Χάνουν τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας οι νέοι της Ευρυτανίας
• Δεν συμπληρώνονται οι κενές θέσεις στους Δήμους
• Το σχέδιο της ΠΕΔ Στερεάς για νέες προσλήψεις

Σε ακραία κατάσταση έχει φτάσει το πρόβλημα υποστελέχωσης των υπηρεσιών των δύο Δήμων του νομού, τα τελευταία χρόνια. Μετά τον πολυετή ‘αποδεκατισμό’ των υπηρεσιών του Δήμου Αγράφων, ο οποίος εδώ και χρόνια προσπαθεί με κάθε τρόπο να λύσει το τεράστιο πρόβλημα έλλειψης προσωπικού σχεδόν σε όλους τους τομείς και να λειτουργήσει, τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκε το ίδιο πρόβλημα και στο Δήμο Καρπενησίου.
Το γεγονός ότι φεύγει από την Ευρυτανία μεγάλο μέρος του πληθυσμού και κυρίως των νέων, έχει οδηγήσει και στη σταδιακή υποστελέχωση των Υπηρεσιών. Μία από τις επίσης σοβαρές παραμέτρους του προβλήματος είναι και ότι η απασχόληση στους Δήμους γίνεται πια μόνο με συμβάσεις και κυρίως μικρής διάρκειας και οικονομικών απολαβών, εκτός από το πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας το οποίο έχει σχετικά καλές αμοιβές αλλά βρίσκει σε πολλά εμπόδια.

Γιατί χάνουν την Κοινωφελή Εργασία οι νέοι της Ευρυτανίας

Ένα από τα βασικά ‘εργαλεία’ που χρησιμοποιούν για την εύρεση υπαλλήλων για τις υπηρεσίες τους οι Δήμοι, είναι τα Προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας του ΟΑΕΔ.
Σύμφωνα με τον ΟΑΕΔ στόχος της δράσης είναι η ενίσχυση της απασχόλησης των ανέργων με έμφαση κυρίως σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο αποκλεισμού (μακροχρόνια άνεργοι, άνεργοι με χαμηλά προσόντα) και απαιτείται να εργαστούν σε «προστατευμένο περιβάλλον», προκειμένου να ενταχθούν στην αγορά εργασίας και να αποφύγουν την περιθωριοποίηση, διατηρώντας την ικανότητα απασχόλησής τους. Παράλληλα, το πρόγραμμα στοχεύει στην αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων των ανέργων μέσω κατάρτισης έως 150 ωρών σε 11 θεματικές ενότητες που θα οδηγήσει σε πιστοποίηση, η οποία θα ενισχύσει την εργασιακή ένταξη των ανέργων.
Το πρόβλημα με το συγκεκριμένο πρόγραμμα όμως, είναι ότι αν κάποιος άνεργος έχει προσληφθεί μια χρονιά, μετά δεν έχει το δικαίωμα να ξανακάνει αίτηση στην Κοινωφελή Εργασία της επόμενης ή μεθεπόμενης χρονιάς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι νέοι που επιθυμούν να δουλέψουν και να μείνουν στον τόπο τους να μην μπορούν. Επίσης ο κανονισμός αυτός έχει ως συνέπεια οι Δήμοι που κάλυψαν κάποιες ειδικότητες των υπηρεσιών τους τη μια χρονιά να μην μπορούν να την καλύψουν ξανά, γιατί τα άτομα με τη συγκεκριμένη ειδικότητα είναι πολύ λίγα στο Καρπενήσι και στα Άγραφα και έχουν ήδη δουλέψει στο Πρόγραμμα, οπότε και αυτόματα αποκλείονται.

Κενές θέσεις σε Καρπενήσι και Άγραφα

Όλη αυτή η δυσκολία και δυσκαμψία που παρουσιάζει το Πρόγραμμα Κοινωφελούς Εργασίας, αποτυπώνεται πολύ γλαφυρά στις κενές θέσεις που έχουν οι δύο Δήμοι. Συγκεκριμένα, στο Δήμο Καρπενησίου έχουν εγκριθεί για φέτος 28 θέσεις μέσω Κοινωφελούς Εργασίας και καλύφθηκαν οι 21, ενώ στο Δήμο Αγράφων εγκρίθηκαν 13 θέσεις και καλύφθηκαν οι 8 κι αναμένεται να καλυφθεί μία ακόμη θέση ΠΕ Διοικητικού. Οι υπόλοιπες 4 κενές θέσεις στα Άγραφα αφορούν σε υδραυλικό, ΠΕ Διοικητικό-Οικονομικό, ΤΕ Μηχανολόγων Μηχανικών και Ηλεκτροτεχνιτών, ειδικότητες που είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία του Δήμου.

