Όνομα: Ξένια Μαντζούφα

Ιδιότητα: Φοιτήτρια στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης

Τόπος Διαμονής: Θεσσαλονίκη

Τόπος καταγωγής: Καρπενήσι

Μότο ζωής:  ” Φτάσε όπου δεν μπορείς”  (Ν. Καζαντζάκης)

Ένα στοχοπροσηλωμένο, ευγενικό, αλλά και δυναμικό κορίτσι, η Ξένια Μαντζούφα, είναι μια από τους δεκάδες νέους από την Ευρυτανία που ξεκινούν σε λίγες μέρες τη φοιτητική τους σταδιοδρομία. Αρίστευσε στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, μπαίνοντας 12η στη Νομική του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που ήταν και η πρώτη της επιλογή, παιδί νομικών και κόρη του Καρπενησιώτη Καθηγητή της Νομικής του ΑΠΘ, Παναγιώτη Μαντζούφα, μας μιλάει για τη νέα της αρχή, τις φετινές πανελλαδικές, τα σχέδιά της, με ωριμότητα και όμορφο λόγο…

ΕΠ. Ξένια σε λίγες μέρες ξεκινάει για σένα ένας καινούριος κύκλος ζωής, αυτός των σπουδών. Ποιες είναι οι προσδοκίες σου γι αυτή τη νέα σου αρχή;

ΞΜ. Το Πανεπιστήμιο ως χώρος ελεύθερης διακίνησης ιδεών και προαγωγής των επιστημών πάντα με συγκινούσε και με γοήτευε. Στόχος μου τη φετινή χρονιά είναι να γνωρίσω τη νομική επιστήμη, ν’ αποκτήσω μια εκσυγχρονισμένη και εξειδικευμένη κατάρτιση, να κοινωνικοποιηθώ, ν΄ αποκτήσω νέα ενδιαφέροντα και ασφαλώς ν’ απολαύσω τη φοιτητική ζωή για την οποία η Θεσσαλονίκη μας φημίζεται. Βέβαια το γεγονός ότι αποτελεί γενέθλια πόλη μου και τόπο διαμονής μου είναι μια πρόκληση που δίνει στη διαδικασία μα πιο ενδιαφέρουσα χροιά. Αρκεί βέβαια να το επιτρέψουν τα μέτρα της πανδημίας, η οποία εύχομαι σύντομα να βρεθεί σε πορεία φθίνουσα.

ΕΠ. Η επιτυχία σε ένα ανώτερο ή ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα για τους περισσότερους μαθητές είναι ένας μεγάλος στόχος, για την επίτευξη του οποίου δαπανούν χρόνο και προσπάθεια δυο ή και περισσότερων ετών. Πως ήταν για σένα τα χρόνια προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις;

ΞΜ. Τα τελευταία δύο χρόνια είναι αλήθεια πως χαρακτηρίστηκαν από  εντατικό διάβασμα, αγχώδεις και πιεστικές καταστάσεις με αποκορύφωμα την περσινή χρονιά που η πανδημία έβαλε πρόωρο τέλος από τις αρχές Μαρτίου στην δια ζώσης διδασκαλία απαγορεύοντας κάθε είδους συγχρωτισμό και κοινωνικοποίηση. Ωστόσο θα ήθελα να επισημάνω ότι η επιτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις αποτελεί το επιστέγασμα μιας πολυετούς μαθησιακής πορείας κατά την οποία ανακάλυψα τις δυνάμεις μου,  προσδιόρισα τη μέθοδο διαβάσματός μου, και φρόντιζα χωρίς να χάσω το μέτρο να προχωρώ αποκτώντας όσες περισσότερες γνώσεις μπορώ. ‘Όταν ο στόχος είναι υψηλός απαιτούνται θυσίες για να κατακτηθεί.

ΕΠ.   Η Νομική Επιστήμη ήταν για σένα μια από τις πρώτες επιλογές και κατά πόσο η επιλογή σου επηρεάστηκε από τον πατέρα σου και την ακαδημαϊκή του πορεία;

ΞΜ. Η Νομική αποτελούσε και αποτέλεσε την πρώτη μου επιλογή. Θα πρέπει να σας αποκαλύψω βέβαια ότι εκτός από τον πατέρα μου που είναι ακαδημαϊκός, νομικός είναι και η μητέρα μου. Δεν θεωρώ ότι οι γονείς μου αποτέλεσαν καταλύτη στη επιλογή μου, ούτε και προσπάθησαν να με επηρεάσουν προς στην επιστήμη που σπούδασαν.  Από μικρή με γοήτευε η δυνατότητα με επιχειρήματα να διεκδικώ και να αναπτύσσω τις απόψεις μου, να οργανώνω τη σκέψη μου μέσα από μια αλληλουχία συλλογισμών . Οι γονείς μου με βοήθησαν να κατανοήσω την κλίση μου και να την καλλιεργήσω. Τη Νομική την επέλεξα γιατί θεωρώ ότι είναι μια επιστήμη «ζωντανή» που ακολουθεί τις εξελίξεις αλλά και τις διαμορφώνει. Ο χαρακτήρας της είναι πολυδιάστατος και σίγουρα συνδέεται άρρηκτα με τα θεμέλια μιας κοινωνίας βασισμένης στις αρχές του δικαίου. «εν δε δικαιοσύνη συλλήβδην πασ’ αρετή ένι» «η δικαιοσύνη κλείνει μέσα της όλες μαζί τις αρετές» μας δίδαξε φέτος τους θεωρητικούς ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια. Με τη βοήθεια της Νομικής επιστήμης φιλοδοξώ να υπηρετήσω στην απονομή της δικαιοσύνης.

