Ο Δήμαρχος Αγράφων, Αλέξης Καρδαμπίκης, μίλησε πριν από λίγες μέρες στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής με θέμα: Περιορισμοί που επιβάλλονται για υπέρτερο δημόσιο συμφέρον και εμποδίζουν την ανάπτυξη γεωγραφικών περιοχών και περιφερειών και Θέσπιση κινήτρων και παροχή αντισταθμιστικών ωφελημάτων προς άρση των αδικιών.
Ο κ Καρδαμπίκης στην παρέμβασή του μέσω τηλεδιάσκεψης επεσήμανε:
-Την προσφυγή στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια για τη «Θέσπιση ανταποδοτικού «πράσινου» τέλους ύδατος για λογαριασμό του Δήμου Αγράφων από την εκμετάλλευση του υδάτινου δυναμικού της λίμνης εφόσον δεν υπάρξει νομοθετική ρύθμιση
-Τον επαναπροσδιορισμό του ορίου απαλλοτρίωσης της ΔΕΗ με εξασφάλιση των ιδιοκτησιών που κατέχονται νόμιμα
-και Ειδικό ΕΣΠΑ Ανάπτυξης των παραλίμνιων και παραποτάμιων περιοχών.

Μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Αγράφων ανέφερε: «Η ΔΕΗ, καθιερώθηκε και αναπτύχθηκε στον Ελλαδικό χώρο κυρίως λόγω των μεγάλων υδροηλεκτρικών εργοστασίων της. Το σημαντικότερο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο -και βασικός πυλώνας της ΔΕΗ- είναι των Κρεμαστών που τροφοδοτείται από τον μεγαλύτερο ταμιευτήρα της ομώνυμης λίμνης.
Για να γίνει η λίμνη των Κρεμαστών, θάφτηκαν ολόκληρα χωριά, ξεριζώθηκε κόσμος, πνίγηκαν εκκλησίες, αφανίστηκαν πολιτιστικά μνημεία, καταστράφηκαν σπίτια, χωράφια, περιουσίες και προκλήθηκαν ,όπως είναι γνωστό, οι μεγαλύτεροι σεισμοί στην περιοχή.
Όλα αυτά τα χρόνια η ΔΕΗ εκμεταλλεύεται τα νερά των μεγάλων ποταμών του Αχελώου, του Ταυρωπού, του Αγραφιώτη και των παραποτάμων τους, χωρίς να αποδώσει κάτι σημαντικό στο Δήμο Αγράφων.
Αποτιμώντας σήμερα τα τεράστια κέρδη που αποκόμισε για δεκαετίες η ΔΕΗ, κρίνεται αναγκαίο και δίκαιο το αρμόδιο Υπουργείο (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) να ανταποκριθεί θετικά στη θέσπιση ανταποδοτικού «πράσινου» τέλους ύδατος σύμφωνα με τον Ν.3468/2006 ως ποσοστό επί της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγει. To συγκεκριμένο τέλος αποδίδεται ήδη από της μικρής κλίμακας υδροηλεκτρικές μονάδες.
Δηλαδή τα μικρά υδροηλεκτρικά, που θεωρούνται σταθμοί ΑΠΕ αποδίδουν σχετικό τέλος της τάξης του 3%, και συμβαίνει το παράλογο να είναι μηδενική η ανταπόδοση από την λειτουργία μεγάλων σταθμών με κατά πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Για το θέμα της θέσπισης των ανταποδοτικών, σε προγενέστερο χρόνο συνηγόρησαν,
-Η Επίτροπος Ανταγωνισμού κ. Vestager, καθώς σε σχετική ερώτηση του πρώην Ευρωβουλευτή κ. Γραμματικάκη, ήταν ξεκάθαρη απαντώντας ότι «η επίμαχη επιβάρυνση αποτελεί ειδική εισφορά που αποδίδεται από παραγωγούς ενέργειας ανεξάρτητα από το μέγεθός τους».

-Την θέσπιση ανταποδοτικού τέλους από τη λειτουργία του υδροηλεκτρικού σταθμού των Κρεμαστών, ζήτησαν παλαιότερα το ΤΕΕ, η ΚΕΔΕ και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με έγγραφά τους προς τον πρώην Γενικό Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών.

