Όνομα: Παρασκευή Πασσά

Ιδιότητα: Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, εργαζόμενη στο ΚΔΑΠ Καρπενησίου

Τόπος κατοικίας: Καρπενήσι

Τόπος καταγωγής: Καρπενήσι

‘Τα άτομα με αναπηρία με πολύ προσπάθεια και δουλειά μπορούν να επιτύχουν πράγματα που φαίνονται ακατόρθωτα ακόμη και για άτομα χωρίς αναπηρία.’

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στη στήλη αυτή της εβδομάδας βρίσκεται μια νέα επιστήμονας, που ζει και εργάζεται στο Καρπενήσι με ΑΜΕΑ. Ο λόγος όμως δεν είναι μόνο η καθημερινή της ενασχόληση και η εμπειρία που συνεπάγεται αυτή, αλλά το γεγονός ότι ως καθοδηγήτρια θεραπευτικής κολύμβησης, δίνει στα άτομα με αναπηρία κάτι που ίσως έχουν ανάγκη περισσότερο από καθετί, την ελευθερία στο σώμα και την κίνηση. Η Παρασκευή Πασσά μοιράζεται μαζί μας τις γνώσεις και την εμπειρία της.

ΕΠ. Πείτε μας δυο λόγια για την σταδιοδρομία σας έως σήμερα.

ΠΠ. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Καρπενήσι και αποφοίτησα από το Γενικό Λύκειο Καρπενησιού. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές μου σπουδές ως καθηγήτρια φυσικής αγωγής και αθλητισμού στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με ειδικότητα στην κολύμβηση. Έπειτα ακολούθησα μεταπτυχιακές σπουδές στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και ειδίκευση στην Φυσική αγωγή στον τομέα της Πρόληψης- Παρέμβασης και Αποκατάστασης παθήσεων και τραυματισμών. Έως και σήμερα είμαι υποψήφια διδάκτωρ της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στον τομέα της Προπονητικής Υγρού Στίβου. Έχω παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων πάνω στο αντικείμενο σπουδών μου. Ζω μόνιμα στο Καρπενήσι και εργάζομαι στο ΚΔΑΠ Καρπενησίου. Έχω εργαστεί για αρκετά χρόνια σε κολυμβητικούς συλλόγους σε Αθήνα και Καρπενήσι.

ΕΠ. Το κομμάτι της διδακτορικής σας εργασίας για τα ΑΜΕΑ με τι ακριβώς σχετίζεται;

ΠΠ. Η διδακτορική μου διατριβή σχετίζεται με την προπονητική  υγρού στίβου, στα πλαίσια της οποίας ασχολούμαι με την θεραπευτική άσκηση στο νερό για τα άτομα με αναπηρία από τραυματισμούς  και παθήσεις.

ΕΠ. Ποια είναι η εμπειρία σας δουλεύοντας με ΑΜΕΑ;

ΠΠ. Η ενασχόληση μου με τα άτομα με αναπηρία, είναι μια εμπειρία ζωής, μέσα από την οποία αναπτύσσεται μια αμφίδρομη σχέση με ευεργετικά αποτελέσματα τόσο για τον εκπαιδευόμενο όσο και για εμένα προσωπικά, όσον αφορά την συναισθηματική και επαγγελματική μου εξέλιξη.  

ΕΠ. Ποια είναι τα οφέλη που δίνει στη ζωή ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες, η ενασχόλησή του με την άθληση;

ΠΠ. Βασικός στόχος όλων των εξατομικευμένων προγραμμάτων άθλησης για άτομα με αναπηρία είναι η σωματική και κινητική τους βελτίωση με απώτερο σκοπό την τόνωση της αυτοπεποίθησης τους και κατ’ επέκταση την ευκολότερη και λειτουργικότερη ένταξη τους στο κοινωνικό σύνολο (αγορά εργασίας, εκπαίδευση, συλλόγους κ.α.). Όσον αφορά την θεραπευτική κολύμβησης τα άτομα αυτά αποκτούν εμπειρία κίνησης που ίσως να μην έχουν δοκιμάσει προηγουμένως στο έδαφος, προετοιμάζοντάς τα να βιώσουν ίσως για πρώτη φορά στη ζωή τους την απόλυτη ανεξαρτησία της κίνησης, δημιουργώντας τους συναισθήματα ευεξίας συμβάλλοντας επίσης ευεργετικά στην σωματική τους ανάπτυξη, την αναπνευστική τους λειτουργία και φυσικά την χαλάρωση και την ψυχαγωγία τους.

ΕΠ. Πόσο ανάγκη υπάρχει στα ΑΜΕΑ να βρουν νέα κίνητρα για να αποκτήσουν εξωστρέφεια;

ΠΠ. Παρόλο που ζούμε στο 2019 η κοινωνία μας είναι ανώριμη σε θέματα που αφορούν άτομα με αναπηρία με αποτέλεσμα να υπάρχει συχνά η τάση του κοινωνικού αποκλεισμού τους, οπότε καταλαβαίνουμε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να δοθούν κίνητρα μέσα από δομές και συλλόγους αλλά και ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης, ώστε να αισθανθούν τα άτομα αυτά λειτουργικά και χρήσιμα προς την κοινωνία.

ΕΠ. Υπάρχει κάποια εμπειρία με την επαφή σας με ΑΜΕΑ που να την θυμάστε χαρακτηριστικά;

ΠΠ. Η καθημερινή ενασχόληση μου με άτομα με αναπηρία αποτελεί από μόνη της μια ξεχωριστή εμπειρία. Μέσα από την σχέση αλληλεπίδρασης που δημιουργείται, ανακαλύπτω κάθε μέρα και κάτι καινούριο. Δεν θα ξεχάσω όμως ποτέ την πρώτη μου επαφή με άτομο με αναπηρία, που συνέβη το καλοκαίρι του 2007 όπου κλήθηκα να αναλάβω τον 9χρονο τότε Παναγιώτη με διάγνωση Αυτιστικής διαταραχής -μια νευροβιολογική αναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσλειτουργία στο λόγο και στην επικοινωνία αλλά και στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων- στόχος μου ήταν να τον κάνω φίλο και να αγαπήσει το νερό, δεν πίστευα ποτέ ότι το παιδί που γνώρισα την πρώτη μέρα θα κατάφερνε να ανέβει στον βατήρα και να κολυμπήσει. Είναι απίστευτο πόση δύναμη κρύβουν μέσα τους αυτά τα άτομα  και ικανότητες που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά. Τέλος, αξίζει να σας αναφέρω πως τα άτομα με αναπηρία με πολύ προσπάθεια και δουλειά μπορούν να επιτύχουν πράγματα που φαίνονται ακατόρθωτα ακόμη και για άτομα χωρίς αναπηρία.