Συνεχείς οι μειώσεις στα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Ευρυτανίας

373
45614659442 7a1c57f9ba c 600x400 17

Αντιδράσεις πολιτών προκαλούν τα μειωμένα δρομολόγια του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Νομού Ευρυτανίας τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας προβλήματα στην καθημερινότητα πολιτών και επισκεπτών, καθώς βλέπουν ότι η μετακίνηση εντός του νομού και η πρόσβαση από και προς το Νομό γίνεται όλο και πιο δύσκολη.

Η απόφαση της μείωσης των δρομολογίων ξεκίνησε από την έλευση του κορωνοϊού και των αναγκαστικών μέτρων λόγω πανδημίας, αλλάσύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ευρυτανικού Παλμού,τα μειωμένα δρομολόγια συνεχίζονται μέχρι σήμερα, με την απομόνωση των κατοίκων του Καρπενησίου αλλά και ιδιαίτερα των χωριών σε δυτική και ανατολική Ευρυτανία, να αποτελεί ένα τεράστιο καθημερινό πρόβλημα.

Αιτιολογία από την πλευρά των ΚΤΕΛ Ευρυτανίας το περιορισμένο επιβατικό κοινό, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διατηρηθούν τα δρομολόγια όπως ήταν προ κορωνοϊού, και να εκτελούνται τα ελάχιστα δυνατά τα δρομολόγια προς Απεράντιο και Ασπροπόταμο αποκόπτοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τους δημότες Αγράφων από την πρόσβαση σε γιατρούς, καταστήματα αλλά και Υπηρεσίες στην πρωτεύουσα του νομού, το Καρπενήσι. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι τα καθημερινά δρομολόγια από Ραπτόπουλο προς Καρπενήσι και αντίστροφα το μεσημέρι, δεν αποτελούσαν μόνο μεταφορικό μέσο αλλά και άτυπα ταχυδρομείο και μεταφορική για τους Αγραφιώτες που εξυπηρετούνταν, γεγονός που έκανε τους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών να μη νιώθουν αποκομμένοι και καταδικασμένοι στην ερημιά που βιώνουν αναγκαστικά σήμερα.

Αντίστοιχα καταγγελία δημότη Καρπενησίου που δημοσίευσε ο Ευρυτανικός Παλμός στο προηγούμενο φύλλο για τη μείωση των δρομολογίων από Καρπενήσι προς Αθήνα και αντίστροφα τα Σαββατοκύριακα, καταδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος σε ολόκληρη τη συγκοινωνία της Ευρυτανίας, σε ότι αφορά και την υπεραστική συγκοινωνία του νομού. Ιδιαίτερα σε ένα νομό που είναι τουριστικός και αποσκοπεί στην προσέλκυση επισκεπτών και μάλιστα κατά τη χειμερινή περίοδο.

Σε κάθε περίπτωση το πρόβληματων μειωμένων δρομολογίων αντανακλά την παραμέληση του νομού και ιδιαίτερα των χωριών που παλεύουν κυριολεκτικά να σταθούν όρθια. Η τραγική μείωση των δρομολογίων δεν αποτελεί τη συνέπεια της ερήμωσης, αλλά πιθανά να είναι κι ένας από τους λόγους που οι κάτοικοι εγκαταλείπουν με γοργούς ρυθμούς την Ευρυτανία, μιας και νιώθουν εγκαταλελειμμένοι σε μια τριτοκοσμική πραγματικότητα.

Τα δρομολόγια

Αναλυτικότερα, από τον Μάρτιο του 2019 λόγω της πανδημίας του covid-19 πραγματοποιήθηκε η διακοπή των ακόλουθων δρομολογίων:

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΘΗΝΑ: 16:30 (Διακόπτεται)

ΑΘΗΝΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 17:15 (Διακόπτεται)

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΛΑΜΙΑ: 06:30 (Διακόπτεται το Σάββατο)

ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 13:30 (Διακόπτεται το Σάββατο)

ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 20:00 (Διακόπτεται)

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΓΡΙΝΟ: 07:00 (Διακόπτεται τη Παρασκευή)

ΑΓΡΙΝΙΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 12:30 (Διακόπτεται τη Παρασκευή)

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟ: 13:15 (Διακόπτεται Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή)

ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 05:30 (Διακόπτεται Σάββατο & Κυριακή).

