Οι προτάσεις του ΜΕΚΔΕ στην Υποεπιτροπή Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών

295
dkal profile

Σε ομιλία του ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Δημήτρης Καλιαμπάκος, ανέπτυξε τις προτάσεις των εργασιών των μεταπτυχιακών φοιτητών του Μετσόβιου Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας (ΜΕ.Κ.Δ.Ε.) για τα Άγραφα. Συγκεκριμένα, στην Υποεπιτροπή Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, ο κ. Καλιαμπάκος ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Το ορεινό πρόγραμμα ανάπτυξης των ορεινών περιοχών στήνει την εκπαίδευσή του πάνω στα προβλήματα των ορεινών περιοχών, δεν αναφέρεται απλά σε αυτά. Η ραχοκοκαλιά της εκπαίδευσης είναι τα προβλήματα των ορεινών περιοχών.

Πως το κάνουμε αυτό; Κάθε χρόνο υιοθετούμε ένα ορεινό Δήμο και όλες οι εργασίες των μεταπτυχιακών φοιτητών σε συνδυασμό με πολλοί έμπειρους ερευνητές του ΜΕΚΔΕ γίνονται πάνω στον Δήμο αυτόν. Μέσα σε έναν χρόνο παράγεται ένας τόμος για την συγκεκριμένη περιοχή. Έχει τεράστια σημασία πως για κάθε μια ξεχασμένη περιοχή υπάρχει ένα taskforce πολύ νέων και πολύ ικανών ανθρώπων με πιο έμπειρους ερευνητές που δίνει μάχη στο πεδίο.

Για να καταλάβετε περισσότερο τι εννοούμε όταν λέμε η ανάπτυξη των ορεινών περιοχών θα γίνει bottom- up θα αναφερθώ λίγο περισσότερο στην δουλειά που κάνουμε φέτος για τα Άγραφα και θα παρουσιαστεί στο συνέδριο.

Μια μεταπτυχιακή μας φοιτήτρια με διεθνή εμπειρία έχει αναλάβει να προετοιμάσει ως εργασία την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στις ορεινές περιοχές, πράγμα που θα έρθει και στην επιτροπή Ορεινών Επιτροπών της Βουλής, γιατί είναι πρόπλασμα νομοθετικής πρωτοβουλίας. Είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε αν θέλουμε να μειώσουμε την απόσταση μεταξύ πεδινών και ορεινών περιοχών, όπως έγινε στις νησιωτικές περιοχές.

Προσέξτε και κάποιες άλλες εργασίες:

Πάντα ξεκινάμε από και εργασία στην τρυφερή ηλικία των 16-17 χρονών στα τελειόφοιτα  παιδιά του Λυκείου με τον διαμοιρασμό ερωτηματολογίου σχετικά με τα όνειρα και τις προσδοκίες τους. Μας ενδιαφέρει να ξέρουμε τι είναι που τα διώχνει από τον τόπο και ποιος είναι αυτός ο συνδετικός κρίκος που τα επαναφέρει. Λένε σε εμάς ότι δύσκολα θα πουν στους καθηγητές τους. Σε αυτό βοηθά και οι κοντινές ηλικίες των μεταπτυχιακών μας φοιτητριών , που κάνει την συζήτηση καλύτερη. Αλλά αν δεν κερδίσουμε την μάχη της επιστροφής των νέων ανθρώπων τότε τα πράγματα θα είναι δύσκολα.

2η εργασία: Υλικοτεχνική αξιολόγηση καλλιέργειας σμέουρων στα Άγραφα

Τα σμέουρα είναι ένα superfood της εποχής. Παρουσιάζουμε ένα έτοιμο σχέδιο (κεφάλαιο, απόδοση, τεχνολογία, τοποθεσία) για κάποιον που θέλει να ανοίξει μια επαγγελματική προοπτική στον αγροτικό τομέα στα Άγραφα.

