Η πετρελαιοκηλίδα που μαύρισε την αξιοπιστία…

0
10643

Η Ελλάδα σοκαρίστηκε, όταν ξύπνησε μια ‘ωραία πρωία’ την περασμένη εβδομάδα και στις ειδήσεις άκουσε ότι έγινε ναυάγιο δεξαμενόπλοιου στο Σαρωνικό κόλπο μέσα στη νύχτα και έχει μαυρίσει η θάλασσα.

Οι αρμόδιοι φορείς αναζητούν τα αίτια της βύθισης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και παράλληλα προσπαθούν να περιορίσουν τη ρύπανση στο Σαρωνικό, ενώ στο φως της δημοσιότητας έρχονται αποκαλύψεις για την πλοιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στα χέρια του το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η συγκεκριμένη ναυτιλιακή εταιρεία είχε κατηγορηθεί στο παρελθόν για λαθρεμπορία καυσίμων και μάλιστα δύο πλοία της είχαν κατασχεθεί από τις αρμόδιες αρχές. Το 2012 και το 2013 η εταιρία είχε ερευνηθεί για λαθρεμπορία. Πρωτόδικα ο πλοιοκτήτης είχε καταδικαστεί, ωστόσο στη συνέχεια εκδόθηκε από το Συμβούλιο Εφετών απαλλακτικό βούλευμα.

Επίσης, σημαντικό στην υπόθεση είναι ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» έκανε δρομολόγια με παρατάσεις στο πιστοποιητικό του, όπως προκύπτει από έγγραφο του «Κλάδου Ελέγχου Πλοίων» του υπουργείου Ναυτιλίας, που έφερε στο φως της δημοσιότητας το 902.gr. Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουλίου δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου και στη συνέχεια πήρε νέα παράταση που έληγε στις 27 Σεπτεμβρίου του 2017. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί αφού το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτεμβρίου.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στο ΣΚΑΙ αναφέρθηκε στο γεγονός της κατάσχεσης των δυο πλοίων για λαθρεμπόριο, σημειώνοντας ότι «όταν η επιχείρηση τελειώσει, τα πάντα θα ελεγχθούν». Ωστόσο, ο πλοιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θοδωρής Κουντούρης αρνήθηκε τις καταγγελίες, λέγοντας ότι η υπόθεση αυτή έχει τελειώσει και ο ίδιος έχει αθωωθεί. Ακόμη ο υπουργός τόνισε ότι πάνω στο πλοίο την ώρα της βύθισης ήταν μόλις δυο άτομα ενώ κανονικά το προσωπικό ασφαλείας θα έπρεπε να είναι τέσσερα άτομα.

Ατυχήματα σαφώς και μπορεί να συμβούν ανά πάσα στιγμή. Το θέμα στην προκειμένη περίπτωση αλλά και γενικά σε παρόμοιες περιπτώσεις, είναι γιατί βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο στα καλά καθούμενα, αφού είχε πάρει παράταση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας και βέβαια όλοι αναρωτιόμαστε μήπως κρύβεται και κάτι άλλο πίσω από όλη αυτή την υπόθεση.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μόλυνση εξαπλώθηκε από τη Σαλαμίνα μέχρι και τη Σαρωνίδα, γεγονός που σημαίνει ότι καταστράφηκε σχεδόν όλη η ακτή της Αττικής για τουλάχιστον δύο χρόνια. Η οικολογική καταστροφή είναι μεγάλη, εικόνες με ψάρια και πουλιά βουτηγμένα στο μαζούτ το αποδεικνύουν περίτρανα. Ταυτόχρονα όμως, μεγάλη είναι και η οικονομική καταστροφή τόσο για τους ψαράδες της περιοχής που βιοπορίζονταν από τη θάλασσα όσο και για τις τουριστικές μονάδες που χάνουν την καθαρή έως τώρα ακτογραμμή. Επίσης, μια ακτογραμμή σαν αυτή θα έπρεπε το ελληνικό κράτος να τη φυλά ‘ως κόρη οφθαλμού’ και να την προωθεί στο προσκήνιο του παγκόσμιου τουριστικού χάρτη σαν μια νέα –και ίσως καλύτερη- Κυανή Ακτή και να την εκμεταλλευτεί κατάλληλα αξιοποιώντας τις ομορφιές και τα αξιοθέατα της Αττικής.

Το μεγάλο ερώτημα είναι, πώς μπορούμε να μιλάμε για προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και για ασφάλεια της υγείας του πολίτη και για ανάπτυξη, όταν υπάρχουν υπόνοιες ότι γίνεται λαθρεμπόριο καυσίμων κάτω από τη μύτη του κρατικού μηχανισμού; Μήπως δεν είναι η μοναδική περίπτωση…;

Ελένη-Ευαγγελία Αρωνιάδα

Εκδότρια