Τον Ιούνιο του 2020 πραγματοποιήθηκε προσθήκη των δρομολογίων:

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΘΗΝΑ:  09:00 & 16:30 (Καθημερινά)

ΑΘΗΝΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 07:45 & 17:15 (Καθημερινά)

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΛΑΜΙΑ: 06:30(Δευτέρα & Πέμπτη), 09:00 & 16:30 (Καθημερινά) ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 10:30 & 20:00 (Καθημερινά), 13:30 (Δευτέρα & Πέμπτη) ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΓΡΙΝΙΟ: 07:00 (Δευτέρα) ΑΓΡΙΝΙΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 12:30 (Δευτέρα) ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟ: 13:15 (Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη & Παρασκευή) ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ: 05:30 (Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη & Σάββατο). Περικοπές όμως στα δρομολόγια τέθηκαν σε εφαρμογή από τον Οκτώβριο του 2021.

Το φαινόμενο αυτό της προσθήκης και της περικοπής δρομολογίων συνεχίζεται έως σήμερα. Με νεότερη ανακοίνωση του ΚΤΕΛ Ευρυτανίας από 8 Ιανουαρίου 2024 έχουν τεθεί σε ισχύ τα εξής δρομολόγια:

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΘΗΝΑ καθημερινά στις 9.00 εκτός Κυριακής και 16.30 καθημερινά εκτός Σαββάτου. ΑΘΗΝΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ 7.45 καθημερινά εκτός Κυριακής και 17.15 καθημερινά εκτός Σαββάτου. ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΛΑΜΙΑ 6.30 Δευτέρα και Πέμπτη, στις 9.00 καθημερινά εκτός Κυριακής και 16.30 καθημερινά εκτός Σαββάτου.

ΛΑΜΙΑ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ καθημερινά 10.30 εκτός Κυριακής , 13.30 Δευτέρα και Πέμπτη, 20.00 καθημερινά εκτός Σαββάτου. ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΑΓΡΙΝΙΟ 7.00 μόνο τη Δευτέρα και ΑΓΡΙΝΙΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ 12.30 μόνο Δευτέρα.

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ – ΡΑΠΤΟΠΟΛΟΥ 13.15 Δευτέρα, Τρίτη και Παρασκευή και ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟ – ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ 5.30 Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη και Σάββατο.

Βάσει των δρομολογίων αυτών υπάρχει το σοβαρότατο πρόβλημα των κατοίκων του Δήμου Αγράφων, μιας και μόνο δύο ημέρες την εβδομάδα μπορείς κανείς να πάει και να γυρίσεις αυθημερόν στο Καρπενήσι, κάτι που εφαρμόστηκε λόγω κορωνοϊού, αλλά δεν επανήλθε ποτέ. Όσο για το δρομολόγιο Αθήνα –  Καρπενήσι, όπως αναφέρει στη δημοσίευση – καταγγελία πολίτη στο facebook της Καστανιάς Προυσού του Δήμου Καρπενησίου:

«Εάν κάποιος θέλει να φύγει από το Καρπενήσι για την Αθήνα ή το αντίστροφο, το απόγευμα του Σαββάτου ή το πρωί της Κυριακής, με το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας (τους έχοντες την ευθύνη της Δημόσιας Συγκοινωνίας δηλαδή), δυστυχώς έχασε. Ή πρωί Σάββατο ή Κυριακή απόγευμα. Αυτές είναι οι επιλογές. Πρέπει να πούμε εδώ, ότι, το να “κόβεις” ή να συγχωνεύεις δρομολόγια, στην Αιτωλοακαρνανία ή στην Εύβοια, έχει μια λογική προς το πνεύμα της οικονομίας. Εκεί όμως έχει πολλά δρομολόγια κατά την διάρκεια της ημέρας ή και της εβδομάδος.  Στο Καρπενήσι, έχει μόνο δύο την ημέρα, προς και από την Αθήνα. Και αυτά τα “κουρέψαμε”».

Τι απαντά ο Πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ν. Ευρυτανίας

Σε συνέχεια των παραπάνω, ο πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ ν. Ευρυτανίας, Χειλάς Κωνσταντίνος, απάντησε στον Ευρυτανικό Παλμό ως ακολούθως:

« Τα ‘κουρεμένα’ δρομολόγια που αναφέρετε είναι χειμερινά. Πριν το Πάσχα πρόκειται να αυξηθούν από και προς Αθήνα και από και προς τον Δήμο Απεραντίων. Τώρα τον χειμώνα είναι δύσκολα τα πράγματα, δεν υπάρχει μεγάλη έλευση από το κοινό και το πετρέλαιο είναι πολύ ακριβό.Σε σχέση με πέρυσι κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε διατηρώντας το δρομολόγιο από και προς Αθήνα σε καθημερινή βάση και κουρεύοντας δύο δρομολόγια το σαββατοκύριακο μόνο. Πέρυσι δεν υπήρχε καθημερινό δρομολόγιο από και προς Αθήνα ενώ φέτος λειτουργεί κανονικά. Να ξέρετε γενικώς πως δεν υπάρχει κάποια κρατική επιχορήγηση για το συγκοινωνιακό έργο, ‘με το εισιτήριο δουλεύουμε’.»