Τι θα κάνουν οι Δήμοι
Η καθημερινή λειτουργία και στους δύο Δήμους του νομού γίνεται πλέον με μεγάλο αγώνα από τους λιγοστούς υπαλλήλους. οι δύο Δήμαρχοι μέσω της ΠΕΔ και της ΚΕΔΕ ζητούν να εξαιρεθούν από αυτό τον κανονισμό οι μικροί, παραμεθόριοι και ορεινοί Δήμοι όπως τα Άγραφα και το Καρπενήσι, για να μπορούν να ξαναπροσλαμβάνονται άτομα που έχουν ήδη δουλέψει με το Πρόγραμμα, αν δεν υπάρχουν άλλες αιτήσεις για τις ειδικότητες από ανέργους που δεν έχουν ξαναδουλέψει στην Κοινωφελή Εργασία. Στην παρούσα φάση που δεν συμπληρώνονται οι θέσεις που τους έχουν εγκριθεί θα προσπαθήσουν με άλλα προγράμματα για ανέργους να καλύψουν κάποιες ανάγκες τους για προσωπικό. Και οι δύο Δήμοι ενέκριναν την πρόσληψη ανέργων άνω των 55 ετών, πρόγραμμα που ‘τρέχει’ τώρα. Ταυτόχρονα, ο Δήμαρχος Καρπενησίου Νίκος Σουλιώτης, ως Πρόεδρος της ΠΕΔ Στερεάς έχει κάνει προτάσεις αντιμετώπισης της υποστελέχωσης των Δήμων, ενώ πάγιο αίτημα του Δημάρχου Αγράφων Αλέξη Καρδαμπίκη είναι η πρόσληψη νέων επιστημόνων μέσω ΟΑΕΔ για κάποιο διάστημα στον τόπο μας που όλο και περισσότερο αδειάζει.

Σχέδιο Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των Δήμων

Ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ. και Δήμαρχος Καρπενησίου, Νίκος Σουλιώτης, στην πρόσφατη συνεδρίαση της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας που πραγματοποιήθηκε στη Σκύρο, έθεσε υπόψη του Διοικητικού Συμβουλίου ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των Δήμων, αναφέροντας τα εξής: «Όλοι οι Δήμοι μας ανεξαιρέτως είναι υποστελεχωμένοι. Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στις Δ.Ε.Υ.Α. μας, αλλά και στα υπόλοιπα Νομικά μας Πρόσωπα. Η απαγόρευση των προσλήψεων μετά την οικονομική κρίση και οι συνεχείς αποχωρήσεις εργαζομένων, είτε λόγω συνταξιοδότησης, είτε μέσω της κινητικότητας, μας έχουν φέρει στο σημείο να λειτουργούμε με προσωπικό λιγότερο από 60% των οργανικών μας θέσεων, μεσοσταθμικά. Επίσης το προσωπικό μας είναι «γερασμένο» και δεν το λέω υποτιμητικά, απεναντίας βλέπω ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας να προσπαθούν να προσαρμοστούν στην ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών και να αδυνατούν καθώς δεν έχουν το σχετικό υπόβαθρο. Οι Δήμοι μας έχουν ανάγκη από νέα μυαλά, με υψηλή εξοικείωση με την τεχνολογία. Το πάντρεμα παλιών και νέων εργαζομένων, πιστεύω ότι θα δώσει νέα ώθηση στην αποτελεσματικότητά μας. Παράλληλα πρέπει να μπει ένα φρένο στις αθρόες αποχωρήσεις, μέσω της κινητικότητας και να εξορθολογιστεί το πλαίσιο».

