκισμένη σιωπή που επικρατούσε και επικρατεί εδώ και πολλά χρόνια, ειδικά όσον αφορά σε σεξουαλικά εγκλήματα.

Η τοποθέτηση της πολιτικής εξουσίας, είναι σίγουρα κατώτερη των περιστάσεων και προκαλεί την οργή όλων, με αποκορύφωμα τη στάση της υπουργού πολιτισμού στην υπόθεση του πρώην πια Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Αυτή τη στάση και τις δηλώσεις καταδικάζει ανοιχτά το Σώμα Ελλήνων Ηθοποιών που για πρώτη φορά κι αυτό καλείται να σταθεί στο ύψος πολύ δύσκολων περιστάσεων και να συγκροτηθεί σε ένα μεγαλύτερο και ουσιαστικότερο όργανο εκπροσώπησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων των ηθοποιών.

Στην ανακοίνωσή του το ΣΕΗ μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Μετά από 3 εβδομάδες εκκωφαντικής κυβερνητικής σιωπής, μόλις χθες, γίναμε μάρτυρες μιας επικοινωνιακής ομοβροντίας: ηθοποιός και σκηνοθέτης με άμεση πρόσβαση στον Πρωθυπουργό παρουσιάστηκε στην τηλεοπτική εκπομπή από όπου ξεκίνησε το κύμα των ΕΠΩΝΥΜΩΝ καταγγελιών στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να δηλώσει την συμπαράστασή του στα θύματα και, τέλος, ως αποκορύφωμα, η Υπουργός Πολιτισμού παρέθεσε (στην εποχή του πολυδιαφημισμένου διαδικτυακού πολιτισμού) συνέντευξη τύπου με πρωτοφανώς κάκιστα τεχνικά μέσα και χρήση υποβολέα (που ακούστηκε καθαρότατα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης).

Τρεις εβδομάδες τώρα, σε πλήρη αντίθεση, τα θύματα με θάρρος και παρρησία επέλεξαν όποιο μέσο θεώρησαν πρόσφορο και κατήγγειλαν τους κακοποιητές τους: τα κανάλια, τα σάιτ, τα σόσιαλ μήντια, το Σωματείο τους και, φυσικά, τον Εισαγγελέα, αποκαλύπτοντας είτε το όνομά τους, είτε απλά τα αρχικά τους. Τρεις εβδομάδες τώρα δημοσιογράφοι, επίσης, αποκαλύπτουν και δημοσιεύουν. Τρεις εβδομάδες, παράλληλα, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών πήρε άμεσα θέση, οργανώθηκε και προσπαθεί επισταμένα να είναι αρωγός των θυμάτων με κάθε τρόπο.

Κι όμως τρεις εβδομάδες τώρα, τόσο η αρμόδια Υπουργός όσο και ο Πρωθυπουργός κώφευαν, κρύβονταν και έκαναν υπογείως τα πάντα για να αποπροσανατολίσουν, ελπίζοντας πως η κορωνίδα αυτών των υποθέσεων, η υπόθεση της παιδεραστίας και του πιθανού κυκλώματος πίσω από αυτήν, απλά θα παραγραφεί, όπως άλλωστε και η ανάλογη υπόθεση του συμβούλου του Πρωθυπουργού Νίκου Γεωργιάδη.

Δεν γελιόμαστε. Η χθεσινή τους κινητοποίηση συνέβη μόλις η δικηγόρος του Βασίλη αποκάλυψε ότι έχει άλλες δύο περιπτώσεις που ΔΕΝ έχουν παραγραφεί και αφού το πρωί της Παρασκευής κατατέθηκε στον Εισαγγελέα τρίτη καταγγελία, αυτήν την φορά για μη παραγεγραμμένο αδίκημα…

…Σε μια εντυπωσιακά κακοστημένη προσπάθεια να πάρει κι άλλους μαζί της, κατηγόρησε σύσσωμο τον καλλιτεχνικό κόσμο ότι σιώπησε μπροστά στην (με πολιτικές πλάτες) ταχεία ανέλιξη του καταγγελλόμενου στην διεύθυνση του Εθνικού μας θεάτρου. Υποδήλωσε, δηλαδή, ότι έχουν την ίδια ευθύνη μία Υπουργός που διορίζει με την υπογραφή της και την αποδοχή του Πρωθυπουργού, και ένας συμπαίκτης του καταγγελλόμενου, ένας κριτικός, μια δημοσιογράφος, ένα Διοικητικό Συμβούλιο (του οποίου, βέβαια, ανανέωσε τη θητεία. Υποθέτουμε πως ούτε τα μέλη του γνώριζε). Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, το εξής: Κι αν, πράγματι, αυτό ισχύει και, όντως, έφταιγαν όλοι οι προηγούμενοι, εκείνη γιατί δεν έκανε τη διαφορά; Είναι ικανοποιημένη που συνέχισε την ίδια τακτική, που με υπόνοιες και αντιπερισπασμούς κατηγόρησε τους προηγούμενους της ότι χρησιμοποίησαν;

Και μέσα σε όλα, χτες, η Υπουργός Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας, η επί πολλά έτη Γενική Γραμματέας του Υπουργείου…, αριστούχος διδάκτωρ της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μας αποκάλυψε ότι πέραν της – κατά δήλωσή της – άγνοιάς της για τον σύγχρονο πολιτισμό, της άγνοιάς της για την έννοια της πολιτικής, κυβερνητικής και, τελικά, της προσωπικής ευθύνης, αγνοεί βασικές διακρίσεις νοημάτων της Ελληνικής γλώσσας: δεν δύναται να διακρίνει τον ηθοποιό από τον απατεώνα, τον καλλιτέχνη από τον εγκληματία…

…Δεν ξέρουμε αν η παραίτηση μιας Υπουργού ή σύσσωμης της Κυβέρνησης είναι αρκετή για να καθαρίσει η κοινωνία από τις αποκαλύψεις κυκλωμάτων που εμπλέκουν ακόμα και προσφυγόπουλα σε σεξουαλική εκμετάλλευση.

Ξέρουμε όμως περίτρανα και αναντίρρητα πως, τη στιγμή αυτή, οι ηθοποιοί είμαστε μόνοι μας και αβοήθητοι.

Και για αυτό, μόνοι μας, αλληλέγγυοι και δυνατοί θα συνεχίσουμε. Για ένα καλύτερο μέλλον στο θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, την μεταγλώττιση, τις δραματικές σχολές, τον Πολιτισμό και την κοινωνία γενικότερα. Ώστε, κάποτε επιτέλους, να μην μένει καμία μόνη και κανένας μόνος.»

Ελένη Ευαγγελία Αρωνιάδα

Εκδότρια