Οι χρηματοδοτήσεις

Τα οικονομικά στοιχεία από το Υπουργείο Μεταφορών δείχνουν αναλυτικά τις κρατικές επιχορηγήσεις που λαμβάνουν τα ΚΤΕΛ ολόκληρης της χώρας, συμπεριλαμβανομένου φυσικά του ΚΤΕΛ Ν. Ευρυτανίας.

Συγκεκριμένα, το Δεκέμβριο του 2022 το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας έλαβε χρηματοδότηση ύψους 50.000 ευρώ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με σχετική απόφαση του υφυπουργού Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλου. Η αποζημίωση που έλαβετο Υπεραστικό ΚΤΕΛ για μετακινήσεις ΑΜΕΑ για το έτος 2022 ανήλθε στο ποσό των 19.860,40 €, όπως και για το έτος 2021. Για τον εκσυγχρονισμό των ΚΤΕΛ έλαβε συνολικό ποσό 330.000,00 ευρώ για τα έτη 2019 έως 2022. Η συνολική αποζημίωση για τις μετακινήσεις φοιτητώνστο υπεραστικό ΚΤΕΛ του Νομού  για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 ανήλθε στο ποσό των 34.487,67 €.

Επίσης, μέσα στο 2023 το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Νομού Ευρυτανίας έλαβε νέα ενίσχυση ποσού 40.000 ευρώ, ύστερα από σχετική πρόταση της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ), για τη γρήγορη εκταμίευση των οποίων μεσολάβησε και η Βουλευτής Ευρυτανίας, Θωμαΐς – Τζίνα Οικονόμου.

Επιπλέον, το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας έλαβε έκτακτη Επιχορήγηση 71.652 ευρώ για ενίσχυση Άγονων Περιοχών, στα πλαίσια «Χορήγησης έκτακτης ενίσχυσης     ποσού18.300.622,00 € σε αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε., καθώς και σε μεμονωμένους μεταφορείς ή επιχειρήσεις που εξυπηρετούν άγονες γραμμές νήσων του π.δ. 967/1979, λόγω των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την ραγδαία αύξησης της τιμής του πετρελαίου κίνησης».

Δηλαδή, για το 2023 το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας με βάση τα ΦΕΚ Β’ 2662/2023 που αφορά Συνολική Αποζημίωση για τις μετακινήσεις φοιτητών στα υπεραστικά ΚΤΕΛ για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 (περίοδος από 01-09-2022 έως 31-08-2023) ποσό 34.487,67 ευρώ, ΦΕΚ Β’ 2533/2023 που αφορά αποζημίωση για μεταφορά ΑΜΕΑ ποσό 19.312,45 ευρώ και το ΦΕΚ Β’ 3333/2023 για την ενίσχυση Άγονων Περιοχών για τη ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης που αναφέραμε ανωτέρω ποσό 71.652 ευρώ, συνολικά έλαβε το ποσό των 125.452,12 ευρώ μόνο το 2023.

Επιπρόσθετα, στο παραπάνω ποσό δεν περιλαμβάνονται τα χρήματα που λαμβάνουν τα ΚΤΕΛ Ευρυτανίας για την εκτέλεση του μεγαλύτερου μέρους των μαθητικών δρομολογίων εντός και εκτός νομού και των αστικών συγκοινωνιών, εντός των δήμων Αγράφων και Καρπενησίου.

Αξιοσημείωτο είναι το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας για το διάστημα 23 Ιουλίου έως 7 Νοεμβρίου 2023, εισέπραξε από τον Δήμο Αγράφων  το ποσό των 33.843 ευρώ για την εκτέλεση 6 μεικτών δρομολογίων (πίνακας 1), ενώ στον Δήμο Καρπενησίου η ανάθεση «Συγκοινωνία Δημοτικών Ενοτήτων Δήμου Καρπενησίου γιατο χρονικό διάστημα από 01-06-2023 έως 30-04-2024» για το σύνολο 304 μεικτών δρομολογίων θα πληρώσει 69.058 ευρώ στο ΚΤΕΛ Ευρυτανίας (πίνακας 2).

