Έγκλημα και …τιμωρία;

533
elenh2

Όλα αυτά τα οκτώ χρόνια που έχουμε τον Ευρυτανικό Παλμό, έχουν υπάρξει αρκετές δύσκολες και άσχημες ειδήσεις να διαχειριστούμε. Δύο είναι όμως αυτές που με στιγμάτισαν, όπως και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Η νύχτα που καίγονταν τόσοι άνθρωποι στο Μάτι και η νύχτα που συγκρούστηκαν τα τρένα στα Τέμπη.

Η πρώτη αφορούσε φυσική καταστροφή με πολλές και τραγικές ευθύνες διαχείρισης. Η δεύτερη όμως αφορά αποκλειστικά και μόνο εγκληματική αμέλεια και ευθύνη εταιρείας, εργαζομένων αλλά κυρίως πολιτικών.

Σήμερα ένα χρόνο ακριβώς μετά από εκείνη την εφιαλτική νύχτα το πόρισμα που κατατέθηκε στις Ανακριτικές Αρχές Λάρισας αναδεικνύει την αλλοίωση και «μόλυνση» του βασικού σκηνικού του δυστυχήματος των Τεμπών με εγκληματικές αβλεψίες, παραλείψεις και ενέργειες που οδήγησαν σε λάθος δεδομένα και σκεπτικό.

Το τεχνικό πόρισμα, όπως διαβάζουμε στο ενημερωτικό site Dikaiologitika.gr συντάχθηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες συλλογής στοιχείων, με την επιμονή και μόνο των οικογενειών των θυμάτων και μάλιστα με στοιχεία, δικογραφίες και υλικά, που κατόρθωσαν να συλλέξουν, στην καλύτερη περίπτωση 2 μήνες μετά την τραγωδία έως 11 μήνες μετά από αυτήν.

Οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων Δυστυχήματος Τεμπών, παρέδωσαν στις Ανακριτικές Αρχές της Λάρισας (προκειμένου να αξιοποιηθεί αλλά και να ενσωματωθεί στη σχετική δικογραφία), το τελικό πόρισμα του ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιών και ορισθέντα ως Τεχνικού Συμβούλου του Συλλόγου, Βασίλειου Κοκοτσάκη.

Ο γνωστός από την εξειδικευμένη γνώση του, άλλοτε αξιωματικός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην Κρήτη, σε θέματα πυρκαγιών, εμπρησμών και ανακρίσεων τέτοιων δικογραφιών, που είναι και δικαστικός πραγματογνώμονας, συνέταξε την οριστική του έκθεση, που ασχολήθηκε αποκλειστικά με το θέμα της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε στα δύο τρένα, από τις οποίες, οι 28 από τους 57 επισήμως νεκρούς, έφεραν σοβαρά εγκαύματα έως απανθράκωση από την εκδηλωθείσα φωτιά.

Το πόρισμα που η εφημερίδα neakriti.gr παραθέτει αυτούσιο, είναι η τεχνική έκθεση του κ. Βασίλη Κοκοτσάκη, αναφορικά με την έκρηξη και την πυρκαγιά κατά την σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων και είναι εξόχως αποκαλυπτικό, για το “τι έγινε” και κυρίως το “τι δεν έγινε” στην διερεύνηση της τραγωδίας.

Τα βασικά σημεία :

Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο ίδιος ο τεχνικός σύμβουλος, Βασίλης Κοκοτσάκης:
«1. Ο χώρος “μολύνθηκε” γιατί πέραν των απολύτως απαραίτητων εργασιών διευθέτησης για επιχειρησιακούς λόγους που αναγκαστικά έγιναν, αλλοιώθηκε κιόλας αφού ικανή έκταση περίπου 2 στρεμμάτων μπαζώθηκε με φερτά υλικά όπως χαλίκια και μπετόν.
Κυρίως όμως το σημείο στο οποίο είχαν καταπέσει τμήματα (συντρίμμια) της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και απόβλητα ή κατάλοιπα καύσης παρασυρμένα από τα νερά πυρόσβεσης, ίσως όμως και βιολογικό υλικό ανθρώπων, μπαζώθηκε με επιμελή και μόνιμο τρόπο, δηλαδή αφαίρεση του χώματος σε ικανό βάθος, πάχτωση του με χοντρά εμποτισμένα χαλίκια λατομείου και κάλυψη με σκυρόδεμα επίσης ικανού πάχους.