Κύριοι βουλευτές,
επειδή γίνεται μια μεγάλη αδικία για το Δήμο Αγράφων και εφόσον δεν γίνει η θεσμοθέτηση ανταποδοτικών, είμαστε υποχρεωμένοι να προσφύγουμε στα Ελληνικά και Ευρωπαϊκά δικαστήρια, κάτι το οποίο θα κάνουμε σύντομα.
Ένα άλλο θέμα που μας απασχολεί είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς περιμετρικά της λίμνης Κρεμαστών.
Η ΔΕΗ (Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού) βασισμένη στο Βασιλικό Διάταγμα του 1953 περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και στην τότε σχετική νομοθεσία περί ιδρύσεως Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού προχώρησε την περίοδο 1963 – 1965 σε απαλλοτριώσεις εκτάσεων για την κατασκευή του Φράγματος των Κρεμαστών και ακολούθως της Λίμνης Κρεμαστών επικαλούμενη το δημόσιο όφελος και λόγους ασφαλείας.
Οι απαλλοτριωμένες εκτάσεις συμπεριλάμβαναν τον χώρο που καταλαμβάνει η μάζα νερού της λίμνης αλλά και πολλά στρέμματα επιπλέον αυτού στα πρανή των βουνών που την περικλείουν. Η λίμνη των Κρεμαστών βρίσκεται στα όρια των Νομών Ευρυτανίας και Αιτωλοακαρνανίας και οι απαλλοτριωμένες εκτάσεις υπάγονται στις κοινότητες των νομών αυτών και συγκεκριμένα στους Δήμους Αγράφων και Αγρινίου.
Οι εκτάσεις αυτές αν και απαλλοτριωμένες σύμφωνα με την τότε ισχύουσα νομοθεσία και τον κανονισμό της ΔΕΗ δεν οριοθετήθηκαν επί τόπου χωρίς να γίνεται ξεκάθαρο στους ιδιοκτήτες των όμορων ακινήτων αλλά και στους μελλοντικούς ιδιοκτήτες, που φτάνουν τα όρια των δικών τους ιδιοκτησιών και που ξεκινούν τα όρια της ΔΕΗ. Επίσης το κτηματολογικό διάγραμμα που συνοδεύει τις αποφάσεις απαλλοτριώσεις δεν κοινοποιήθηκε ή δεν αξιοποιήθηκε, όπως θα έπρεπε, από τις υπόλοιπες δημόσιες υπηρεσίες.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ιδιοκτησίες με διάφορες χρήσεις, καλλιεργούμενοι αγροί, σταβλικές εγκαταστάσεις, επαγγελματικοί χώροι αλλά και κατοικίες να υφίστανται νόμιμα μεν αλλά εντός άλλης ιδιοκτησίας. Στο πέρας αυτών των ετών εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες ανέγερσης κτισμάτων από την Διεύθυνση Πολεοδομίας, από Κοινότητες και από άλλους δημόσιους φορείς, δηλώθηκαν αγροί ως καλλιεργήσιμες εκτάσεις ή ως εκτάσεις κτηνοτροφικής εγκατάστασης και γενικά διεκδικήθηκε το δικαίωμα της κυριότητας επί των τεμαχίων αυτών.
Σήμερα, και μετά την δημοσίευση του Ελληνικού Κτηματολογίου, έγινε ευρέως γνωστό ότι εκτάσεις επί των οποίων οι ιδιοκτήτες μπορούν να επικαλεστούν την κυριότητας τους με νόμιμα μέσα (τίτλοι ιδιοκτησίας), που έχουν χρησιμοποιήσει με καλή πίστη και για τις οποίες έχουν κατατεθεί, στην πάροδο των ετών αυτών, οι απαιτούμενες εισφορές, να υπάγονται στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΔΕΗ.
Αιτούμαστε τον επαναπροσδιορισμό του ορίου απαλλοτρίωσης της ΔΕΗ με εξασφάλιση των ιδιοκτησιών που κατέχονται και νέμονται νόμιμα αλλά και την δυνατότητα μελλοντικής ανέγερσης νέων οικοδομών είτε κατοικίας είτε επαγγελματικής χρήσης.
Τέλος ζητάμε ειδικό ΕΣΠΑ για ανάπτυξη με κέντρο τη λίμνη και τα ποτάμια μας, στην δυσπρόσιτη , τη γηραιότερη, με τις λιγότερες γεννήσεις και βέβαια με το καθαρότερο περιβάλλον στην Ευρώπη που δυστυχώς δεν έχει αναδειχθεί κυρίως λόγω της οδικής απομόνωσης. Ενδεικτικά αναφέρω, ότι με την Περιφέρεια Θεσσαλίας επικοινωνούμε μόνο με χωματόδρομους παρά τη δέσμευση της ίδιας Περιφερειακής αρχής, της Θεσσαλίας, στην ίδια Επιτροπή με προεδρεύοντα την κα Γκερέκου πριν 11 χρόνια».