Πίνακας 1: Πίνακας αστικών δρομολογίων Δήμου Αγράφων

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Πίνακας 2: Πίνακας αστικών δρομολογίων Δήμου Καρπενησίου

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

Αρμοδιότητα της Περιφέρειας τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ

Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τον τομέα των Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, απαντώντας, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Κιλκίς του ΣΥΡΙΖΑ Πέτρου Παππά για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού από το ΚΤΕΛ Νομού Κιλκίς, αρχικά διευκρίνισε ότι στόχος του Υπουργείου είναι η ποσοτική και η ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, όπως υπογράμμισε, «πρόσφατα, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών χορηγήθηκε έκτακτη ενίσχυση τον Ιούλιο 2023 στα 62 Υπεραστικά και 34 Αστικά ΚΤΕΛ της χώρας συνολικού ύψους 18.330.000 ευρώ κατόπιν έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, στην απάντησή της, ξεκαθάρισε ότι η εύρυθμη λειτουργία των επιβατικών συγκοινωνιών των ΚΤΕΛ σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 8 του ν. 2963/2001, είναι αρμοδιότητα των Περιφερειών και των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα, όπως επισήμανε, οι υπηρεσίες της περιφέρειας ορίζουν τον καθορισμό της αφετηρίας, της διαδρομής, των στάσεων και του τέρματος αυτών αλλά και του αριθμού των δρομολογίων που εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ. «Αυτό συμβαίνει, γιατί πράγματι η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να αφουγκραστεί καλύτερα τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της κοινωνίας», σημείωσε χαρακτηριστικά η κυρία Αλεξοπούλου.

Κατά τη διάρκεια της δευτερολογίας της, επανέλαβε ότι οι «Περιφέρειες, εισηγούνται τον σχεδιασμό του δικτύου των τακτικών υπεραστικών οδικών επιβατικών μεταφορών κάθε περιφερειακής ενότητας εντός των γεωγραφικών ορίων της». Κλείνοντας, η Υφυπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε ότι «όπου και εφόσον παρατηρήσουμε αρρυθμία, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, θα παρέμβουμε με στόχο τη βέλτιστη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες».

Η τοποθέτηση του Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Ευρυτανίας

Σε ερώτηση του Ευρυτανικού Παλμού για το ζήτημα που αφορά τόσο πολύ την τοπική κοινωνία της Ευρυτανίας, ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας, Αριστείδης Τασιός δήλωσε:

«Ως περιφέρεια έχουμε την αρμοδιότητα καθορισμού των ελάχιστων δρομολογίων στον νομό, τα οποία είναι καθορισμένα από νομαρχιακή αυτοδιοίκηση. Η εκτέλεση αυτών, αν γίνει σωστά το μεταφορικό έργο, δύναται να εξυπηρετήσει τους συμπολίτες μας. Σε κάθε περίπτωση είναι μια απόφαση των ελάχιστων δρομολογίων, την οποία αξίζει να ξαναδούμε τόσο στην εφαρμογή της όσο και σε μια ενδεχόμενη ανάγκη τροποποίησης. Για να γίνει η διαδικασία του επανακαθορισμού των ελάχιστων δρομολογίων στον νομό, θα πρέπει σε συνεργασία με τους δύο δήμους αλλά και με τους πολίτες που πιθανόν που βρίσκουν ορισμένα προβλήματα στον συγκοινωνιακό έργο της περιοχής, να έχουμε ένα σύνολο αιτημάτων, ώστε να επαναξιολογήσουμε τις συγκοινωνιακές ανάγκες του Νομού ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες των πολιτών επανακαθορίζοντας τα ελάχιστα δρομολόγια της περιοχής.».

Η Βουλευτής Ευρυτανίας ενημερώθηκε από τον Ευρυτανικό Παλμό για το ζήτημα και εξεπλάγη από τον μικρό αριθμό δρομολογίων. Δεσμεύτηκε ότι θα κάνει από την πλευρά της ό,τι μπορεί κι εκείνη για να αυξηθούν τα δρομολόγια ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες των απομακρυσμένων χωριών ιδίως του Δήμου Αγράφων αλλά και ολόκληρου του νομού Ευρυτανίας.

Η Αστική συγκοινωνία και η Κάρτα Δημότη

Σημαντικό είναι να διευκρινιστεί ότι τα δρομολόγια που εκτελούνται στα χωριά των Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου Καρπενησίου, είναι τμήμα του έργου της  Αστικής Συγκοινωνίας των δύο δήμων του νομού, όπως φαίνεται και στους πίνακες 1 & 2. Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζει το επιβατικό κοινό και οφείλουν αποσαφηνίσουν οι δημοτικές αρχές Καρπενησίου και Αγράφων, είναι ότι οι αστικές συγκοινωνίες χρηματοδοτούνται από τους δήμους και για το λόγο αυτό το επιβατικό κοινό ΔΕΝ οφείλει να καταβάλει κόμιστρο στα συγκεκριμένα δρομολόγια, εφόσον κατέχει την Κάρτα Δημότη, την οποία αποκτούν από τα ΚΕΠ του Δήμου. Σε κάθε περίπτωση οι δήμοι και το ΚΤΕΛ είναι αρμόδιοι να ενημερώνουν τους δημότες.