  • Όσο η έρευνα είναι σε εξέλιξη, όλα τα υλικά, αντικείμενα κλπ. που καθ’ οιονδήποτε τρόπο συμμετείχαν στην εκδήλωση του συμβάντος, θεωρούνται πειστήρια και ως τέτοια πρέπει αντιμετωπίζονται. […]Τα συγκεκριμένα αντικείμενα-πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να διαφυλαχτούν και προστατευτούν τόσο από τις καιρικές συνθήκες, όσο και από τυχόν απόπειρά αλλοίωσης ή αφαίρεσης, μέτρα που δεν λήφθηκαν στον βαθμό που θα εξασφάλιζε την έγκαιρη -ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα επ΄ αυτών και την διατήρηση τυχόν υπολειμμάτων-στοιχείων που θα βοηθούσαν προς τούτο.
  • Ο τρόπος και η επιλογή των χώρων από τους οποίους ελήφθησαν τα δείγματα για χημική ανάλυση, είναι μεθοδολογικά μη ορθός, γιατί τα περισσότερα δείγματα έχουν ληφθεί από το βόρειο τοιχίο αντιστήριξης και όχι από τον χώρο που έγινε η καύση-έκρηξη. (Πιθανότατα δεν ελήφθησαν, γιατί ο χώρος είχε διαμορφωθεί και αλλοιωθεί και υπήρχε και χρονική καθυστέρηση λήψης δειγμάτων, γεγονός που καθιστούσε πλέον, τα δείγματα επισφαλή και όχι αντιπροσωπευτικά».

Αίσθηση όμως προκαλεί στο πόρισμα του Βασίλη Κοκοτσάκη και μια ακόμη παράμετρος. Η επιμονή του για την αναγκαιότητα να ληφθούν δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, τα οποία μετά το δυστύχημα κι ενώ όλα τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας μεταφέρθηκαν σε οικόπεδο του ΟΣΕ (!) στη θέση Κουλούρι, τα συγκεκριμένα 3 βαγόνια κοντέινερ, της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αγνοείται» καταφανώς η «τύχη τους» τουλάχιστον όσον κι αν επιδίωξαν τα μέλη του Συλλόγου Οικογενειών Θυμάτων, οι νομικοί τους παραστάτες αλλά και οι τεχνικοί τους σύμβουλοι, να πληροφορηθούν που βρίσκονται, για την άντληση τυχόν περαιτέρω στοιχείων από την εξέταση τους.
Ο κ. Κοκοτσάκης στη τεχνική του έκθεση είναι σαφής σε δύο τουλάχιστον σημεία: «…Δεν ελήφθησαν έγκαιρα δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, κυλικείο επιβατικής που αποδεδειγμένα συμμετείχαν στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας, για ανάλυση και διαπίστωση υλικών καύσης…» αλλά και στο σημείο της αναφοράς του για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής επαναλαμβάνει το ότι:
«…ε. Να ληφθούν δείγματα και αναλυθούν, από τα τοιχώματα του βαγονιού του κυλικείου γιατί τόσο σε αυτό όσο και στην εμπορική αμαξοστοιχία (πλατφόρμες κοντέινερ) πιθανόν να υπάρχουν αιθάλες, που η ανάλυση τους μέσω φασματογραφίας μάζας, πιθανόν να μας δώσει εικόνα, υλικά και τρόπο με τον οποίο κάηκαν.
στ. Να ληφθούν δείγματα από τις λαμαρίνες των κοντέινερ που ήταν φορτωμένα στα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής και να γίνει ανάλυση στις αιθάλες που βρίσκεται σε αυτά(αν βρίσκεται ακόμη)».