ΕΠ.   Έχεις πάρει κάποια συμβουλή από κείνον σε σχέση με την επιστήμη του επέλεξες;

ΞΜ. Ο πατέρας μου πάντα με συμβούλευε να είμαι έντιμη και ειλικρινής, να δουλεύω για την κατάκτηση των στόχων μου, να στηρίζομαι στις δικές μου δυνάμεις, να συγχωρώ, ν’ αναγνωρίζω τα λάθη μου, να προσφέρω χωρίς ανταλλάγματα όταν μπορώ, να εμπιστεύομαι το ένστικτό μου. Αυτές τις αρχές υπηρετεί ο ίδιος, τις ίδιες προσπαθώ ν’ ακολουθώ κι εγώ.

ΕΠ. Οι φετινές πανελλαδικές χαρακτηρίστηκαν από τις πολύ χαμηλές βάσεις για την εισαγωγή ακόμα και σε σημαντικές  πανεπιστημιακές σχολές της χώρας. Πιστεύεις ότι θα μπορέσουν με αυτά τα δεδομένα να ανταποκριθούν οι νέοι φοιτητές στις απαιτήσεις των ανώτατων ιδρυμάτων;  

ΞΜ. Είναι αλήθεια ότι φέτος σημειώθηκε μεγάλη πτώση στις βάσεις υψηλόβαθμων σχολών, όπως της ιατρικής. Επίσης πολλοί μαθητές εισάγονται με βαθμολογίες κάτω από τη βάση σε απαιτητικές σχολές του 2ου πεδίου. Δεν θεωρώ ότι η δοκιμασία των πανελληνίων μπορεί σε κάθε περίπτωση να προσδιορίσει τις ικανότητες ενός μαθητή που για διάφορους λόγους είναι δυνατόν να μην κατάφερε να αποδώσει. Ωστόσο είμαι υπέρ της νομοθετικής ρύθμισης που επαναφέρει τη βάση ως απαιτούμενο για την εισαγωγή σε κάποιο ανώτατο ίδρυμα. Θα συνιστούσα επίσης στους μαθητές που τους δόθηκε η δυνατότητα να ακολουθήσουν έστω και με χαμηλές επιδόσεις ανώτατες σπουδές να αξιοποιήσουν την ευκαιρία και να αποκτήσουν την καλύτερη δυνατή επαγγελματική κατάρτιση.

ΕΠ. Η Νομική Επιστήμη έχει πολλές κατευθύνσεις, αν και πολύ νωρίς, υπάρχει κάποια που θα σε ενδιέφερε περισσότερο να ασχοληθείς;

ΞΜ. Η Νομική είναι μια επιστήμη που πρώτα απ΄ όλα δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε, να αντιμετωπίσουμε και να επιλύσουμε ζητήματα που ανακύπτουν στην καθημερινότητά μας και απαιτούν εξειδικευμένο χειρισμό. Περιμένω να γνωρίσω τους διάφορους κλάδους του δικαίου που θα διδαχθώ. Προς το παρόν μ’ ελκύει ο Δικαστικός κλάδος, ότι σχετίζεται με τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και η φιλοσοφία του δικαίου. Μένει να δούμε αν στο τέλος των σπουδών οι κλάδοι αυτοί θα εξακολουθούν να μονοπωλούν το ενδιαφέρον μου.

ΕΠ. Με δυο λέξεις τι πως θα περιέγραφες τον τόπο καταγωγής σου, το Καρπενήσι.

ΞΜ. Το Καρπενήσι είναι ένα μέρος για ανήσυχους εξερευνητές με φυσικές ομορφιές που θα χαράξουν τη ψυχή σου για πάντα. Σ’ αυτό τον τόπο που ρίζωσαν οι παππούδες μου, αγαπώ να επιστρέφω όπου απόλυτος κυρίαρχος είναι η φύση, τα επιβλητικά βουνά, τα πυκνά δάση, τα κρυστάλλινα ποτάμια, οι φιλόξενοι και περήφανοι κάτοικοι.

ΕΠ. Κάθε γενιά που ξεκινάει τις σπουδές της αποτελεί και έναν από τους βασικούς μοχλούς για το μέλλον της χώρας μας. Πως βλέπεις αυτό να διαγράφεται με δεδομένο ότι η γενιά σου μεγάλωσε σε μια Ελλάδα με πάνω από δέκα χρόνια κρίση;

ΞΜ. Η χώρα μας πράγματι έχει διανύσει δέκα χρόνια κρίσης όχι μόνο οικονομικής αλλά και θεσμικής και ηθικής. Άρχισε να στηρίζεται και πάλι στις δυνάμεις της, να σηκώνει ανάστημα να γίνεται και πάλι άξια σεβασμού. Το απέδειξε σε όλο τον κόσμο με τη διαχείριση της πανδημίας. Συνεχίζει να αγωνίζεται έχοντας παράλληλα με την πανδημία και τις οδυνηρές συνέπειες της να αντιμετωπίσει και τις προκλήσεις της γείτονος χώρας. Πιστεύω ότι η γενιά μας καλείται σε μια ιστορική στιγμή να συμβάλει στην ανόρθωση της χώρας με τις γνώσεις, την εξειδίκευσή της, τα οράματα και το θάρρος της. Αισιοδοξώ ότι θα το πράξει. Άλλωστε κι εγώ στη χώρα μου σχεδιάζω το μέλλον μου. Σ ’αυτήν θέλω να ζήσω.