Το σχέδιο της Π.Ε.Δ., το οποίο εγκρίθηκε με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, με σκοπό να προωθηθεί στην Κ.Ε.Δ.Ε. για την ενσωμάτωση των προτάσεων όλων των Δήμων της χώρας, προβλέπει επιγραμματικά τα εξής:

  1. Να επιταχυνθεί η έκδοση αποτελεσμάτων και οι προσλήψεις στο πλαίσιο του διαγωνισμού 13Κ/2021.
  2. Να δημοσιευθεί άμεσα ο διαγωνισμός που έχει εξαγγελθεί στη βάση των αιτημάτων των Δήμων σύμφωνα με τον ετήσιο προγραμματισμό των Δήμων έως και το 2023.
  3. Να επικαιροποιηθούν οι Οργανισμοί Λειτουργίας των Δήμων και τον Νομικών τους Προσώπων μέχρι το τέλος του 2022 και να υπάρξει στόχευση κάλυψης τουλάχιστον του 80% των θέσεων έως το τέλος του 2023. Στόχος μέχρι το 2025 να καλυφθεί το 100% των οργανικών θέσεων.
  4. Να αυτοματοποιηθεί η διαδικασία προκήρυξης εποχικών θέσεων (6μηνα) δύο φορές ανά έτος (προσλήψεις χειμερινής περιόδου και προσλήψεις καλοκαιρινής περιόδου).
  5. Κατά τη διαδικασία πρόσληψης σε θέσεις ορισμένου χρόνου και εποχικού χαρακτήρα (χειριστές μηχανημάτων, καθαριότητα, κλπ) τα άτομα που είχαν προσληφθεί και είχαν παράσχει εργασία εντός του τελευταίου 12μήνου αποκλείονται. Να υπάρχει δυνατότητα πρόσληψης των ατόμων αυτών σε περίπτωση που ο αριθμός των αιτηθέντων είναι μικρότερος από τον αριθμό των προς κάλυψη θέσεων, προκειμένου οι θέσεις αυτές να μη μένουν κενές.
  6. Η εντοπιότητα να αποτελεί βασικό κριτήριο για προσλήψεις προσωπικού με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
  7. Να καταβάλλεται απολογιστικά και όχι προκαταβολικά το ποσό συμμετοχής των Δήμων στα Προγράμματα Απασχόλησης.
  8. Να θεσπιστεί «Κινητικότητα Τοπικής Αυτοδιοίκησης», στην οποία θα συμμετέχουν μόνο οι Δήμοι και τα Νομικά τους Πρόσωπα (Δ.Ε.Υ.Α., Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, Αναπτυξιακοί Οργανισμοί, κλπ).
  9. Κινητικότητα. Προτεινόμενες αλλαγές στην παρ. 4 του άρθρου 4 του Ν. 4440/2016, όπως ισχύει:
    i. Για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης το ποσοστό κάλυψης των θέσεων στον φορέα προέλευσης του κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος, κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για τη διαδικασία επιλογής, καθώς και κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης, πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον 75% (αντί για 65%) επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εν λόγω κλάδου, στο οποίο ποσοστό δεν συμπεριλαμβάνονται υπάλληλοι, οι οποίοι απουσιάζουν με μακροχρόνια άδεια, όπως ιδίως, άνευ αποδοχών, υπηρεσιακής εκπαίδευσης ή είναι αποσπασμένοι σε άλλον φορέα.
    ii. Ειδικά για τη μετάταξη υπαλλήλων των Τεχνικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α., των Οικονομικών Υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. και των Υπηρεσιών Δόμησης των Ο.Τ.Α. απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου για τον διορισμό οργάνου το ελάχιστο ποσοστό πληρότητας των θέσεων θα είναι 85% (ισχύει μόνο για τις Τεχνικές Υπηρεσίες).
  10. Καθολική εφαρμογή της πρόβλεψης: «Οι αποδοχές του αποσπασμένου υπαλλήλου καταβάλλονται από την υπηρεσία υποδοχής». Στις περιπτώσεις Διαχειριστικών Αρχών, κλπ οι αποδοχές να καλύπτονται από τον υπερκείμενο φορέα, π.χ. Περιφέρεια, Υπουργείο, κλπ.
  11. Στις περιπτώσεις απόσπασης για λόγους συνυπηρέτησης, στις οποίες τουλάχιστον ο ένας εκ των δύο συζύγων ή συμβιούντων υπηρετεί σε νησιωτικό, ορεινό ή παραμεθόριο Δήμο, να αποσπάται υποχρεωτικά ο έτερος σύζυγος ή συμβιών.
  12. Σε όλες τις περιπτώσεις απόσπασης ή μετάταξης, η παρέλευση 2 μηνών από το αίτημα για σύμφωνη γνώμη Οργάνων, Επιτροπών κλπ για την ολοκλήρωση της μετάταξης ή της απόσπασης να θεωρείται σιωπηρή αποδοχή/ έγκριση.