Όνομα: Φώτης Ταλάντζης

Ιδιότητα: Διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής 

Τόπος καταγωγής: Επινιανά Ευρυτανίας

Τόπος διαμονής: Λονδίνο, Μεγάλη Βρετανία

Ένας Ευρυτάνας που ζει στο εξωτερικό, διαπρέπει και με τη δουλειά του μας κάνει να νιώθουμε και να είμαστε πιο ‘έξυπνοι’.

ΕΠ. κ. Ταλάντζη είστε μηχανικός τηλεπικοινωνιών και ιδρυτής της εταιρείας “novoville”. Πρόκειται για μια πλατφόρμα καταγραφής αιτημάτων των πολιτών και διάδρασης με το δήμο μέσω έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones). Μιλήστε μας, αρχικά, για την αφετηρία αυτής της έμπνευσης αλλά και την υλοποίησή της στον νομό μας.

ΦΤ. Το novoville δημιουργήθηκε με σκοπό να εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες που προσφέρονται από την τοπική αυτοδιοίκηση προς τους πολίτες. Σκοπός είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που μένουν σε πόλεις κάθε μεγέθους κάνοντας πιο απλή την πρόσβαση σε λύσεις για προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά: πως μπορώ να ζητήσω την αντικατάσταση μια καμένης λάμπας; πώς μπορώ να κάνω μια αίτηση για μια νέα σύνδεση στο δίκτυο υδροδότησης; πώς μπορώ να βρω γρήγορα μια θέση στάθμευσης; Οι απαντήσεις σε τέτοιες ερωτήσεις δεν πρέπει να είναι πολύπλοκες και δεν πρέπει να απαιτούν από τον πολίτη να γνωρίζει την πλήρη γραφειοκρατία πίσω από τους δήμους. Πρέπει σαν πολίτης να έχω εξυπηρέτηση που θυμίζει οποιαδήποτε άλλη διάδραση έχω στη ζωή μου, π.χ. όταν κάνω μια αγορά από ένα eshop. Κατασκευάσαμε, λοιπόν, μια σειρά από εφαρμογές που είναι εύκολα προσβάσιμες από όλες τις ηλικίες και “ξεκλειδώνουν” ψηφιακές υπηρεσίες που ταιριάζουν σε κάθε τόπο. Άλλωστε άλλες ανάγκες έχει το Καρπενήσι και άλλες μια μεγαλούπολη.  

ΕΠ. Πολλοί δήμοι εντός και εκτός Ελλάδος έχουν κάνει συνδρομή στην πλατφόρμα εδώ και κάποια χρόνια. Ωστόσο, αρκετοί πολίτες στον Δήμο Καρπενησίου αγνοούν την ύπαρξή της εφαρμογής. Μπορείτε να μας δώσετε λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας της;

ΦΤ. Το Καρπενήσι ήταν ο πρώτος δήμος που υιοθέτησε το novoville, όταν ξεκινήσαμε σαν νέα εταιρεία. Σήμερα εξυπηρετούμε πάνω από 80 πόλεις σε 3 χώρες. Σαν Ευρυτάνας είμαι ευγνώμων και περήφανος που τα πάντα ξεκίνησαν εδώ. Η χρήση του είναι ιδιαίτερα απλή. Οποιοσδήποτε που ζει στον Δήμο Καρπενησίου μπορεί να κατεβάσει για συσκευές Android και Apple την εφαρμογή novoville και να επιλέξει τον δήμο μας. Αυτή τη στιγμή η εφαρμογή επιτρέπει στους δημότες να δηλώσουν οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους. Ένα δέντρο που χρειάζεται κλάδεμα, μια λακκούβα στους δρόμους του κέντρου, μια πινακίδα που χρειάζεται αντικατάσταση και δεκάδες άλλες κατηγορίες προβλημάτων. Δεν χρειάζεται να βρείτε ποιος είναι υπεύθυνος για το αίτημα σας. Απλώς δηλώστε το στην εφαρμογή και η δρομολόγηση θα γίνει αυτόματα στις υπηρεσίες του δήμου. Από την ίδια εφαρμογή μπορείτε, επίσης, να λάβετε ενημερώσεις για μια σειρά από κοινωνικά θέματα στην περιοχή μας, καθώς και να απαντήσετε σε σύντομες δημοσκοπήσεις που βοηθούν τις αποφάσεις του δήμου. Το σύστημα επιτρέπει την επέκταση των λειτουργιών ώστε από την ίδια εφαρμογή να μπορούμε να κάνουμε πληρωμές και να συμπληρώνουμε και άλλες κοινές αιτήσεις.

