Γράφει ο: Δημήτρης Ευαγγελοδήμος
                 Δημοσιογράφος, μέλος της ΕΣΗΕΑ

Αγαπητέ «Ευρυτανικέ Παλμέ»,

Προβληματίστηκα εάν έπρεπε να σχολιάσω την υπεράσπιση του έργου της ανάπλασης του προαυλίου του Γυμνασίου Καρπενησίου από τον εργολάβο-κατασκευαστή του, που δημοσιεύθηκε στον «Ευρυτανικό Παλμό» στις 16 Σεπτεμβρίου 2020. Προβληματίστηκα, διότι η απάντηση του εργολάβου, που στη δομή της θυμίζει δικόγραφο(!), ουσιαστικά επιβεβαίωνει τις διαπιστώσεις του φωτορεπορτάζ («Ευρυτανικός Παλμός» 2-9-2020) για τις κακοτεχνίες, ενώ για τις όποιες ατέλειες παραπέμπει τις ευθύνες στους μελετητές και στους επιβλέποντες. Έπρεπε δηλαδή να είμαι ικανοποιημένος! Το θέμα από την πλευρά μου να λήξει εδώ και οι συμπολίτες μου να κρίνουν.

Ωστόσο, η απάντηση του εργολάβου χρήζει σχολιασμού, διότι αντί να περιοριστεί στην ουσία του δημοσιεύματος και να απαντήσει στη μοναδική αναφορά που τον αφορά, επέλεξε, ως συνήγορος του κυρίου και του χρηματοδότη του έργου, να μου επιτεθείεπιχειρώντας προφανώς να με απαξιώσει ως δημοσιογράφο  και να διαστρεβλώσει την εικόνες που αποτύπωσε το φωτορεπορτάζ. Ιδού το μοναδικό σημείο του φωτορεπορτάζ που αναφέρεται σε αυτόν και στην εργοληπτική εταιρεία που εκπροσωπεί: «Είμαστε σίγουροι ότι οι τεχνίτες που τα τοποθέτησαν (σ.σ. τα πλακάκια) ήταν επαγγελματίες; Και αν ήταν επαγγελματίες μήπως ο εργολάβος δεν τους είχε προμηθεύσει με αλφάδι και ράμμα;». Μπορούσε να απαντήσει απλά ότι «ναι, τους είχα προμηθεύσει και αλφάδι και ράμμα, αλλά υπήρξε αστοχία, θα διορθωθεί»και έτσι όλα θα ήταν κατανοητά.Όμως, για δικούς του λόγους -ενδεχομένως κάποιοι να του είπαν ότι η καλλίτερη άμυνα είναι η επίθεση-,προέβη σε αναπόδεικτους, απαράδεκτους και προσβλητικούς χαρακτηρισμούς:«συκοφαντικές και δυσφημιστικές αναφορές», «(το φωτορεπορττάζ) είναι αναληθές κατά περιεχόμενο και καμιά σχέση έχει με την πραγματικότητα», «προκαλείται σύγχυση και (δίνει) ψεύτικες εντυπώσεις», «αποκυήματα της φαντασίας του συντάκτη», «αναληθή και διαστρεβλωμένα γεγονότα», «απειλητικό ύφος της δημοσιογραφικής πένας» κ.λπ.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.

1. Το φωτορεπορτάζ που δημοσίευσα αποτυπώνει όσα από αυτό το έργο βλέπουν οι χρήστες του – δημότες του Καρπενησίου, ανάμεσα στους οποίους κι εγώ, όταν το επισκέπτονται και όχι όσα φαίνονται από μακρινές λήψεις φωτογραφιών με drone. Μάλιστα, για να αρθεί οποιαδήποτε υποκειμενική διάσταση, κάθε διαπίστωση τη συνόδευα μετην αντίστοιχη φωτογραφία που δείχνει αναμφισβήτητα την πραγματικότητα και στηρίζει τα αναφερόμενα.

2. Το φωτορεπορτάζ προφανώς και ασκεί κριτική -οι έπαινοι και οι κολακείες διατυπώνονται από άλλου τύπου δημοσιογραφία, την οποία ευτυχώς ΔΕΝ έχω υπηρετήσει στην 37ετή θητεία μου, γι αυτό κι έχω βραβευτεί με το κορυφαίο δημοσιογραφικό Βραβείο Μπότση.