3η : Οικονομοτεχνική αξιολόγηση εγκατάστασης παραγωγής ξυλείας στα Άγραφα

Γιατί να μένουμε στα καυσόξυλα, όταν το επόμενο βήμα είναι τα pelets  και ένα ακόμα πιο ισχυρό βήμα η εγκατάσταση ενός εργοστάσιου ξυλείας στα Άγραφα; Διαμορφώσαμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο αναζωογόνησης και χρήσης ενός από τους βασικούς πόρους στις ορεινές περιοχές.

Το εγκαταλελειμμένο δάσος δεν είναι ένα υγιές και προστατευμένο δάσος. Στην Ήπειρο λέμε το δάσος λόγγευσε, έγινε δηλαδή απροσπέλαστο και γεμάτο βιομάζα, άρα ευνοικούς όρους γα την ανάπτυξη πυρκαγιάς.

Ένα δάσος που ξεφορτώνεται από την βιομάζα του κι μπορεί να συγκρατήσει νέους ανθρώπους είναι μια υγιής συνύπαρξη ανθρώπου φύσης

4η Λύκος και Κτηνοτροφική δραστηριότητα

Ποια είναι η ισορροπία της προστασίας της άγριας φύσης και η προστασία μιας βασικής παραγωγικής ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως η κτηνοτροφία, και τι έχει να πει η τεχνολογία πάνω σε αυτό;

5η Σχεδιασμός Σφαγείου

6η Ανάπτυξη διαδικτυακής εφαρμογής, ειδικά προσαρμοσμένης για τα Άγραφα, ώστε άνεργα νέα παιδιά στις τοπικές πόλεις να εξυπηρετούν  οικογένειες στα χωριά, που χρειάζονται ένα καθηγητή Αγγλικών, Μουσικής ή πολεμικών τεχνών. Θα το πραγματοποιήσουμε χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογιας

7η Σχεδιασμός Αγροτουριστικής δραστηριότητας στην Βαλαωρα

Από επίπεδο του συνθήματος, μιας ανούσιας καραμέλας, ο αγροτουρισμός στην Βαλαώρα θα πάρει σάρκα και οστά, πατώντας πάνω στην διεθνή εμπειρία και στις δυνατότητες ενός ζωντανού χωριού, όπως η Βαλαώρα

8η Το πρόβληματα των λυμάτων στα μικρά ορεινά χωριά , που δεν είναι αμελητέο

9η Το πετρογέφυρο της Κατούνας που είναι έτοιμο να πέσει αν δεν κάνουμε κάτι 

10η Αξιοποίηση ποταμιών και λιμνών στον Δήμο Αγράφων για να γίνει καλύτερη πρωτίστως η ζωή των νέων παιδιών. Είναι δυνατόν τα παιδιά να μην έχουν επαφή με τα δεκάδες πράγματα που κάνουν οι νέοι σε ένα ποτάμι σε όλη την Ευρώπη και δίπλα σε αυτό να υποστηριχθεί και μια επαγγελματική προοπτική για το αύριο;

Είναι δυνατόν τα σχολεία των Αγράφων να μην εντάσσουν στις αθλητικές τους δραστηριότητες, κάποιες που να σχετίζονται με τα ποτάμια και τις λίμνες;

Είναι δυνατόν τα Άγραφα να μην έχουν ορεινό καταφύγιο (σχεδιασμός, κοστολόγηση, υλικοτεχνική αξιολόγηση;

Το πιο όμορφο πράγμα στις ορεινές περιοχές είναι οι άνθρωποι. Στα Άγραφα υπάρχει ένα πολύ ωραίο χωριό τα Τοπόλιανα, γεμάτο με χωρατατζήδες. Ένας μεταπτυχιακός φοιτητής μας θα συλλέξει αυτές τις ιστορίες, γιατί είναι μέρος μιας άυλης παράδοσης και οι ορεινές περιοχές έχουν τέτοια χωριά».

(Πηγή φωτό: ιστιοσελίδα Μηχαολόγων Μηχανικών ΕΜΠ)