Μετά την ανακοίνωση της δημοπράτησης του δρόμου Λαμία – Καρπενήσι οι αντιδράσεις υπήρξαν τεράστιες από πολίτες και πολιτικούς του νομού. Ο υποψήφιος βουλευτής Ευρυτανίας με το ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μωυσής Μπερμπερής, αναφέρει στον Ευρυτανικό Παλμό για το έργο:

«Εν μέσω τυμπανοκρουσιών με λαμπερές φωτογραφίες στο Υπουργείο Υποδομών και μετά ετερόκλητης κουστωδίας.

Μια βδομάδα πριν τη διάλυση της Βουλής και 40 μέρες πριν τις εκλογές και για μία απόφαση έγκρισης διενέργειας μελλοντικού διαγωνισμού για τμήμα του έργου Λαμία-Καρπενήσι. Ευχάριστη είδηση από πρώτη ανάγνωση για το πολύπαθο έργο και διάβασα λεπτομερώς την εν λόγω απόφαση. Σαράντα χρόνια κοντά μηχανικός και πρώτη μου φορά βλέπω απόφαση διενέργειας διαγωνισμού χωρίς καμία αναφορά σε έναν ενάριθμο κωδικό ένταξης του έργου, ήτοι την διασφάλιση πίστωσης μέσα από κάποια χρηματοδοτική πηγή και για ένα έργο προεκτιμώμενου προϋπολογισμού 200 εκατομμυρίων ευρώ.

Διαβάζω ένα θεωρητικό ευχολόγιο ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί γενικώς και αορίστως από εθνικούς πόρους και αναλόγως υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί και από Ευρωπαϊκούς πόρους. Τα διαθέσιμα χρήματα από εθνικούς Πόρους στην Περιφέρεια Στερεάς είναι συνήθως της τάξης των 40 εκατομ. ετησίως. Το δε αντίστοιχο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών περί τα 500 εκατομ. και με αναφορά βέβαια σε ολόκληρη τη χώρα.

Τώρα τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το εν λόγω έργο ο καθένας μπορεί εύκολα να βγάλει συμπεράσματα. Εκτός βέβαια αν με ένα μαγικό ραβδί κάνουμε το βάτραχο Πρίγκιπα.

Αναφορικά δε με τα δύο σκέλη των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, το μεν ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί μόνο ώριμα και ολοκληρωμένα έργα και όχι τμήματα και μάλιστα τυφλά και χωρίς μελέτες. Το δε πρόγραμμα ανάκαμψης αναφέρεται σαφώς ελάχιστα σε έργα υποδομής όπως επί παραδείγματι στο ΒΟΑΚ ή τον Ε65 . Οπότε μάλλον τζίφος προς ώρας και με την ευχή να βγω ψεύτης. Βέβαια υπάρχει και η αναφορά του πρωθυπουργού τις προάλλες από τη Λαμία όπου μας είπε ότι σπάει το κεφάλι του να βρει λεφτά για το εν λόγω έργο, οπότε ok. Χωρίς βέβαια το έργο Λαμία-Καρπενήσι να υπάρχει στο τεύχος των 540 έργων που εξήγγειλε η κυβέρνηση για τη Στερεά και ως το 2030.

Αναφέρεται δε η εν λόγω απόφαση διενέργειας διαγωνισμού σε ένα τμήμα του όλου έργου και χωρίς καμία αναφορά στο κομμάτι Σ Σ Λιανοκλαδίου Μακρακώμη, δηλαδή ένα έργο σαφώς ακρωτηριασμένο .

Το έργο βέβαια ουσιαστικά συνεχίζει από κει που είχε διακοπεί η εν εξελίξει μελέτη από το 2016 που με κυβερνητική απόφαση σταμάτησε το 2022.

Διεκόπη το Φεβρουάριο του ’22 και σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης και αφού είχε προκριθεί μία εκ των τριών εναλλακτικών λύσεων που είχαν υποβληθεί και με την υπόσχεση βέβαια να συνεχίσει το έργο ως μελέτη-κατασκευή. Υπολείπονται όμως ακόμα και σε επίπεδο μελέτης τα γεωτεχνικά στοιχεία του έργου, που έχουν βέβαια ήδη δημοπρατηθεί και από χρήματα με δέσμευση του 2016, αλλά ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει η εκτέλεση τους. Όπου βέβαια απαιτείται ένα διάστημα τουλάχιστον ενός έτους και για την ολοκλήρωση τους. Όπως δε επίσης υπολείπεται και το σημαντικότερο για την ωρίμανση του έργου και ώστε να μπορέσει να ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο και να δημοπρατηθεί. Η έγκριση δηλαδή των περιβαλλοντικών όρων, οπότε και με τις ιδανικότερες συνθήκες πάμε ήδη στα τρία χρόνια από σήμερα και για την έναρξη της οριστικής μελέτης. Στη συνέχεια δε θα απαιτηθεί ένας εύλογος και αρκετά μεγάλος χρόνος για τη σύνταξη την υποβολή και τη έγκριση της οριστικής μελέτης.

Για να μην θεωρηθώ βέβαια μικρόψυχος καλή η όλη προσπάθεια και ως προεκλογικό πυροτέχνημα δε λέω, αλλά όμως είναι ουσιαστικά η συνέχεια μιας ήδη υπάρχουσας κατάστασης, ένα restart δηλαδή που θέλει βέβαια το χρόνο του για την ολοκλήρωση του, αφού όμως και μάλλον αναίτια χάσαμε ήδη τουλάχιστον τρία έτη. Σα να λέμε δηλαδή, ουδέν νεώτερον απ το ανατολικό μέτωπο, πλην βέβαια κάποιων φωτογραφιών και ασκήσεων επί χάρτου. Το δε σημαντικότερο όλων για αν είναι αληθινό και κατά τον αρχαίο ρήτορα ‘Δει δη χρημάτων ω άντρες Ευρυτάνες και άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων’.

Μέχρι τότε βέβαια ας βολευτούμε όπως όπως, δεν είναι δα και η πρώτη φορά, εκλογές άλλωστε έρχονται. Τουλάχιστον εκείνη η ρημάδα η βελτίωση από το χωριό Τυμφρηστός μέχρι την είσοδο της σήραγγας θα μπορούσε ίσως να γίνει και με δικά μας λεφτά. Δεν στοιχίζει δα και τα δάνεια της Αγγλίας…».