3. Η θέση του εργολάβου ποσώς θα με απασχολούσε εάν δεν απαντούσε για λογαριασμό του κυρίου του έργου και του χρηματοδότη του για να επιτεθεί προσωπικά σε εκείνον που κρίνει το έργο. Ένας επιχειρηματίας στοχεύει πάντα να επιτύχει το μέγιστο κέρδος με το μικρότερο δυνατόν κόστος και αυτό είναι κατανοητό. Για το αποτέλεσμα των υπηρεσιών που παρέχει, υπεύθυνος είναι εκείνος που δίνει την εντολή, εγκρίνει τις μελέτες, ελέγχει καθημερινά την πορεία των εργασιών και στο τέλος εγκρίνει το «καλώς έχειν» για την παραλαβή του. Διά τούτο και η αναφορά του εργολάβου ότι ανέλαβε ουσιαστικά να κατασκευάσει το έργο της ανάπλασης με 35,59 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, δεν αποτελεί δικαιολογία για την κακή ποιότητα των εργασιών. Αποτελεί κόλαφο για την αστοχία της μελέτης ή για την λαθεμένη εκτίμηση των επιβλεπόντων και αυτών που πραγματοποίησαν την δημοπρασία.

4. Ο εργολάβος ουσιαστικά επιβεβαιώνει τα εξής στοιχεία του φωτορεπορτάζ:

– Την βιαστική ολοκλήρωση του πρόπυλου, μετά τη διαπίστωση της Πολεοδομίας ότι είναι αυθαίρετο, αφήνοντας κενά και κάνοντας μπαλώματα, χωρίς να περιμένουν τη ΔΕΗ να μετακινήσει την κολώνα της.

– Την απουσία ράμπας για την πρόσβαση των αναπήρων, την απουσία WC και τον περιορισμένο χώρο προαυλισμού από τις ζαρντινιέρες. [Αυτό μάλιστα το παραδέχεται με ευφυολογήματα και ερωνικές αναφορές: «(ο συντάκτης) παρουσιάζεται πιο Καρπενησιώτης από τους Καρπενησιώτες αφού οι άλλοι είναι άσχετοι, χωρίς γνώση και αίσθημα ευθύνης, αφήνουν του ανάπηρους μαθητές εκτός σχολείου, τους επισκέπτες και τους καθηγητές χωρίς WC,  τους μαθητές χωρίς προαυλισμό…»].

– Την άτεχνη τοποθέτηση των πλακιδίων και των κακότεχνων λευκών αρμών στις τερακότα επιφάνειες, όσο και αν επιχειρεί να το υποβαθμίσει, ότι τάχα αποτελεί μικρό μέρος του όλου έργου. Έμ, δεν είναι!

– Τα τσαπατσούλικα εμφανή και υπέργεια  τερματικά για τα καλώδια και τις πρίζες στη σκηνή του αμφιθεάτρου, για τα οποία αποκαλύπτει ότι αποτελούν αντικείμενο ενός κάποιου άλλου έργου!!!

– Κατά τ΄ άλλα, ο εργολάβος δηλώνει ευθαρσώς: Αυτή τη μελέτη μου έδωσαν, αυτή υλοποίησα. «Η κατασκευάστρια εταιρεία υλοποίησε το συμβατικό αντικείμενο του έργου με τις αρχιτεκτονικές επιλογές αυτού, για τις οποίες (επιλογές) ουδεμία σχέση ή ευθύνη έχει ο κατασκευαστής». Επομένως, γιατί ανέλαβε την υποχρέωση να απαντήσει, υβρίζοντας μάλιστα, για λογαριασμό άλλων;

Από την απάντηση του εργολάβου πάντως προκύπτουν και άλλα πρόσθετα ερωτήματα:

1. Δεδομένου ότι τα υπέργεια φρεάτια στην σκηνή του αμφιθεάτρου αποτελούν προσωρινή λύση, καθώς αποτελούν αντικείμενο ενός «κάποιου άλλου έργου»,όπως λέει, ποιο είναι αυτό και ποιο είναι το κόστος του;  Γιατί δεν αποτέλεσε μέρος της ίδιας εργολαβίας;

2. Δεδομένου ότι παράλληλα και ταυτόχρονα με αυτά, μάθαμε -από δηλώσεις του Δημάρχου σε άλλο μέσο-, ότι και η στρώση του γηπέδου με τεχνητό χλοοτάπητα και ταρτάν είναι ένα διαφορετικό έργο, γιατί αυτό δεν ανακοινώθηκε εξ αρχής; Μπορούμε κάποια στιγμή να έχουν έναν πλήρη οικονομικό απολογισμό του έργου;Όχι για τίποτε άλλο, αλλά διότι αυτά τα εκατομμύρια από τις δικές μας τσέπες βγαίνουν και όχι από τις τσέπες των τοπικών μας αρχόντων.

Τέλος, ο εργολάβος υποστηρίζει ότι «περάτωσε το έργο με συναισθηματική διάθεση να εκτελέσει ένα σωστό έργο», καθώς «κατάγεται από το Καρπενήσι, μεγάλωσε στο Καρπενήσι, φοίτησε στο συγκεκριμένο σχολείο». Ποιος το αμφισβήτησε; Κι εγώ κατάγομαι από το Καρπενήσι, μεγάλωσα στο Καρπενήσι, ζω το μεγαλύτερο  μέρος του χρόνου μου στο Καρπενήσι, ασχολούμαι με συναισθηματική διάθεση με το Καρπενήσι, χωρίς να αμείβομαι κιόλας.