
Κρατική χρηματοδότηση… για να μένουν τα χωριά αποκομμένα
Οργή των κατοίκων για τα κομμένα δρομολόγια
Η διοίκηση αρνείται να απαντήσει – Τι δηλώνουν οι τοπικοί άρχοντες
Ενώ η πολιτεία ανοίγει τα ταμεία της για να κρατήσει ζωντανή τη συγκοινωνία της Ευρυτανίας, το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας επιλέγει να κρατά κλειστές τις πόρτες των λεωφορείων σε κρίσιμες διαδρομές για τους πολίτες. Παρά τις δημόσιες επιχορηγήσεις – άνω των 50.000 ευρώ, όπως επιβεβαίωσε η βουλευτής Τζίνα Οικονόμου – το δρομολόγιο της Παρασκευής προς τον Απεράντιο και τον Ασπροπόταμο παραμένει κουτσουρεμένο: φτάνει μέχρι τη Δυτική Φραγκίστα και… επιστρέφει. Αντίστοιχα, η γραμμή προς Αγρίνιο λειτουργεί σαν υπερωριακή υπηρεσία: εμφανίζεται μόνο κάθε δεκαπέντε μέρες.
Το δρομολόγιο “φάντασμα” προς Απεράντιο και η οργή των κατοίκων
Παρά τις πρόσφατες κρατικές ενισχύσεις προς το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας, την ανανέωση της σύμβασης με το Δήμο Καρπενησίου για ένα χρόνο ύψους των 82.800 ευρώ και τις δεσμεύσεις για επαναφορά της πλήρους συγκοινωνιακής κάλυψης, το δρομολόγιο της Παρασκευής προς Ραπτόπουλο ξεκίνησε ξανά αλλά… ημιτελές, τερματίζοντας στη Δυτική Φραγκίστα και επιστρέφοντας πίσω στο Καρπενήσι, τροφοδοτώντας έτσι την οργή των κατοίκων που μετά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, είδαν να κόβονται τα καθημερινά δρομολόγια Καρπενήσι – Ραπτόπουλο και πάλι πίσω. Η καθημερινή συγκοινωνία ήταν και ένας από τους λόγους που διατηρούσε ζωντανά τα χωριά της Ευρυτανίας, τα οποία ερήμωσαν απότομα μετά την πανδημία και φυσικά μετά την δραματική διακοπή της συγκοινωνίας από και προς την πρωτεύουσα του νομού.
Σε μια από τις πιο δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας, όπου η γεωγραφία δεν συγχωρεί την απομόνωση και ο μέσος όρος ηλικίας των κατοίκων δεν συγχωρεί την αδιαφορία, το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας αδυνατεί να ανταποκριθεί στον θεσμικό του ρόλο. Και μάλιστα αφού έχει ήδη χρηματοδοτηθεί, για να το κάνει, καθώς επίσης παίρνοντας τη μερίδα του λέοντος από σχολικά δρομολόγια, οδηγώντας τους άλλους επαγγελματίες όπως τα ΤΑΞΙ σε οικονομικό αφανισμό.
Φαύλος κύκλος
Οι δηλώσεις των τοπικών φορέων δείχνουν ότι η υπόθεση έχει μπει σε φαύλο κύκλο.
Η διοίκηση του ΚΤΕΛ, από την πλευρά της, σιωπά. Ο πρόεδρος, Κώστας Χειλάς, αρνείται συστηματικά να απαντήσει στα ερωτήματα του Ευρυτανικού Παλμού και απουσιάζει όταν αναζητείται για δηλώσεις. Αναρωτιέται, λοιπόν, ο πολίτης:
- Πού κατευθύνονται οι επιδοτήσεις όταν το λεωφορείο δεν φτάνει στον προορισμό του;
- Γιατί επιμένουν να κρατάνε τη Δυτική Ευρυτανία σε ασφυκτική απομόνωση;
- Γιατί δεν υπάρχει διαφάνεια στους όρους λειτουργίας ενός δημόσια χρηματοδοτούμενου οργανισμού;
- Και κυρίως: πότε επιτέλους το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας θα συνειδητοποιήσει ότι ο ρόλος του δεν είναι επικουρικός, αλλά λειτουργικός και ουσιαστικός;
Σε μια περιοχή που παλεύει καθημερινά με το φάσμα της εγκατάλειψης, η μετακίνηση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά δικαίωμα. Όσο αυτό δεν διασφαλίζεται, η ευθύνη βαραίνει αυτούς που έχουν αναλάβει το τιμόνι – και επιλέγουν να το στρίψουν αλλού.
Τι απαντούν οι τοπικές αρχές
Για πόσο ακόμα οι τοπικές αρχές θα ‘βάζουν πλάτες’ στηρίζοντας το ΚΤΕΛ Ευρυτανίας, με δεδομένη την οριακή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;
Απαντούν ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας, ο Δήμαρχος Αγράφων και η Βουλευτής Ευρυτανίας.
Ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας, Αριστείδης Τασιός, απαντώντας για την κατάσταση, δηλώνει:
«Έχουν επαναφερθεί τα δρομολόγια στην συγκοινωνία, με εξαίρεση αυτό του Ραπτοπούλου, το οποίο θα εξετάσουμε σε συνδυασμό με τη δημοτική συγκοινωνία του Δήμου Αγράφων. Το ΚΤΕΛ έχει επιχορηγηθεί μέσω των χρημάτων που παίρνουν όλα τα δημόσια ΚΤΕΛ στις Ειδικές Κατηγορίες Πληθυσμού και έτσι κατάφερε να επαναφέρει τα δρομολόγια σε μια καλύτερη λειτουργική κατάσταση. Αυτή είναι η απάντηση. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο του Ραπτοπούλου θα επανέρθει, το πιθανότερο άμεσα, σε συνεργασία με τη Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Αγράφων».
Ωστόσο, ο Δήμαρχος Αγράφων Αλέξης Καρδαμπίκης σχολιάζει:
«Εμείς επιζητούμε την πλήρη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των πολιτών και θεωρούμε πως πέρα από τις οικονομικές ενισχύσεις, που είναι σημαντικές, θα πρέπει να γίνει ένας πλήρης ανασχεδιασμός όσον αφορά την κινητικότητα εντός και εκτός Νομού. Ίσως θα πρέπει τα οχήματα να είναι μικρότερα, πιο ευέλικτα, πιο γρήγορα, πιο οικονομικά.
Δεν έχω κάποια καταγγελία από κάποιον ή κάποια επισήμανση. Το διάβασα κι εγώ, από δική σας ή από άλλη ανάρτηση, ότι υπάρχει αυτό το πράγμα.
Αλλά από τη στιγμή που το ΚΤΕΛ φυτοζωεί, είναι ηθικό πλέον το ζήτημα. Ζητάμε εμείς κάποια λεφτά, μας δίνουν κάποια λεφτά. Προφανώς, η βουλευτής ασχολήθηκε με την οικονομική ενίσχυση αυτή, αλλά το πράγμα δεν οδηγεί πουθενά, γιατί, αν δεν διορθωθεί η σχέση εσόδων-εξόδων, δεν κάνουμε τίποτα. Πρέπει να γίνει ένας ανασχεδιασμός – αυτή είναι η γνώμη η δική μου – όλων των συγκοινωνιών στον Νομό Ευρυτανίας, λαμβάνοντας υπόψιν και τον τουρισμό και την εσωτερική κινητικότητα.
Καταρχήν θα διαβάσω ακριβώς τι συμβαίνει, γιατί μπορεί να μην είναι μόνο η Φραγκίστα αλλά να είναι και άλλα (δρομολόγια). Για εμένα, σε περιοχές που υπάρχει ηλικιωμένος κόσμος, η συγκοινωνία είναι σημαντικό να γίνεται. Είμαστε ο γηραιότερος Δήμος, δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να οδηγούν, αλλά και πάλι, για ένα άτομο να υπάρχει λεωφορείο δεν είναι αυτό το πρέπον».
Η βουλευτής της ΝΔ, Τζίνα Οικονόμου, αναφέρεται στον ρόλο της στην οικονομική στήριξη του ΚΤΕΛ, τονίζοντας:
«Έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά μου, ως βουλευτού Ευρυτανίας, να χρηματοδοτηθεί η εταιρεία ΚΤΕΛ Ευρυτανίας Α.Ε. και καταφέραμε να πάρει επιδοτήσεις άνω των 50.000 ευρώ. Τα χρήματα αυτά έχουν ως σκοπό να καλύψουν δυσλειτουργικές ανάγκες του ΚΤΕΛ και κυρίως να εξυπηρετήσουν τους Ευρυτάνες πολίτες για τις μετακινήσεις τους εντός και εκτός Ευρυτανίας. Ζήτησα, λοιπόν, από τον Πρόεδρο του ΚΤΕΛ Ευρυτανίας, κ. Κώστα Χειλά, να αυξήσει τα δρομολόγια από το Καρπενήσι προς το Δήμο Αγράφων και το Αγρίνιο, τα οποία φαίνεται αυτή τη στιγμή να μην εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών.
Με δεδομένο δε, ότι μπαίνουμε στην καλοκαιρινή περίοδο που θα αυξηθεί ο αριθμός των επισκεπτών προς την Ευρυτανία, η ανάγκη αύξησης αυτών των δρομολογίων καθίσταται επιτακτική. Ο κ. Χειλάς μου εξήγησε τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα που έχει η εταιρεία του ΚΤΕΛ Ευρυτανίας, αλλά δεσμεύτηκε ότι θα αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων και θα βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Είμαι αισιόδοξη για την επίλυση του προβλήματος αυτού».
Ωστόσο, η πραγματικότητα παραμένει αμετάβλητη για τους κατοίκους της Δυτικής Ευρυτανίας, που βλέπουν το λεωφορείο να… σταματά στη μέση της διαδρομής.