ΕΠ. Στη σελίδα της πλατφόρμας αναφέρετε τον όρο “smart-city”. Ποια χαρακτηριστικά έχει μια έξυπνη πόλη τον 21ο αιώνα;

ΦΤ. Ο όρος έξυπνη πόλη έχει δυστυχώς παρεξηγηθεί πολύ. Μια πόλη δεν είναι εξυπνότερη αν προσθέτει όλο και περισσότερη τεχνολογία απλά για να ανακοινώνουμε κάτι καινούριο. Μια πόλη γίνεται εξυπνότερη, αν ανταποκρίνεται ευκολότερα στις ανάγκες των ανθρώπων που ζουν σε αυτή. Θα ήταν το Καρπενήσι “εξυπνότερο” αν είχε δεκάδες καινούρια απορριμματοφόρα που οδηγούν ασταμάτητα στην πόλη ή αν είχε μόλις πέντε που μετακινούνται μόνο, όταν βλέπουν ότι κάποιοι κάδοι γέμισαν; Κάθε πόλη γίνεται εξυπνότερη, καθώς ο δήμος και οι πολίτες συνεργάζονται, ώστε να καταγράψουν τις ανάγκες τους και έπειτα τις καλύπτουν με λύσεις που είναι απλές, διαφανείς και εξαφανίζουν τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Με άλλα λόγια, μια πόλη πρέπει να είναι όσο ‘‘έξυπνη’’ της επιτρέπουν οι κάτοικοι και οι ανάγκες τους. 

ΕΠ. Η ανατροφοδότηση που λαμβάνετε σε σχέση με τη λειτουργικότητα/αποδοτικότητα της πλατφόρμας είναι πολύ σημαντική. Τι δείχνουν τα στατιστικά για τον Δήμο Καρπενησίου, έχει γίνει “εξυπνότερος”;

ΦΤ. Έχω την αίσθηση ότι το μεγαλύτερο κέρδος για το δήμο είναι η καταγραφή και απεικόνιση των προβλημάτων της πόλης. Υπάρχουν πλέον πολλά δεδομένα και μια σειρά από χρήσιμα στατιστικά. Οι υπηρεσίες του δήμου απαρτίζονται από ανθρώπους ιδιαίτερα ευαίσθητους για τον τόπο. Οπότε η αντίδραση σε ένα πρόβλημα είναι πάντα στα ίδια υψηλά επίπεδα με ή χωρίς την τεχνολογία. Αυτό που αλλάζει είναι ο καλύτερος χρονοπρογραμματισμός, ώστε όλα να γίνονται ταχύτερα καθώς και η καλύτερη προετοιμασία. Αν ξέρω ότι πέρυσι έλαβα πολλαπλές αναφορές για λακκούβες σε ένα συγκεκριμένο δρόμο, τότε μπορώ να προετοιμάσω τις εργολαβίες έγκαιρα και να εξασφαλίσω υψηλότερη ανθεκτικότητα, για να μην επαναληφθούν τα προβλήματα.

ΕΠ.  Έχοντας έρθει σε επικοινωνία με δήμους εντός και εκτός Ευρώπης, τι συμπεράσματα βγάζετε για την προθυμοποίηση των δήμων και των πολιτών να εξοικειωθούν με την συγκεκριμένη πλατφόρμα και να “συνδεθούν με την πόλη τους”;

ΦΤ. Η Ευρώπη έχει μια σχετική ομοιομορφία στις ανάγκες των πολιτών. Αυτό που διαφέρει σημαντικά είναι οι ανάγκες ανάλογα με την τοπογραφία και ανθρωπογεωγραφία του κάθε τόπου. Έχουμε δει πολλές ομοιότητες του Καρπενησίου με άλλες ορεινές πόλεις στην ήπειρο μας. Αυτό αποδεικνύει ότι δεν πρέπει να σχεδιάζεις ή να αυτοματοποιείς υπηρεσίες περιμένοντας ότι απλά θα είναι χρήσιμες σε οποιοδήποτε σημείο μιας χώρας. Άλλες ανάγκες έχει μια ορεινή πόλη και άλλες ένα αστικό κέντρο. Η επιθυμία για υψηλότερη συλλογικότητα και η ανάγκη για λύσεις που μειώνουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος ίσως είναι οι δύο κοινές συνισταμένες σε όλες τις χώρες και πόλεις που δραστηριοποιούμαστε.

ΕΠ. Ποιοι είναι οι επόμενοί σας στόχοι για την καλύτερη επικοινωνία δήμου-πολιτών;

ΦΤ. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε επενδύσει ιδιαίτερα σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την έννοια της “βιώσιμης πόλης”. Έχουμε ήδη σχεδιάσει και εγκαταστήσει σε πολλές πόλεις λύσεις που τους επιτρέπουν να αντιμετωπίσουν με κοινή πολιτική/λογική τα προβλήματα των ρύπων από την αστική κινητικότητα και αυτών που προκύπτουν από την παλαιότητα των κτιρίων. Προσπαθούμε να βοηθήσουμε τους πολίτες να μετακινούνται ευκολότερα π.χ. βρίσκοντας ταχύτερα μια θέση στάθμευσης αλλά και να απλοποιήσουμε την διαδικασία της ενεργειακής αναβάθμισης του σπιτιού τους ή του κτιρίου που εργάζονται. Είναι εκπληκτικό ότι αυτά τα δύο αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% των ρύπων που εκπέμπει μια πόλη.